Оценките от матурите? Спокойно, и по-лошо ще е

И какво да ги правим сега тия деца след слабите резултати от матурите?! Да им плеснем по един зад врата?  Да им хвърлим по един бой? И само конско да им теглим, работата e свършена - повече двойки от миналата година, по-малко добри оценки, а пълните отличници са в наистина бутикова бройка - 17 души срещу 59 миналата година.

Средната оценка по роден български език - изпитът, който е задължителен за зрелостниците - е 4,06 от общо 49 341 явили се на него.

Ако трябва да направим някакъв извод, то от само себе си се налага този - общото познаване на майчиния език става все по-слабо.

Да прибавим към това, че цели 15% от завършващите средно образование предават празен лист, както и че делът на зрелостниците, които просто преписват художествения текст, по който е трябвало да пишат интерпретативно съчинение или есе, се е удвоил тази година и ще се окажем с едно поколение, което явно има сериозни затруднения със създаването на някакво съждение и оформянето му в писмена реч.

За познаването на българската литературна класика, какъвто е Елин Пелин и разказът му "Косачи", даже не ми се отваря дума - там пропастта е огромна и образованието ни копае още по-дълбоко в нея от години.

Вайкането около матурите на зрелостниците е традиционно обществено занимание - от край време сме свидетели на едни и същи тенденции на бавно, но славно опростачване.

Чудим се как така и обвиняваме децата, че не четяли, че си гледали само в телефоните и висели в интернет, вместо в библиотеките. Така е, в интернет са. Но това не значи, че не четат. Просто четат повече там. Всъщност ние, гражданите и родителите, от които зависи нивото на образованието в момента и които, в края на краищата, един ден ще страдат от липсата на такова, с това обяснение просто си дезинфекцираме съвестите.

И сега така ще стане - ще пошумим няколко дни, пък после ще се съсредоточим върху изпитите на детето за висше или ще махнем небрежно с ръка - нали и без това вече са го приели в някой западен университет с прилична такса. Пък един ден, когато ей така го хванем в крачка да пише "збогом", "очуден" или "има ме ку4е", ще му мислим.

Истината обаче е банална и ясна отдавна - причината за все по-ниското ниво на познаване на родния език и повишаващата се неспособност на тези след нас да се изразяват пълноценно на него е в остарелите методи на преподаване и в плашещата невъзможност на образователната система да създаде у тях най-важното - мотивация и интерес.

Миналата година средно образование завърши дъщеря ми. Учеше в престижно софийско училище, в което, ако не бягаш в една писта с останалите, просто отпадаш от само себе си.

И понеже системата там беше такава, че създава състезателен дух в най-добрия смисъл, тя дисциплинирано и истински дерзаеше. През всичките години в училището имаше учителка по български език и литература, която много харесваше.

Като лично пристрастна към този предмет, следях как вървят часовете и какво се учи и бях доволна да видя, че тази преподавателка кара децата да мислят свободно върху текстовете, а не просто да интерпретират чужди и често неразбираеми литературоведски писания за тях. Освен това ползваше каналите за комуникация, които на тях са им близки - технологиите, както и задачи със силен творчески елемент.

В последния XII клас обаче смениха учителката с "по-опитна". И дойде един цербер, който подхвана литературата и езика така, както се правеше едно време. И давай тука едни правила за писане на отговор на литературен въпрос - с набиване на специфични фрази и ключови думи, с наизустяване на цели пасажи от нечии научни студии, с подаване на нещо като "матрица" за четене и интерпретиране на художествен текст!

Целта беше ясна и дори никой не се притесняваше да я артикулира пред учениците - високи резултати на матурата! Училището да е в първата тройка по успеваемост! Толкова.

Накратко, оказа се, че 30 години след моето завършване собствената ми дъщеря отново трябваше да влезе в калъпа от онова време и за да си изкара зрелостния изпит достойно, задължително да ползва изрази като "певецът на българското село", "национално-освободителният идеал", "метафоричната употреба на епитетното гнездо" и "емоционалната парадигма на лирическия аз".

Не ме разбирайте погрешно - не съм против професионалния литературоведски език! Против съм той да се навира в главите на едни млади хора като единствен начин за създаване на интерпретативен текст върху литературно произведение. Още повече, че в училище литературата функционира на първо място като повод за изграждане на нравствени и морални категории, пък после като изкуство, което евентуално изисква да се говори за него през професионален език.

