Дребният бизнес в цялата страна въстава срещу веригата Lafka и заплашва с протести, ако не се спре налагането на монопол на оранжевите павилиони на „Табак Маркет" АД. Компанията твърди, че притежава прекалено малък пазарен, но търговците отговорят, че са поставени в условия на нелоялна конкуренция заради непосилните критерии за отдаване под наем на такива търговски обекти.
„Не се страхуваме от конкуренцията на Lafka, а от това, че „Табак Маркет" използва публична общинска собственост, за да разпространи мрежата си буквално на всеки ъгъл", коментира Николай Димитров от Асоциацията за защита на дребния и средния бизнес в Бургас, откъдето се надигна вълната срещу новата верига.
Дребните търговци недоволстват, че общините предоставят най-добрите места за разпространение на бранда „Lafka", за да бъдат буквално на всеки ъгъл. Конкурсите за отдаване на такива обекти под наем включват критерии като предварително плащане, които са непосилни за семейния и малкия бизнес.
Без да споменават политически партии и имена, сдруженията на малкия бизнес обявиха, че Lafka има два големи плюса - инвестиционен капитал и политическо предимство. Докато обявяха исканията си, протестиращи брандираха огледален постер на Народното събрание като Lafka.
Един за всички
Търговски сдружения от цялата страна се обединиха в Национален координационен център на малкия бизнес, настоявайки общините и вицепремиерът Даниела Бобева спешно да се намесят срещу заплахата върху свободната търговия и свободата на словото. Искането към местната власт е да спре скритата подкрепа за Lafka, а към Бобева - да ги предпази от опасността да фалират.
Сдруженията се обявиха срещу „конкурсите на тъмно" и потъпкването на равните условия за стопанска инициатива. Ако нищо не се промени, отговорът ще бъде местни и общонационални граждански протести.
От "Табак Маркет" коментираха, че подават ръка на малкия и семеен бизнес, предоставяйки им техния франчайз модел, който да използват - като брандират павилионите с Lafka. Компанията съобщи, че разполага с 550 от общо над 20 000 такива търговски обекта - и според нея не можело да се говори за монопол.
Сергей Станев от Враца даде пример с инвестиционни предложения за 25 обекта на Lafka по всички спирки по трасето на градския транспорт в града. „Почувствахме директна заплаха за нашето препитание, защото това е дублиране на нашите павилиони и обекти", коментира той.
„Повечето конкурси са за множество обекти, за дълъг период от време, с предплащане на суми - малките предприятия не могат да участват, защото нямат нито възможност, нито персонал, нито капитал", изтъкна Иван Делчев, председател на УС на Българската асоциация на търговците на тютюневи изделия.
Николай Димитров прогнозира, че експанзията на Lafka ще засегне над 3000 семейства в Бургас, защото - и около 20 000 фирми в цялата страна.