Комисията за защита на конкуренцията разреши на „Табак Маркет" АД да придобие едноличния контрол над „Национална агенция за разпространение" ЕАД, София, „Разпространение на печата"АД, София, „Комекс 92" ЕООД, София и „Вест Прес РА" ЕООД, Хасково.
Освен това, бившата „Булгартабак Трeйдинг" ще получи 50% от „Варна Прес-Аврамова и фамилия" ООД, Варна, „Одесос-М" ООД Варна, „Александров Прес" ООД, Варна, „Ита" ООД, Варна и „Боби-Прес" ООД, Бургас.
Чрез сделката се обединяват дейностите по производство, преработка и дистрибуция на тютюни и тютюневи изделия с дистрибуцията на едро на вестници и списания (чрез „НАР" ЕАД) и тяхното разпространение на дребно в отделни общини (София, Варна, Бургас, Русе, Пазарджик, Пловдив, Шумен).
Няма лошо
Според КЗК, концентрацията няма да доведе до установяванене или засилване на господстващо положение на никой от анализираните пазари, което да възпрепятства ефективната конкуренция.
От комисията отделят специално внимание на факта, че в павилионите на „Табак Маркет" с бранда Lafka ще продават не само вестници, но и цигари и дребни пакетирани стоки.
„Следователно, сделката не би могла да доведе до съществено ограничаване или нарушаване на конкуренцията на анализираните локални пазари, тъй като продажбата на печатни издания на придобиващия няма да надхвърля 10% спрямо общите му приходи, реализирани в тези обекти", пишат от комисията.
Според нея закупуването на „Национална агенция за разпространение" няма да доведе до промяна в дистрибуцията на печатни издания на едро, тъй като нямало предприятие с господстващо положение на пазара.
Какво мислят конкурентите?
От „Агенция Стрела" ЕООД излизат с конкретни искания за създаване на предсказуема пазарна среда за разпространението на вестници и списания.
„Стрела" настояват да се гарантира чрез общините достъп на гражданите до всички вестници и списания, предназначени за разпространение в съответното населено място. Освен това се искат гаранции за това, че разпространителят няма да може да отказва да продава дадено издание, освен ако издателят му не е с просрочени задължения към него. Компанията засяга още темите за отчитането на приходите, браншовите споразумения и търговските отстъпки.
Според КЗК предложенията на „Агенция Стрела" ЕООД не са адресирани конкретно към участниците в разглежданата сделка. „Доколкото настоящото производство обхваща единствено анализ на ефектите, които ще породи нотифицираната концентрация, същото не може да налага условия, задължителни за поведението на всички дружества, осъществяващи дейности по разпространение на вестници и списания", пишат от комисията.