Бизнесът подплашен - повечето пият вкъщи

Когато нещата станат трудни, затруднените... пият. Поне това става ясно от ново изследване на Gallup, показващо, че 67% от американците наблягат на бутилката - най-голямата цифра от 1985 г. насам. Друг знак за трудните икономически времена: все повече от тези питиета се случват в кухнята вкъщи, не в бара на ъгъла.

Нов доклад на фирмата за пазарни изследвания Mintel International показва, че нарастващ брой американци се наливат с вино и твърд алкохол у дома, вместо да го правят в барове и ресторанти. А много от тях преминават към по-евтини марки, търсейки финансово разумни начини да купонясват в изпадналата в застой икономика.

Изследването показва, че американските пиячи са като българските пушачи - пият цена, а не алкохол...

Тази рецесия промени правилата

"Някога казвахме, че потреблението на алкохол е устойчиво спрямо рецесията - или поне издръжливо на кризи, но правилата с тази рецесия се промениха," казва Дейвид Хенкс, вицепрезидент на изследователската и консултантска фирма Technomic.

Въпреки че рецесията в САЩ официално приключи преди повече от година, високата безработица, неповишаващите се заплати, спадащите цени на домовете и свиващите се спестявания за пенсия поразклатиха увереността на потребителите. И засегнаха това къде и колко пият американците, според доклада на Mintel.

Посещенията в ресторантите спаднаха, като луксозните гурме заведения понесоха най-голям удар, докато фирмите се въздържаха от забавляване на клиентите, а потребителите все по-здраво стискаха своите портфейли.

Продажбите на алкохолни напитки в баровете и ресторантите са спаднали с 4.6% през 2009 г., докато продажбите в магазините за алкохол, супермаркетите и други търговци на пиене "за вкъщи" са се повишили с 1.2%, констатира докладът.

Американците изпиват средно по 10 питиета месечно у дома, в сравнение със само 5.7 питиета в барове и ресторанти, личи от резултатите от изследването.

Определени вериги магазини и ограничени във финансов аспект щатски управи се опитват да спечелят от тази тенденция. През последната година веригата Walgreens започна да зарежда рафтовете си с бира и вино, отказвайки се от 15-годишната забрана за продажби на алкохол.

Да прочетем кризата като възможност

А в Ню Йорк губернаторът Дейвид Патерсън се опитва да прокара законодателство, което ще сложи край на 20-годишната борба да се разреши ли на магазините за хранителни стоки да продават вино - ход, който би донесъл около $300 млн. само от лицензни такси.

"Губернаторът е един от големите поддръжници на идеята, защото в момента управляващите търсят под дърво и камък откъде да намерят допълнителни приходи," коментира Дан Хендрик, комуникационен директор на New York League of Conservation Voters, екологична група, лобираща за промяната като начин за повишаване на приходите. Около 35 други щати вече разрешават такава продажба.

За алкохолната индустрия възходът на продажбите на дребно е спомогнал поне частично да преодолеят спада в ресторантските продажби. "Снабдителите все още печелят, докато получават нужните обеми поръчки," казва Реймънд Джоунс, анализатор в Ragen MacKenzie - поделение на Wells Fargo Investments LLC.

Но броящите центовете купувачи не само избягват ресторантите, но също така преминават към по-евтини марки алкохол, за да пестят пари, съобщава изследването на Mintel. На нивото на продажбите на дребно, потребителите са променили предпочитанията си към вината в ценова категория $8-$15, отстъпвайки от категорията $40 - $60, а търсенето за по-евтина водка като Svedka, се е повишило рязко.

За разочарование на доставчиците, купувачите "научават, че могат да отстъпят в цената, без да губят от качеството, особено при вината," казва Крейг Улф, президент и главен изпълнителен директор на Wine & Spirits Wholesalers Association.

Брус Уилис да те покани на бар

Доставчиците предприемат допълнителни стъпки за засилване на продажбите и защита на пазарния си дял, предвид спадът в посещаемостта на ресторантите и баровете. Много от тях предлагат отстъпки от цените, добавят готови коктейли в магазините за търговия на дребно, провеждат събития за дегустация на вина и използват знаменитости като Брус Уилис за водка Sobieski и Дан Ейкройд за водка Crystal Head за увеличаване на продажбите.

Традиционно производителите на твърд алкохол разчитат на баровете и ресторантите за лансиране и маркетиране на нови марки, но със спада на посещаемостта се налага да откриват нови начини да изкарат хората и да ги накарат да посещават баровете. "Ако Брус Уилис се появи в голям нощен клуб и представи Sobieski, хората ще изпробват и купуват от тази марка," казва Улф.

Новините

Най-четените