Защото така този език вместо средство за достигане до текста, става просто бариера към него. С дъщеря ми и съучениците й го видях как случи - изведнъж се наложи да сменят изцяло подхода си към литературата и да се насилят да вмъкнат клишетата в него.

Резултатът? Ами досада. Огромна досада и неприязън. Както и тотална загуба на придобитото преди това самочувствие, че могат да обсъждат казуси, поставени в литературно произведение. И нещо още по-страшно - за нея, както и за съучениците й, стана ясно, че цялата тази работа с матурата по български език и литература, особено в частта й извън граматиката, е пълен пунт и пластика. Зазубряш едни изрази, посипваш ги в едни изведени от някой друг тези и ако не си объркал нещо, си вързал четворката.

Сега си спомнете каква беше ситуацията, когато ние, днешните родители и възмутени от незнанието на децата възрастни, държахме на свой ред същите изпити. Само за сравнение ще ви кажа, че на кандидатски изпит за езикова гимназия аз, отличничката по литература от кварталното училище, изкарах добър 3.88.

На кандидатстудентските изпити по литература в Софийския университет, въпреки че ходех на уроци, където една преподавателка от факултета по славянски филологии ни диктуваше разработени теми и ние старателно ги папагалствахме, имах 5.25 на общия изпит и 4.25 на втория, предназначен само за кандидатите за специалността "Българска филология".

Нещо си бях позволила да изразявам лично мнение и да мисля, та броят на необходимите за висока оценка клишета се беше нарушил. После обаче какво стана? Ами онези с пълните шестници (имаше двама-трима) завинаги изчезнаха от полето на езика и литературата, пък аз до ден днешен, при това с огромно лично удоволствие, си изкарвам хляба с ето този български език.

Проблемът с непознаването на езика и неговата граматика и с общата ниска култура в областта на класическата българска литература изобщо не е нов.

На изпитите във ВИТИЗ (днешна НАТФИЗ) през 1989 г., когато и аз кандидатствах, на четвъртия кръг имаше нещо като тест за обща култура. Състоеше се в няколко спонтанни въпроса от страна на журито.

Тогава пред очите ми изпитващите питат един кандидат кой е любимият му български автор. "Иван Вазов", отвръща той. "И кое Ви е любимото произведение от него?", пита пак журито. "Ми... "Под игото", казва кандидатът. "Чудесно - пораздвижват се изпитващите, - а как се казва главният герой в този роман?"... Следва дълъг мисловен процес, в края на който, с притаен дъх и избила пот на челото, момчето промълвява "Огнян". "Топло, топло", както се казва - където Огнян, там и Бойчо Огнянов. Ама все пак...

Онзи кандидат днес е известен и много добър актьор. И вероятно през годините е научил правилното име на вазовия герой ей така, от придобитата с времето обща култура. Но и той беше просто една средностатистическа жертва на българското образование, което за всичките тези години почти не мръдна от убеждението, че основната му задача е да налее знания, а не да възпита стремеж и нужда от тях.

И докато е така, все ще си цъкаме с език над поредните лоши резултати от матурите на зрелостниците, ще ги виним, че не четат и не учат и компетентно ще правим изводи, че по-лошо от това не може да има.

Пък то може - чакайте само да видим матури 2020!

#1 Alexia 16.06.2019 в 11:11:25

Бъдещите най-търсени професии в България са строители, шивачи, готвачи, оператори на машини.... За чий им е да могат да пишат интерпретативно есе? Изпита нали затова е изпит - да не се взема от всички.

#2 Stark 17.06.2019 в 09:21:50

Alexia, вие изглежда ако не шивачка или готвачка по професия, сте такава по душа, сигурно ще кажете: ами защо да четем книги, няма да ни изпитват после в живота за съдържанието им. Само човек без никакво отношение към културата и духовното, без никакви стремежи и амбиции, и при това без съзнанието колко е важно да познаваме родния си език , можеда говори като вас. Замислете се, ако възпитавате деца.

#3 explorer 17.06.2019 в 10:23:04

""...познаване на майчиния език" - за (не)познаването на майчиния език, са виновни майките. За непознаването на българският език, е училището като сбор от програми, методика и преподаватели. И разбира се татковците, които никога не си позволяват един зад врата, дори и "дечицата" да им се качат на главите.

