Турция пуска тунела под Босфора

Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган ще открие днес в Истанбул железопътния тунел под Босфора. Тунелът Мармарай е с дължина 1.4 километра под дъното на пролива и строителството му отне близо 9 години - първата копка беше направена през май 2004 г.

Това ще даде възможност метрото да свърже двата бряга на Истанбул и да облекчи проблемите му с трафика. Проектът бе финансиран от Японската банка за международно сътрудничество с 735 млн. евро.

Цената на "Мармарай", изграден от турско-японски консорциум, достигна 9.3 млрд. лири (3.5 млрд. евро). Тунелът е дълъг общо 13.6 км, от които 1.4 км са на 60 метра под Босфора. Той ще бъде използван и от метрото, което се очаква да поеме 20% от трафика в 14-милионния град, или до 1.5 млн. пътници дневно.

Започналият през 2005 г. строеж трябваше да бъде приключен през 2009 г., но се забави заради богатите археологически находки, включително и гробище на над 30 византийски кораба.

Въпреки че жп тунелът за пътнически и товарен превоз ще бъде открит днес, той няма да заработи веднага с пълния си капацитет.

Пускането на тунела е в деня на основаването на турската република през 1923 г. На откриването се очаква и японският премиер Шиндзо Абе.

Идеята за тунел под Босфора е спомената за пръв път през 1860 г. от османския султан Абдул Меджид, но заради липса на техника и средства никога не е била реализирана.

Проектът стана отново актуален през 90-те години с демографския взрив и притока на хора към Истанбул, чието население вече надхвърля 15 млн. жители.

Съоръжението, което се намира на около 60 метра под морското равнище беше успешно тествано в началото на август.

В този район със силна сеизмична дейност се предполага, че ще може да издържа на земетресения с магнитуд 9 по скалата на Рихтер.

С този проект, който накрая свързва по дължината си 75 километра нови пътища, властите искат да сложат край на мъките на два милиона жители на Истанбул, които ежедневно преминават Босфора по един от неговите, винаги задръстени, два моста.

БДЖ очаква повече транзитни товари от Турция. Увеличение се очаква и след като започне строителството на газопровода "Южен поток".

Заявен е интерес от бизнеса за създаване на центрове за товарене и пренос на селскостопанска продукция, съобщи миналата седмица транспортният министър Данаил Папазов.

#1 Rodrigo Diaz de Vivar 29.10.2013 в 09:58:24

Айде пак да га квалифицираме турците. За девет години подводен тунел си направиха, нашите малоумници за осем години 800 метра път не можаха да асфалтират, край Елхово. Тази година вече имаше и обърнати камиони. На 30 км. от границата, където на 24 часа минават по 800 товарни автомобила, плащайки винетни такси. Всяка година ми идва да се самоубия, минавайки през това безумие ...

#2 John Smith 29.10.2013 в 13:14:11

Що бе , Родриго, на нас кво ние???? Южна дъга, тангенти, лотове.... до морето за 3 часа.... Ако бехте оставили Тиквоча, щеше да прекара под яз. Искър тунел- нема сме по -назад от комшиите я..

#3 Прокопи 29.10.2013 в 14:21:03

Смит, и още: хъбове, клъстери, пробиви и кръстовища на 2 нива!

#4 Оня Дето Го Трият 29.10.2013 в 14:50:55

Брейй, как не е минал още някой да каже, че тия тунели не важат, щото в Анадола пък носят забрадки

#5 dedogo6 29.10.2013 в 15:19:38

Ми не важи тунела па! Ама не щот носят забрадки. Те така - не важи и тва е...

#6 Citizen X 29.10.2013 в 18:15:44

Хаха, айде да го кажем с максимум хейт: "Турчоля скапани!"

#7 Scooby Doo 29.10.2013 в 21:36:50

Турците сигурно ядат жп линии. В БГ-то разни мрънкат, че асфалт не ядат, та да спираме с магистралите.

Новините

Най-четените