Външните министри на България и Македония Кристиан Вигенин и Никола Попоски в съвместно писмо поискаха от еврокомисаря по разширяването Щефан Фюле и колегата му, отговарящ за регионална политика - Йоханес Хан, подкрепа за изграждането на бърза жп връзка между София и Скопие като част от коридор №8, съобщи Дарик радио.
Това са единствените две балкански страни, които нямат пряка жп връзка, а за такава се говори повече от 20 години. В момента разстоянието се взима за около 4 часа с автобус.
Разстоянието между двете столици, което е около 220 км, ще може да се взема за 90 минути, но едва в края на 2016 г., когато се очаква да приключи съвместният проект. Влакът стрела трябва да се движи със скорост от около 120-130 км/ч.
"Смятаме, че трябва да бъде отдадено приоритетно значение на проектите, които са насочени към развитие на автомобилната и железопътната инфраструктура, със специално внимание към Коридор №8", се казва в писмото на външните министри на България и Македония.
Те подчертават, че отпускането на по-голяма финансова помощ за завършването на тези проекти е от ключово значение както за двете страни, така и за Евросъюза, защото ще улесни търговския обмен и ще увеличи потока на пътуващи граждани.
Всъщност Скопие вече действа по проекта
Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) е отпуснала заем от 46.4 млн. евро на Македония за жп линията към България.
Строителните работи започват през март 2014 г. и трябва да приключат през 2022-а. В края на декември м.г. държавното предприятие "Македонски железници - инфраструктура" подписа договор с германската компания "Вибе" (Wiebe GmbH&Co.Kg) за реконструкция на жп отсечката Куманово-Беляковце по коридор 8 с дължина 30 км.
Реконструкцията предвижда поставянето на нови линии и прагове, построяването на осем моста, построяването на три гари и три обекта за службите за регулиране на движението.
Това е първата от предвидените три отсечки за железопътно свързване на Македония с България. Строителните работи ще започнат през март и трябва да бъдат завършени до третото тримесечие на 2016 г.
Останалите железопътни отсечки от линията към България, която трябва да бъде готова до 2022 г., са Беляковце - Крива Паланка с дължина 36 километра, и Крива Паланка - Деве Баир с дължина 23 км.
За отсечката Беляковце - Крива Паланка се подготвя подробна документация и строителството трябва да започне през втората половина на 2015 г. За последната отсечка от Крива Паланка до българската граница документацията трябва да бъде готова до края на 2016 г.