Само за негласуващи

Избирателната активност е ниска и намалява. И много хора се самоубеждават с привидно разумни аргументи, че няма смисъл да гласуват. Чувал съм всички тези аргументи и ще си позволя да им отговоря.

Нямам намерение да заклеймявам негласуващите, да им чета конско или да ги обвинявам за положението - нито имам право, нито е конструктивно.

Просто ще им отговоря разумно:

- „Така легитимирам престъпната власт" - властта се смята за легитимна дори 5% да гласуват. Гласуваш или не, това няма значение за формалната легитимност на властта. Може би си мислиш, че една власт, избрана с 5%, не трябва да може да управлява? Законът подлежи на промени, но е нужно някой да ги прокара, а ти да гласуваш за него.

- „Загуба на време е" - разходката до секцията, заедно с гласуването, е 20-тина минути. Ако наистина в неделя имаш толкова много важни неща за правене, спести си тези 20 минути. Но не вярвам случаят да е такъв. Така че направи си една приятна неделна разходка до урната, отнема пренебрежимо малко време.

- „Не знам за кого да гласувам" - гласуването не отнема време, но следенето на политическите личности и събития отнема, и е напълно разбираемо да не ти се заминава с това. Но може би имаш един приятел, на когото имаш доверие, и който се интересува повече от политическите процеси - питай него за мнение.

Ако пък нямаш или не искаш друг да ти влияе, може просто да погледнеш лицата на кандидатите. Ще се изненадаш колко са различни - едните изглеждат интелигентно и спокойно, другите изглеждат като дребни мошеници или мутри. Няма нужда да вадиш френологичните карти, но визията на кандидатите ще ти създаде достатъчно усещане за това кого може да подкрепиш. Един поглед по сайтовете им пък, за половин час, ще ти каже кой на какви позиции е (или твърди, че е), и доколкото те са по-близки до твоите. Това достатъчно ли е? С известно приближение - да.

- „Всички са маскари" - може би изглежда, че всеки кандидат или партия търси изгода, че всички обещават неща, които няма да изпълнят. И това най-вероятно наистина е така. И срещу всеки кандидат може да се извади поне един аргумент. Само че имай предвид, че не избираме изпълнителната власт в рая, и няма как кандидатите да са чисти като сълза. Замисли се, ако ти беше кандидат, как би изглеждал в очите на избирателя - щеше ли да може да се скалъпи някой компромат, щеше ли някой да ти повярва, че го правиш с цел различна от финансовата изгода? Не се доверявай на никой политик, но не търси ангели в листите, за да гласуваш за тях.

- „Изборите не променят нищо" или „Всички са еднакви" - това, за щастие, няма как да е вярно. Има разлика между кандидатите и партиите им. Разликата не е между „доброто" и „злото", не е „от небето до земята" и може би не е прекалено голяма. Но я има. И ако едните са само с 5% по-кадърни и с 6% по-некорумпирани, пак има смисъл да бъдат предпочетени.

Защото изборите променят нещо - ако след „Виденовата зима" всички бяха сметнали, че изборите не променят нищо, и на власт отново беше дошла БСП, дали щеше да се справи с държавата, която преди 2 месеца беше довела до фалит?

Ако изборите нямаха значение, а през 2005-та година „Атака" имаше мнозинство в парламента, сега щяхме ли да сме в ЕС, щяха ли фирмите да имат огромен пазар за стоките си, а гражданите - за труда си? Гласувайки за нещо дори с 5% по-добро от другото, може да допринесеш за 5% по-добра държава. От друга страна, Хитлер е избран с избори. Това е една промяна към по-лошо, но все пак промяна, която идва да покаже, че изборите имат значение.

- „Тези избори нямат значение" - дали ще са европейски, президентски или кметски, все някой се намира да каже, че те не са важни. „Евродепутатите какво ще направят за България"; „президентът какви правомощия има"; „кметът най-много да сложи нови плочки". Евродепутатите са важни, и то не само защото показват вътрешното политическо съотношение, а и защото определят дали Европа ще има лява или дясна политика - дали ЕНП или ПЕС ще имат повече места в ЕП ще рефлектира обратно върху нас в следващите години.

Президентът може и да няма правомощия, но дали ако бяхме избрали кандидат на БСП, през лятото щеше да има подкрепа за гражданското общество от страна на президентската институция? Ако на предишните избори беше избран Сидеров, нямаше ли да се изложим пред всеки международен партньор? А кметът - всичко от плочки, през улици и паркове, до култура в общината, зависи от този избор.

- „Един глас, с него и без него, все тая" - процесите в обществото стават в мащаб. Винаги опитвай да обмисляш реалността при условие, че всички мислеха като теб. И не, това не е клише от естрадна песен - общественото съзнание зависи от съзнанието на всеки негов член. Така че твоят глас има значение, макар и в по-абстрактен смисъл.

- „Не искам да нося отговорност за това кой управлява" - ти носиш така или иначе. Ако гласуваш -   е заради гласа ти, ако не гласуваш -  заради недаването му. Така че от това измъкване няма, а и е хубаво да не бягаме от отговорност, колкото и споделена да е тя.

