Синята зона в София вече се е превърнала в неизбежно зло. То обаче ще стане и златно неизбежно зло, ако се изпълнят общинските планове за разширението й.
Според концепцията за паркиране, която работна група в кметството е подготвила, спирането в центъра на столицата ще струва по 3 лева - три пъти по-скъпо спрямо сегашното левче на час.
Екстрата ще е валидна за сегашните райони за кратковременно паркиране, тоест идеалния център.
Освен синя се предлагат и две други цветни зони- зелена и жълта, където паркирането ще е съответно срещу 2 лева и 1 лев на час.
Те вече ще се разпростират на много по-широк периметър и ще стигат почти до границите на крайните квартали.
Драстичното увеличение на цената на паркиране на практика е разновидност на отдавнашната идея на един вече бивш заместник-кмет по транспорта за въвеждане на такса за влизане в центъра - Велизар Стоилов.
Така от кметството се надяват да намалят притока на автомобили в сърцето на града.
След като не успяха да осъществят плановете, датиращи още от ерата Софиянски, за подземни паркинги - и изобщо паркинги.
Това иначе добро намерение ще се сбъдне само ако собствениците на автомобили решат дилемата "загуба на време срещу олекване с 6 лева за 2 часа" само в полза на времето.
Освен това паркирането и сега е кошмар за работещите в центъра.
Дали ще плащат по три или по един лев е почти без значение при положение, че няма места. Пък и в най-централните части има няколко частни паркинга, които работят с близка до бъдещата тарифа на кметството и не страдат от липса на потребители.
Основният ефект от ценовия скок ще бъде повече пари в общинския Център за градска мобилност. Драстично намаляване на колите обаче едва ли ще има.
Още повече, че в центъра така и няма алтернатива за бързо придвижване. Вярно, че под жълтите павета върви метрото, но то спира по границите на идеалния център.
След две години, ако се спазят плановете и графиците, подземната железница ще затрака и под "Витошка", но и тогава спирките ще са отдалечени.
Трамваите пък зависят от задръстванията, често закъсняват, а комфортът при пътуването с тях е познат до болка на всички софиянци.
Общественият превоз е непривлекателен не само за придвижване из централната част.
Използването му, за да се придвижиш от някой по-отдалечен квартал до точка в широкия център е истинско изпитание - и ежедневен стрес за хиляди.
Подобряването му присъства в безчет предизборни кметски платформи, тържествени речи и обещания, това е належаща нужда откакто президентът Желю Желев премахна софийското жителство.
И от нерешен проблем вече е софийски рецидив.