Между 1.15 и 2.70 лева на километър пробег се движат предложените пределни цени за таксиметров превоз на територията на София, съобщи БТА. В момента цените на повечето таксиметрови коли са около 60 стотинки на километър през деня и под левче - през нощта.
Парламентът промени тази седмица закона за автомобилните превози и даде възможност на общинските съвети да определят пределни цени на тарифите за таксиметров превоз. Те ще могат да се актуализират поне веднъж годишно.
Столичната община е разпратила писма до таксиметровите компании с искане да предложат пределна цена. До момента са отговорили четирите най-големи.
Една от фирмите е предложила пределна цена от 1.50 лв. на километър. Друга е разделила пределните цени на две - за деня да е 1.15 лв. на километър, а през нощта - 1.35 лв. на километър. Третата компания предлага пределна цена от 2.71 лв. за километър таксиметров пробег, като разчетът й е върху средния годишен пробег на едно такси - 80 000 километра, от които 45 процента са платени (с клиент).
Според същите сметки средният разход на автомобил е 9.77 л на 100 км, а цената, която се сочи като параметър, е цената на литър бензин (въпреки че голяма част от такситата в София не карат на бензин, а на метан). В разчета за предложената пределна цена са включени и разходите по заплати на двама водачи плюс допълнителните разходи, които има едно такси.
Четвъртата компания предлага пределната цена да е умножената по две цена на най-евтиното гориво. Фирмата обаче не е уточнила какво да се има предвид - газ или бензин. Твърде възможно обаче е това да е цената на килограм природен газ (метан), тъй като голяма част от таксиметровите автомобили го ползват като гориво, а средната му цена в момента в София е между 1.20 и 1.30 лв. за килограм.
Разчети за пределната цена на километър таксиметров пробег прави и транспортното министерство, съобщава БТА. Експертите там са пресметнали, че цената на километър пробег е около 1.90 лв. В разчетите, на които е обоснована тази цена, влизат разходите за нов автомобил - лизингови вноски на година, маркирането му, поставянето на таксиметровия апарат, регистрацията му в метрологичния контрол, поставянето на GPS.
Към тях се добавят и другите административни разходи, които има един таксиметров автомобил - технически преглед, разрешително, изпити на водача, регистрация в "Пътна полиция", застраховки, месечната такса за радиостанция и пътна книжка, както и данъкът за превозното средство. Заложената брутна заплата за водача на такси е 1 000 лева, среднодневния пробег е 200 километра, от които 40 процента е празен пробег, а горивото, залегнало в калкулациите е бензин.
По данни на Столичната община в София са регистрирани 5600 таксита, които са заплатили таксата от 50 лева и са с редовно разрешително за извършването на таксиметров превоз. Всяко 8 от 10 таксита е в компания за организирани таксиметрови услуги, сочи статистиката.
Трудно ми е да разбера логиката на СО. Когато става дума да се застрои последната зелена площ в квартала не се прави допитване или обсъждане с живущите. Когато става дума да се определи пределна цена на такси се правят разни безумни сметки, в които основният фактор е бензин - гориво, което такситата никога не са ползвали. Също така какъв е смисълът от пределна цена от 2.70 лв, като в момента повечето копърки возят на 3-3.50 лв., т.е. намалението не е кой знае какво.