Традицията на сухия януари е сравнително нова, но с годините трупа все повече и повече последователи. Идеята е проста - след всичкото преяждане и препиване по празниците да дадеш на организма си време и възможност да почине от алкохол и тежки храни.
Някои го правят от здравословни причини, за други е начин да спестят малко пари след финансово натоварения декември. За все повече хора обаче сухият януари не изключва пиенето на любими напитки като джин, вино или бира.
Просто те са безалкохолни.
Идеята за безалкохолен алкохол спрямо личните ви възгледи може да звучи кощунствено, но в интерес на истината пазарът за подобни продукти се разраства чувствително в световен мащаб.Оценките на изследователската компания Euromonitor показват, че към 2023 г. глобалните продажби на безалкохолен алкохол възлизат общо на близо 20 млрд. долара - ръст от 20% на годишна база.
А търсенето не е само през сухия януари. Особено в Западна Европа и САЩ има все по-ясна тенденция сред по-младото поколение да се намалява консумацията на алкохол.
Проучване на агенция "Галъп" в САЩ показва, че делът на хората между 18 и 34 години, които консумират алкохол, е намалял до 58%. За сравнение - през 2022 г. техният дял е бил 67%, докато в началото на новото хилядолетие е стигал до 72%.
Според същото изследване близо 50 на сто от американците са на мнение, че ежедневната консумация на алкохол, дори ако става въпрос само за едно малко питие, носи вреди на здравето.
---
Все по-често срещан е трендът на безалкохолните барове. Какво представляват те, прочетете тук:
---
Това обаче не значи да прогнозираме смъртта на алкохолните брандове. Много от тях избират да се адаптират към тази нова реалност, като сами започват да произвеждат безалкохолни алтернативи.
Един от най-големите производители на алкохолни напитки от висок клас в световен мащаб - Diageo, през последните 2 години инвестира в над 400 различни рецепти за безалкохолни версии на ром.
Компанията наскоро купи популярната марка за безалкохолен алкохол Ritual, докато френският гигант в сферата на луксозните стоки LVMH, собственик на на шампанското Möet & Chandon, обяви, че ще инвестира в бранда French Bloom за безалкохолни пенливи вина.
Засега пред сектора на безалкохолните алтернативи все още има редица предизвикателства. Едно от тях е социалната стигма.
Проучване на социологическата агенция Ipsos сред 11 842 пълнолетни граждани на Великобритания, САЩ, Испания, Япония и Бразилия показва, че 68% от респондентите са опитвали поне веднъж подобни напитки.
Въпреки това половината от тях посочват, че макар да имат интерес към такива напитки, на социални поводи предпочитат традиционния алкохол.
"Очевидно е, че хората все още понякога се сблъскват със съдене от околните заради това, че избират безалкохолни напитки", коментира пред "Файнейшъл таймс" Чарлз Спенс, професор по експериментална психология в Оксфордския университет, който анализира данните от проучването на Ipsos.
По думите му макар безалкохолните алтернативи да се радват вече на по-голямо приемане, те все още продължават да се сблъскват с някои ключови проблеми, включително негативни настроения спрямо цените в сравнение с тези на алкохолните напитки, разминаване във вкусовите очаквания и посочените вече социални фактори.
---
И в офиса на Webcafe има скептици по отношение на безалкохолния алкохол:
---
Очакванията за цената безспорно са един от факторите, които влияят. Безалкохолни аперитиви, които са предимно смес от различни настойки на подправки и плодове, често се продават на цена от около 40 долара за бутилка.
У нас цената на безалкохолен джин варира някъде около 30 лв. средно. При безалкохолното вино цените са съпоставими с тези на обикновеното. Безалкохолното уиски е около 50 лв. за бутилка, докато ромът без алкохол е около 40 лв.
За много хора обаче липсата на реален алкохол би трябвало да означава по-евтин продукт, особено предвид факта, че той не се облага със същите акцизи както истинският алкохол.
За да преодолеят тези проблеми, по-големите брандове залагат на маркетинга и асоциирането с определени знаменитости или дори цели спортове.
Corona Cero, произведена от AB InBev, друг гигант в производството на напитки, беше официален спонсор на миналогодишните Олимпийски игри, докато бирата Heineken и по-специално безалкохолният ѝ вариант 0,0% е спонсор на Формула 1. Някои знаменитости сами лансират свои марки безалкохолен алкохол, като пример за това са актрисата Блейк Лайвли, певицата Кейти Пери и пилотът от Формула 1 Люис Хамилтън.
Засега продажбите на безалкохолен алкохол са безкрайно далеч от тези на традиционните алкохолни напитки, които за 2023 г. достигнаха 1,8 трилиона долара в световен мащаб.
Все пак обаче според проф. Спенс вече се наблюдава известна промяна, поне според данните от Ipsos. По думите му на много места консумацията на безалкохолни алтернативи вече е преминала от фазата на "пробване от любопитство" към тази на един по-балансиран модел на консумация на напитки.
А когато вкусът на алтернативите се подобрява повече и повече, нормално е да растат и хората, които искат да се насладят на питието си, без на следващия ден да трябва да плащат за това с махмурлук.