Макар че демонстрантите, които пълнят улиците на Аман вече две седмици, настояват за свалянето на крал Абдула - което се смята за престъпно нарушение в Йордания - не желанието за демокрация е причина за гнева им. Хилядите недоволни йорданци са решени да действат заради един много по-различен проблем - растящите цени на бензина след спирането на правителствените субсидии.
Йорданците не са сами в гнева си
Правителствата по цял свят се опитват да отвикнат гражданите си от субсидираните горива - критичен проблем, който, според природозащитниците, допринася силно за генерирането на въглеродни газове и оттам - за глобалното затопляне. Но освен това съвсем пряко обременява и публичните финанси в глобален мащаб с цели 523 милиарда долара само за 2011 г. - ръст от 30% в сравнение с 2010.
"В много от развиващите се страни, в които има субсидии за горивата, правителствата плащат сметката," коментира Хелън Маунтфорд, заместник-директор по екологичните въпроси към ОИСР в Париж, организация, която представлява най-големите световни икономики. "В много случаи тези субсидии се организират с цел подпомагане на бедните".
В продължение на десетилетия цената, която плащат повечето шофьори по бензиностанциите от цял свят, няма почти нищо общо с истинската стойност на горивото. Големите правителствени субсидии дават възможност на милиони потребители да заплащат символични суми, като на някои места цената за литър гориво се равнява на броени стотинки.
Йорданците, както се оказва, плащат около 3.33 долара за литър гориво, ала в богатата на петрол Венецуела цената за най-добрия бензин е само 9 цента на литър, докато в Саудитска Арабия е 61 цента/литър по данни на Bloomberg.
Лостове за политическо оцеляване
Тези субсидии са ключов лост в стратегиите за политическо оцеляване на авторитарните правителства, макар че дори и в по-демократичните държави са се превърнали в неотменимо право на гражданите.
Ала субсидиите върху горивата стават все по-несъстоятелни, докато правителствата са изправени пред растящи бюджетни дефицити в контекста на една като цяло отслабваща глобална икономика, а цените на петрола си остават над $100 за барел от 2010 г. насам.
Йордания отмени субсидиите, за да получи заем от МВФ за $2 милиарда, с който да закрепи $3.2-милиардния дефицит в бюджета си, от който всяка година изтичат 2.3 милиарда долара под формата на субсидии за горива и други основни стоки.
Навсякъде другаде, субсидиите за горивата са предизвиквани от правителствените усилия да се намали рязко употребата им заради притесненията, свързани с глобалното затопляне. Още през 1992 г., когато 192 държави подписват протокола от Киото за климатичните промени, правителствата, субсидиращи консумацията на гориво, бяха изправени пред растяща критика. По изчисления на ОИСР, ако се сложи край на всички такива субсидии, резултатът от това ще бъде глобален спад в размер на 6% при емисиите на въглеродни газове до 2050 г.
Убеждението няма как да проработи
Осигуряването на достъпност на горивата за повечето хора обаче прави невъзможно те да бъдат убедени доброволно да преминат към възобновяеми източници на енергия.
Правителствата също не се избиват да инвестират милиарди долари в създаването на алтернативна енергия, особено ако самите те произвеждат огромни излишъци гориво и ако насочват милиарди долари в субсидии за горивата.
Спорът за субсидиите без съмнение ще възникне отново по време на конференцията на ООН за климатичните промени, която стартира преди дни в Доха, Катар. На форума правителствата ще трябва да отчетат мерките, които предприемат, за понижаване на емисиите на въглеродни газове.
Подписвайки конвенциите на ООН, държавите са задължени не само драстично да намалят тези емисии, но и да направят сериозни съкращения в субсидиите за горива. До края на 2035 г., правителствата от Близкия изток на теория се стремят да ограничат субсидиите си до 20%. В повечето случаи това означава, че цените на горивото ще станат няколко пъти по-високи.
Орязването на субсидиите за горивата обаче е огромен политически риск за много правителства, както показват последните събития в Йордания. Индонезия се отказа от плановете си от април да вдигне цените на горивата с 33%, след като хиляди протестираха срещу този ход.
Иран, които похарчиха неимоверните 82 милиарда долара за субсидии миналата година, тихомълком загърбиха плана си от началото на 2012-а да повишат цените на бензина, страхувайки се, че инфлацията би разпалила протести.
Миналия януари хиляди души в Нигерия - най-големият петролен производител в Африка - влязоха в смъртоносни улични битки с полицията, след като правителството оряза субсидиите си за горива, което доведе до удвояване на цените на горивата. След няколко седмици протести, управляващите най-накрая намалиха цените на горивото с една трета, като все пак цената му е с около 50% по-висока в сравнение с предишната субсидирана цена.
А докато протестите отмираха, научените от тях уроци бяха изключително важни в планирането на това как останалите държави ще се справят с по-високите цени на горивата. Идеалният вариант е "правителствата да организират обществени консултации преди увеличението в цените и да предприемат мерки за облекчаване на най-бедните представители от населението," съветва годишният доклад на енергийната агенция World Energy Outlook, публикуван по-рано този месец.
Подготвянето на потребителите за по-високите цени обаче ще бъде изключително трудно при отсъствието на някаква осезаема за тях полза, коментира Маунтфорд.
Щом веднъж въведеш субсидии е много, много трудно да ги отмениш
След години на спорове с правителствата по този проблем, икономистите са започнали да преосмислят стратегията си. Вместо да налагат всеобщо повишение на цените на бензина, те предлагат въвеждането на специални отстъпки за по-бедните семейства чрез парични ваучери за гориво и обяснявайки, че богатите хора имат най-голяма полза от евтиното гориво поради простата причина, че потребяват най-много.
"В Мексико 20% от субсидиите за гориво отиват в горните 10% от домакинствата, докато най-бедните семейства получават много малка част от тях," обяснява Маунтфорд. "Това не е изненадващо, тъй като най-богатите хора имат най-неикономични коли. Истински бедните хора нямат полза от това".
Това послание още не е достигнало до хората в Йордания, където протестите до този момент са взели една жертва и 71 ранени. Миналия петък протестиращите отново напълниха улиците, скандирайки: "Който иска по-високи цени, иска да види тази държава в пламъци". Ала правителството е твърдо решено да повиши цената на горивото, 95% от което идва от внос. Държавата се подготвя за поредния рунд демонстрации...