#5 deowin 17.06.2019 в 17:00:27

> За непознаването на българският език В твоя случай също ли ще обвиниш училището за собствената си неграмотност? >татковците, които никога не си позволяват един зад врата Това изобщо не съответства на е българската реалност. За България е много по-характерно и бащите и майките да малтретират, газят и мачкат физически и психически децата със и без повод (причини за такова поведение не съществуват), отколкото да се държат по-умерено, отколкото им диктуват първосигналните реакции.

#7 deowin 17.06.2019 в 20:47:08

>мама и тати налитат на учителя Което по точно никакъв начин не противоречи на това, което казах за повсеместното и широкоразпространено насилническо отношение на българските родители към собствените си деца. Абсолютно ти гарантирам, че ако дете се спъне, падне и си ожули коляното, огромното мнозинство от родителите в България биха реагирали или с въртене на очи в по-добрия случай, или с шамар зад врата и "гледай къде ходиш бе, идиот!" в по-лошия и по-разпространен, вместо не с "добре ли си, удари ли се, имаш ли нужда от помощ?". Давай, обясни ми сега как първият вид реакция е правилният - почти физически усещам силния ти вътрешен порив да оневиниш и нормализираш този вид родителско поведение, защото то е стандартът в България. И, не, вторият вид реакция няма нищо общо с другия популярен отговор - "ау, ужас, горкото дете, хайде хайде, не плачи, нищо ти няма, виж мина ти!", която също е тотално неадекватна, но поне не е откровено и брутално насилническа (въпреки че пак отрича правото на детето да има собствени чувства, което никога не е дори бегло приемливо).

#8 dedo adji 17.06.2019 в 21:20:43

Защо е тоя хленч, защо въздишат хората по някаква романтика изстинала? Даже ако приемем статистиката на Мако, за чий са ни 50х зрелостници? За чий му е на автомонтьор Йовков и на готвачка Светослав Минков? И диплома за средно образование? Сега ще се подложа на всенародно обвинение в соцталгия и архаизъм. Моето поколение държеше 5-6 задължителни матури. БЕЛ, математика, физика, химия и още някои, които съм забравил, все пак беше преди 50г. Но се освобождаваше от матура при среден успех над 5 за 3-те последни класа. Аз държах само по химия, защото имах неблагоразумието да се озъбя на даскалицата. И учехме до 11 клас, като 90% от децата за пръв път се запознаваха с буквите в 1 клас. Днес им искат да могат да четат още в забавачката + още 12 класа, общо 13. И резултатите са плачевни. НО през моята зрелост нямаше 50х зрелостници, макар тогава да бяхме над 8млн при по-ниска средна възраст. Просто много деца изобщо не постъпваха в гимназии и техникуми. Някои си оставаха с 8 клас, някои постъпваха в ПТУ (професионално техническо училище), откъдето излизаха със свидетелство са 9 клас и занаят. И това не им попречи да станат хора. Никой не очаква от асансьорния техник или касиерката в супера да пишат концептуални есета. Всичко това се промени, когато камшика на културата и образованието хвана незабравимата Людмила Живкова. Появи се доктрината за всестранно развита личност със задължително средно образование. Първото беше забраната да се пишат двойки. Аз го усетих през 77-ма, когато не разрешиха брат ми да повтори 6 клас след отсъствие почти цялата учебна година. Не можем да имаме изоставащи и точка, каза директорката. А при демокрадцията авторитетът на учителите падна под нулата. Ако преди бяха играчки на всеки чиновник, сага са и на всеки мутрак и даже на всяка по-бойка майка-орлица. И едв напоследък доближиха заплащането им до милиционерското. Какво искате от тия хора? П.П. Не малък дял в ниския резултат имат и резултатите от споменатите "турски" области. Младите турчета не искат да учат български, за да се разграничат от "гяурите". За реализация разчитат не ДПС и саудитски фондове.

