Агенция "Митници" проверява дали "Лукойл Нефтохим" не се източва от дъщерната си "Литаско България", която стои на входа и на изхода на комбината, съобщи в интервю за БНР шефът на агенция "Митници" Ваньо Танов.
"Литаско" е междинна фирма, регистрирана в Швейцария, която определя цената и на суровия петрол и на изнасяния готов продукт и е възможно печалбите да се акумулират в нея, а "Лукойл" да отчита загуби, поясни той.
Проверката е трудна заради регистрацията на дружеството. "Веригата се скъсва и ние не можем да извършваме никакви проверки, т. e. износът е основно в офшорни зони и не можем да твърдим, че това са реални сделки и има плащания между "Литаско" и офшорните компании", посочи Танов.
Той допълни, че през последните две години "Лукойл Нефтохим" не е платила нито лев данъци, защото отчита загуби, а внесените от нея акцизи и ДДС се покриват от потребителите.
Танов прогнозира, че до края на октомври 80% от измервателните уреди в рафинерията ще бъдат монтирани. Проблем по думите му ще има на пристанището "Росенец", където са необходими по-големи инвестиции и повече време. Нужна е реконструкция на пристанището и сложна система, която да контролира както вноса на суров петрол, така и това, което се товари на танкери за износ, каза шефът на митниците. Затова, по думите му, компанията ще изпълни всички изисквания на закона за акцизите до средата на следващата година. "В последния месец положиха огромни усилия, ако бяха го направили преди година и половина, нямаше да има сега проблеми", каза Танов.
Според него допълнителните инвестиции в измервателни уреди не би трябвало да се отразят на крайната цена на бензина, защото те са необходими и за технологичния процес. "Руската страна винаги е заявявала, че става дума за лоша организация при тях, това е мощна компания и тези инвестиции не са проблем за нея", каза шефът на митниците.
Държавата не трябва да допуска да е длъжник на която и да е фирма, нито да допуска да изпада в зависимост от един монополист, каза Танов, помолен да коментира задълженията на МВР към "Лукойл Нефтохим" и твърдението на вътрешния министър Цветан Цветанов, че отнемането на лиценза на рафинерията застрашава националната сигурност. "Като затвори, се разбра, че БДЖ и авиопревозвачите са зависими от една фирма, това е недопустимо от гледна точка на сигурността на държавата, защото една авария може да постави целия транспорт пред свършен факт", каза Танов и предложи държавата да разделя обществените поръчки и да не допуска монопол.
По темата за задълженията към компанията той даде пример с митниците, които в края на 2009 г. са дължали на бизнеса 340 млн. лв., но са ги изчистили през миналата. "Сега агенция "Митници" не дължи нищо и затова има право да очаква и бизнсът да е коректен към държавата. Иначе държавата изпада в някаква зависимост", допълни той.