"Моята молитва" на Ботев пада от учебната програма

Романът "Тютюн" да отпадне от учебната програма и вместо него ще се изучава друг роман на Димитър Димов - "Осъдени души". Това предвижда представен днес проект на просветното министерство.

Образователният министър Анелия Клисарова допълни, че от програмата отпадат и стихотворенията "Майце си" и "Моята молитва" на Христо Ботев, но ще бъде включено стихотворението "Колко си хубава" на Христо Фотев.

Клисарова опроверга спекулациите, че новоназначеният зам.-министър на образованието и науката Мукадес Налбант има връзка с отпадането на част от произведенията.

Проектът за размествания в програмата е отпреди година и половина, а Налбант е назначена едва от три дни и няма нищо общо с него, аргументира се министърът.

По думите ѝ решенията се реализират след обсъждане с 450 преподаватели и специалисти по български език и литература.

"Не са пренебрегнати българските класици, заложени са повече упражнения върху тях и върху съвременната литература, каквато е тенденцията и в европейски мащаб, посочи Анелия Клисарова. "За да има повече упражнения, трябва да намалим учебния материал, няма как да товарим децата с повече часове", добави тя.

"Програмите по всички предмети трябва да се осъвременяват. Искаме да станем по-отворени, по-атрактивни, да привличаме младите хора в училище. Би следвало и непрекъснато да обновяваме и учебните планове и програми, и да усъвършенстваме", заяви Клисарова.

Тя потвърди, че отпада предложението за задължителна предучилищна подготовка на децата, навършили 4 години, но остава идеята за такава при 5-годишните.

Двамата нови заместник-министри - Мукадес Налбант и Атанаска Тенева, ще отговарят за средното образование. За висшето ще бъде назначен още един заместник.

Нека не го забравяме

Моята молитва

    Христо Ботев

    "Благословен Бог наш..."

    О, мой боже, правий боже!

    Не ти, що си в небесата, 
    а ти, що си в мене, боже - 
    мен в сърцето и в душата...

    Не ти, комуто се кланят

    калугери и попове 
    и комуто свещи палят 
    православните скотове;

    не ти, който си направил

    от кал мъжът и жената, 
    а човекът си оставил 
    роб да бъде на земята;

    не ти, който си помазал

    царе, папи, патриарси, 
    а в неволя си зарязал 
    мойте братя сиромаси;

    не ти, който учиш робът

    да търпи и да се моли 
    и храниш го дор до гробът 
    само със надежди голи;

    не ти, боже, на лъжците,

    на безчестните тирани, 
    не ти, идол на глупците, 
    на човешките душмани!

    А ти, боже, на разумът,

    защитниче на робите, 
    на когото щат празнуват 
    денят скоро народите!

    Вдъхни секиму, о, боже!

    любов жива за свобода - 
    да се бори кой как може 
    с душманите на народа.

    Подкрепи и мен ръката,

    та кога въстане робът, 
    в редовете на борбата 
    да си найда и аз гробът!

    Не оставай да изстине

    буйно сърце на чужбина, 
    и гласът ми да премине 
    тихо като през пустиня!...

#2 NannyOgg 20.06.2013 в 17:27:23

"Образователният министър Анелия Клисарова допълни, че от програмата отпадат и стихотворенията "Майце си" и "Моята молитва" на Христо Ботев" Защо бе, Клисарова, защо бе, микроскопично човеченце? "Моята молитва" махнахте? За да не се вижда пропастта между вас, всичките там просветителки наредени, воглаве с назначилите ви, и един титаничен Христо Ботев, който не в този, в сто други живота няма как просто "да отпадне". От кафето недейте да плачете сега, точно тук, преди време, имаше статия "Кой запали клада за Ботев?", в която Милчева, по повод едни доклади на КЗД, ни обвини, че не сме чели изследването. И тогава я контрирахме, че много ясно сме го чели и усещахме, даже не съвсем съзнателно, че предстои някакво такова безумство. Е, мишчиците изпълзяха от дупките, Ботев пречи, да "отпадне". Точно с четене на Ботев, малки бели мишки, се създава имунитет срещу всяка проява на робство и зависимост. Но това е днес неудобно, историята и култура българска, оказва се, са несъвременни. Но пък има нещо хубаво, в цялата ситуация. Току-виж се постигнал обратен ефект - да се чете повече, именно Ботев. От мен не е "отпаднал", аз на моето дете ще го включа в "програмата". И ако е достатъчно голяма дъщеря ми, ще обясня и защо робите на глупостта са решили да отпадне.

#7 A4i 21.06.2013 в 00:11:45

"О, мой боже, прави боже! ... не ти, боже на лъжците, ... Вдъхни секиму, о, боже! любов жива за свобода - да се бори кой как може с душманите на народа. Подкрепи и мен ръката, та кога въстане робът ..." Е, да трябва да отпадне ... , по-добре цуни-гуни . Трябва да сме толерантни към мафията.

#8 bub4e 21.06.2013 в 00:44:30

никакви книги,само тв-tv7 451 градуса по фаренхайт.....

#9 Iratais 21.06.2013 в 09:38:54

Срама немат и на тоа Голем Човек да посегнат...ама неговото нема се загуби независимо от еднодневки кат Клисарова, коят никой нема и да ги помни след 5 годин.