#9 kifte 17.06.2019 в 22:06:25

И това не им попречи да станат хора. Никой не очаква от асансьорния техник или касиерката в супера да пишат концептуални есета. ^^^^ Разбира се, сетне купчина безскрупулни хитреци яхват ширещата се простотия с безумни лозунги, клишета и обещания. Тъпаци

#10 deowin 17.06.2019 в 22:26:06

>сетне купчина безскрупулни хитреци яхват ширещата се простотия с безумни лозунги, клишета и обещания Това. Асаньорният техник, касиерката, корабният механик и счетоводителят може да имат доста банални и тривиални професии, за които не се изискват особени умения и висока квалификация, но, в края на краищата, всички те също гласуват. Да са пълни дебили изобщо не им пречи да си изпълняват напълно задоволително професионалните задължения, защото дори пълни дебили могат да вършат тяхната работа, и това е чудесно. От друга страна, пълните дебили гарантирано също ще гласуват като пълни дебили. Ерго защо БСП, ДПС, ГЕРБ, Атака и прочие пълни дебили яхат българския народ вече 30 години - имат предостатъчно сходни избиратели.

#11 Dox 17.06.2019 в 22:48:47

А бе ти нас ни остави. Ти глей как ще се оправяте във вашата Америка /САЩ, де/. А и ти научи ли се как се изчисляват проценти /на завишение и на занижение/? Че ако сте такива "грамотни" и останалите ... Ето от къде и защо идват кризите по цял свят, дето ви понтира и копира. Да беше само у вас, добре, ама лошото е, че осирате и в голям радиус наоколо. И мирише, мирише ... та знае ли се. Вече 11-та година не може да се измирише. То какво ли не опитвахме - та дезодоранти, та парфюми, та прахове, ленори и прочие боклуци. Е, не става бе, маа му стара. Смърди и това е.

#14 Kenny McCоrmick 17.06.2019 в 23:28:12

"Днес им искат да могат да четат още в забавачката + още 12 класа, общо 13" - първо, кой точно го иска това, второ - дефинирай "забавачка"? В момента има ясла, детска градина и училище. Не вярвам някой да иска от дете да чете в яслата, от друга страна нали вашето поколение все се фука как можело да чете от 4-5-годишно. Как па сега обърна медала... "И резултатите са плачевни." - доказателства? "Просто много деца изобщо не постъпваха в гимназии и техникуми." - ще ти спрат паричките с тия приказки, не се престаравай. "Някои си оставаха с 8 клас, някои постъпваха в ПТУ (професионално техническо училище), откъдето излизаха със свидетелство са 9 клас и занаят." - някаква статистика ако може? И последно кое е вярно - след 8-ми клас въобще не са постъпвали някъде или след 8-ми клас са отивали в ПТУ. "И това не им попречи да станат хора." - виждаме ги тия "станали хора", мерси сме. "Никой не очаква от асансьорния техник или касиерката в супера да пишат концептуални есета." - не, но в момента се очаква и от двамата да работят освен с отвертка и елка и със софтуер. Което предполага малко повече от умението да си бъркаш в носа. Щото касиерката дори вече в кварталния магазин не смята на омазана амбалажна хартия с химически молив, а минава всичко през баркод четец, който от своя страна въвежда данните в специална програма. За асансьорите подозирам, че е и по-сложно. Така че може и да не е нужно да пишат есета, но аз категорично не съм съгласен някой неграмотен льольо, който не може да си напише името, да оправя асансьора. При редовете за Люда ще ти кажа същото - не се престаравай, ще спрат субсидиите. "А при демокрадцията авторитетът на учителите падна под нулата." - кога за последно си бил в учебен час и с очите ли си го видял? Има страхотни учители, но за вас е удобно да мелите, че ги няма. "Не малък дял в ниския резултат имат и резултатите от споменатите "турски" области. Младите турчета не искат да учат български, за да се разграничат от "гяурите". За реализация разчитат не ДПС и саудитски фондове." - статистика?

#15 kifte 18.06.2019 в 00:10:20

А бе ти нас ни остави. Ти глей как ще се оправяте във вашата Америка /САЩ, де/. ^^^^ Вашата , нашата , дрън, дрън, дрън... Хубавичко бягаш от истината. Болезнената истина, че голяма част от качествените, мислещи и можещи млади хора избират реализация и живот извън БГ-то. Как се комуникира с такъв субект?! Абе, глей как той е "нас" и ...коментарът е излишен.

