"Ако няма дисциплина, няма как да осигурим качествено образование", категорична е просветният министър Анелия Клисарова. Така решила, след като видяла резултати от социологическо изследване на агенция "Сова Харис" - там над 50% от анкетираните посочили дисциплината като основен проблем на училищното образование.
Първо, що за министър на образованието е този, който се ръководи в действията си от проучвания на социологически агенции (хич и да не говорим, че тази конкретно обяви Бареков за трета сила в следващия парламент)?
Второ, наистина ли говоренето в час и неизвинените отсъствия създават повече неприятности от неадекватно подбрания материал, нискоквалифицираните учители и никаквите им изисквания към децата, заради които в 7 и 12 клас родителите се налага да се бъркат надълбоко за частни уроци? Ако, разбира се, родителите имат дълбок джоб.
Но за тези проблеми някак не е хубаво да се говори по време на отчет в края на годината.
Все пак идват празници, да не дразним съставителите на бюджети (където образованието никога няма да получава и 5% от БВП) и съставителите на учебници. Най-лесното е да кажем, че заради ниската дисциплина на децата образованието ни е на дъното на класациите. Защото така снемаме отговорността от институциите и я прехвърляме цялата, на сто процента, на родителите. "Такива деца сте възпитали, от нас какво да очаквате?!"
Нищо. Освен че законопроектът за предучилищното и училищно образование се точи от кабинета на тройната коалиция.
От думите на Клисарова и заместника й Иван Кръстев става ясно, че властта не само търси проблема на грешното място, но и ще го бори с абсолютно измислени решения. Във всички училища наистина има гамени, понякога посягат и на преподаватели. Такива с извънкласни дейности и клубове по интереси няма да ги оправиш. В един момент просто трябва да ги изгониш.
Но не можеш. Заради делегираните бюджети (гордост на всички образователни министри от Даниел Вълчев насам), директорите почти не изключват ученици - с намаляване на бройката пада и субсидията. Пък на побойниците най-много да измислят извънкласна дейност "Самбо" или "Бокс". Поне да могат да млатят учителките си качествено.
Мерките на министър Клисарова няма да променят тези момчета и момичета, заради които в училище е страшно. Сякаш не е и това целта. Май е по-важно останалите деца да са по-здраво вързани с примката на неадекватната ни образователна система. Покрай поредната доза недомислени занимания (този път - с цел "дисциплиниране"), ще се стигне до там, че средното образование ще форматира три ясно различими типа - престъпници, емигранти и... кубчета, на които им е все тая за всичко.