#11 реалист 21.06.2013 в 10:34:50

Ако съм студент, просто не бих посещавал лекциите на тези професори. А иначе, това е европейска тенденция – размиване но традиции, забрана на исторически символи, обезличаване на нациите, права за всякаква измет, сляп феменизъм, анти–католицизъм и про–ислямизъм, права за геѝове, ....... В редица европейски д–ви има специални ръководства за журналисти как да отразяват събитията точно от този тип. Направо е страшно. Идиотите, които измислят всичко тово се наричат прогресисти – обикновено са социалисти и неправитествени организации близки до тях.

#14 Оня Дето Го Трият 21.06.2013 в 11:25:22

Хари Нямаше начин да не са американци Вероятно щото като си завъртиш задника накъм Турция и Русия, само американци са ти пред очите после

#17 NannyOgg 21.06.2013 в 17:40:35

Геренова, предвид тази информация http://www.lex.bg/bg/news/view/53451 бих искала да Ви задам въпрос, в качеството Ви на представител на ненарода. Необходимо ли е да бъде следен изкъсо всеки, докопал заветна държавна службица, всеки път, когато сменяме правителство или имаме служебно такова или трябва да го оставим да върши недопустимото, за да не попаднем под ударите на Вашето "народа, ах, кеф" /да подам ли салфетка за избрисване/? И втори въпрос, ако позволите, в качеството Ви на бивш учител /по Ваши думи/. Как се осъвременява класика?

#18 koya sam? 21.06.2013 в 19:28:18

срам и позор е да се премахнат тези произведения от плана за изучаване. И какво ще научат учениците от "Осъдени души", например? Трогателна любовна история за една жена отрекла се от себе си в името на забранената си любов към един католически свещеник....

#27 NannyOgg 22.06.2013 в 09:31:48

@ Мануела, коментар 19 "Което води до въпроса как се осъвременява класика. Като за начало защо не спрат да се натякват на учениците клишета тип "Записано със златни букви в съкровищницата на българската литература...". "Под игото" се учи три (!) пъти от първи до дванадесети клас. Наистина ли е необходимо? Ама наистина? А като изтеглят Далчев на изпит и една солидна част се чуди кой е тоя - и ученици, и родители. Гео Милев не е написал само "Септември", а Димитър Димов не е написал само "Тютюн". Според мнозина Багряна пише детски стихчета (само). А къде е мястото на европейската литература?" Т.е. проблемно е не какво, а как се преподава. Но това проблем на отделното произведение ли е? Не, това е проблем на системата, на начина, по който всички ние биваме възпитавани да четем и анализираме. Няма причина да вярваме, че едно клише няма да бъде заменено с друго такова, ако сменим произведението, а не подхода. По отношение на това кои произведения - сама твърдиш, че имало някаква нагласа в обществото ни, учителите/училището да преподават едва ли не всичко стойностно и ценно, а същевременно в цитирания абзац питаш защо само тези и тези произведения. Ами тези и тези, именно защото никой не очаква цялата българска и световна литература да се преподава в училище, в това грешиш. От училището се очаква да постави една основа - т.е. да се запознаят учениците с това, което е най-доброто от най-доброто, ако ми позволиш този израз Не, аз не очаквам в училище да изучават 22-та тома, в които е събрано творчеството на Вазов, нито очаквам това за всяко произведение на Ботев. Има обаче литература, която е универсално ценна. Тя не се наслагва само в рамките на една държава, точно както е посочила коментиралата преди мен, като е дала и пример. Точно по тази причина литературата в по-горни класове започва с изучаване на старогръцка такава, заради нейната универсалност е и защото по-сетне всичко се крепи на нея. Питаш за европейската литература - и от нея се изучава най-доброто, не ми е известно това да се е променило в учебната програма. После подобно сравнение европейска/българска е малко неуместно. Литературата е стойностна или не, другото няма особено значение. И когато ние имаме късмета български автори да са създали стойностна литература, която е свързана с история, етнология, география и т.н., но и с едно невидимо сакрално културно поле, няма причина да бъде изключвана, само защото някой не преподавал както ни се иска. А когато промени в една учебна програма са необходими, те следва да се правят по начин, който носи най-малко социално напрежение, т.е. да са много добре обмислени. Тогава ще липсва и истерията.

#32 NannyOgg 22.06.2013 в 23:45:17

"Можем да се бием в гърдите и да тропаме с краче, че докато в Европа не научат "Моята молитва" наизуст, ние няма да им учим литературата, но това е смехотворно." Не знам кой се бие в гърдите и кой тропа с краче, в Европа /България да не би да не е в Европа?/ Ботев се изучава, не в училищата, а в университетите. Защо това е така, защо е превеждан от Елюар, примерно, защо и сега се превежда, ще оставя да прецените Вие, бивш учител Геренова. Най-вероятно е нещо, свързано с общочовешки ценности - примерно свобода. Изобщо няма да споменавам богатството на изразните средства и т.н., неудобно ми е вече. Освен това, чужда литература в училище се изучава, не разбирам кого подвеждате. Каква е връзката на Хари Потър /нищо против поредицата нямам/ - литература за 5-6 -ти клас, със задълбоченото изучаване на класици, което се случва след 8-ми клас? И кой е против, в свободното си време, децата и младите хора да четат каквото си искат? Темата е за обучението по литература в училище, като надявам се, разбрахме се вече, че не очакваме от училището да преподаде всичко, което някой е издал или друг счел за интересно. Ако протестирате срещу начина на преподаване, това е друго, подкрепям. Ако обаче Ботев трябва да "отпадне", понеже някой си не го намирал за ценност, това си е вече проблем не на гения Ботев, ами на онзи, който не може да погледне по-далеч от собствения си пъп.

Новините

Най-четените