#16 dedo adji 18.06.2019 в 00:56:26

Някои се чудят защо сравнявали свинчопрас с кифтето. Ами те са в пълен синхрон. Главният им дерт е как гласували необразованите. Всякак. Турците и циганите за ДПС, номенклатурците и желаещите да станат такива за БКП, много хора за ГЕРБ, а пишман интелектуалците за недоносчетата на драгалевския циганин. Изобщо, първите 12 години на демокрадцията бяха на ентелегентите. Те допуснаха да се създаде ДПС, те издигнаха начело на държавата бракоразводни адвокати, професори по право, университетски препродаватели, които всички видяхме докъде ни докараха. Да се гордеят с влизането в НАТО царедворците и с влизането в ЕС червените боклуци. След 20 години на народа му писна и ги отсвири. Впрочем, прасчо, в твой стил, ти пожелавам пълни дебили да ти поддържат колата, климатика, асансьора и други устройства, та да разбереш откъде пикае кокошката.

#17 dedo adji 18.06.2019 в 01:48:04

Ескимосчето се затруднява от някои по-завързани български думички. Нищо чудно за индивид, който получава уртикария от "Под игото". Забавачка, канче, се наричаше предучилищната година. Аз не съм посещавал такава, научих се да чета и без. Във всяко поколение децата, които четат не 4-5г са единици. Внукът ми, който няма още 4, не може да чете, но познава буквите и цифрите, а майка му на 4г ми написа писмо, още го пазя. И знаеше наизуст "Аз съм българче". Ти знаеш ли го? ама за кво ти е, ти си ескимосче. Софтуерът се проектира така, че да може да се използва от хора с минимален умствен багаж. Това е измислено още от Хенри Форд, проектирал конвейра така, че да може да изпълнява операциите всеки негър, хванат от гората. Не се иска повече акъл да прекараш бар кода пред сенсора. За статута на учителите имам непосредствени впечатления от 35г брак с учителка, и покрай нея познанство с десетки. За плачевното състояние на образованието свидетелстват воплите на марийка, усилени от Мако. Не малък дял в ниския резултат имат и резултатите от споменатите "турски" области. Младите турчета не искат да учат български, за да се разграничат от "гяурите". За реализация разчитат не ДПС и саудитски фондове." - статистика? Статистиката е в резултатите от матурите в турските окръзи, вж статията. За ямболския не знам да има много турци, там може да има много цигани. Имам и сведения от жена си, която от 10-15 години е установила турчета, родителите на които говорят добър български, а те развален. И твърди, че не е от глупост, че са будни момчета.

#18 dedo adji 18.06.2019 в 02:13:10

... Все пак да кажа, че и хората с по-тривиални професии имат право на докосване до красивото. А Йовков е красотата. Не виждам проблем в това един автомонтьор да осъзнае тази красота.... Мако, никой не иска да отнеме на някого докосването до красотата. И мъдростта. И човечността. Но не става по програма и разписание, както казват англичаните, зорлем гзелик олмас. Ако имаш стремежа ще го последваш. Познавам хора с "тривиални" професии, които четат и Йовков и Достоевски и разсъждават върху тях, без да са ги учили в училище. И аз, 3/4 от литературата, която изучавах, бях прочел предварително, останалото не съм и досега. Ако стремежът е скрит, един вдъхновен учител може да го изрови и насочи, но както във всички професии, вдъхновените са единици. Все пак, един добър професионалист може да насочи мислите на учениците. Девизът на възрожденските даскали е бил "Помогни ми да те возвися". Без тая помощ никакъв кран не може да те вдигне.

#19 Kenny McCоrmick 18.06.2019 в 09:24:44

"Ескимосчето се затруднява от някои по-завързани български думички. Нищо чудно за индивид, който получава уртикария от "Под игото". Забавачка, канче, се наричаше предучилищната година." - за втори път ти казвам, че детските заведения преди първи клас се делят на ясла и детска градина. Предучилищната година се нарича предучилищна година и родителите имат избор дали тя да се проведе в детската градина или в избраното от тях училище за първи клас. Пък ако ми намериш къде в "Под игото" се говори за забавачка (още позната и като забавачница)... "И знаеше наизуст "Аз съм българче". Ти знаеш ли го?" - да, заедно с още куп стихотворения, които ни караха да помним и повтаряме като папагали. Не ми е свършило някаква покъртително полезна работа - нито "Аз съм българче", нито "Българският език", нито "Опълченците на Шипка". "за кво ти е, ти си ескимосче." - всъщност можеш ли да ми обясниш за какво ти е да знаеш стихотворения наизуст?

Новините

Най-четените