- „Няма смисъл, след като моят глас ще се неутрализира от един цигански глас, купен с 10 лева" - циганският глас ще бъде купен така или иначе. Ако не го неутрализираш с твоя, инвестицията в него ще се оправдае, правейки инвеститора доволен. Гласувай, за да им прецакаш инвестицията.

Така че - да гласуваме. И да осмислим нещата така: не гласуваме за „по-малкото зло", а за едно бъдеще, което ще е дори малко по-добро от това, което би било, ако не гласуваме.

Но...това е само началото, основата. Гласуването е само едно от нещата, които като граждани можем да направим, за да живеем малко по-добре. Твърде нужно е да сме активни граждани не само на избори. Но да започнем от изборите.

* Текстът е публикуван в блога на Божидар Божанов

#1 паяка 20.05.2014 в 14:05:50

Най-неприятните ми, най-активно ми досаждат с агитационните си материали. Едните оставили рекламни вестници по колите, напъхали ги под вратите, с такъв як шут ги запратих на средата на улицата, че се почувствах шампионка. Другите пък изпратили поименно писмо. Отварям го, белким някой лев напъхали вътре, но не. Стикер с противния си номер и покана за концерт в модно заведение. Това не го ритах, а го накъсах на ситничко и след това се измих старателно с трикратно насапунисване. АЙШИМСЕНЕВИДИ!

#2 Оня Дето Го Трият 20.05.2014 в 14:37:22

Браво, Паяк. Чувстваш ли се герой сега? Да идваме ли да те потупаме по рамото? Като имаш толкова енергия да биеш шутове и да късаш вестници, що ти не се кандидатира? Аз щях да гласувам за теб

#4 паяка 20.05.2014 в 15:14:44

шуробаджанащина щеше да е

#7 паяка 20.05.2014 в 17:41:38

Така, да приемем, че съм преувеличила, хиперболизирала и се абстрахираме от факта, че съм унищожила по начин, по който съм решила, подразнилите ме предмети. Това е непожелана от мен поща, която ми се доставя трети ден подред. Поставена във влажно време, подпъхната под чистачките на автомобилите МИ, подпъхната под вратата на дома МИ и на магазина МИ. Това е нарушаване на комфорта МИ. Не е ли така?

#9 паяка 20.05.2014 в 18:11:54

защо точно котенце, тук, Борачо, ме засегна по най-тънката струна

#22 John Smith 20.05.2014 в 23:51:43

На мен много ми се гласува Другари....обичам да гласувам..., някакво тайнство има в стаичката...сам ...с бюлетината, от теб зависи бъдещето на страната...от твоят избор...без пари, без убеждения, без манипулации, без приканване..гласуващ по съвест. Гласувах за Бай Тошко!!! В казармата , под строй, пък и беше само той...за кой друг да гласувам? Не ми харесваше ,че не мога да пътувам по света, ама... После виках ..."Желю Президент"... и гласувах...де да съм знаял ,че ще разсипе земеделието в Бг и ще раздроби земята на такива парчета ,че 10 години след него да не може да я комасираш. И за Костов гласувах.... то пък разсипа икономиката... Крадлив Дедо го усетих навреме...не гласувах....парен каша духа... И за Тиквоний не гласувах, простее ми...садете картофи...и тикви... да усвояваме...контрабандата от цигари... Общо взето се нагласувах... Сега , ако искат да гласувам, трябва нов изборен кодекс, ама не като на Майчето Манолова, мажоритарен вот, референдум за нова конституция, пряка демокрация (кат в Швейцарско), пълна прозрачност на медиите, дето промиват мозъка на хората и ми обясняват ,че сме прости и не може да си решим проблемите. Прости сме ,щото сме бедни и сме бедни щото сме прости... Ми не...просто сме много наивни и късопаметни. Щом една Кунева е кандидат от Реформаторите....кво да кажа , аз дето цял живот съм син, по скоро ще си отрежа ръката , отколкото да гласувам за нея. Но , не ме разбирайте погрешно- гласува ми се !!!

#23 John Smith 21.05.2014 в 00:15:26

И само да допълня...не сме идиоти Божанов, нито късопаметни Помним Февруари, помни и летните протести...за какво викаха хората..ЪЪЪ Да играем покер дето на всяка ръка се сменяват правилата...е няма как да стане, тая игра си я играйте вие.

#27 Оня Дето Го Трият 21.05.2014 в 08:26:06

"...Как 5% процента легитимират една власт? Тя може да е законна с тези 5%, но не и легитимна..." А кой решава че не е легитимна? Тия дето бяхте за гъби ли? И си е законна, и си е легитимна. Както днешното правителство, от което се оплаквате. Избрано от циганите и от дървените философи-гъбари

#28 Мунчо 21.05.2014 в 10:09:24

25 Борката | 21.05.201407:19 "Осъзнатото игнориране на политическата система е висша форма на демокрация. Натиска оказан чрез масово негласуване,легитимира обществена позиция.Изходът е бил винаги в пряката демокрация." Значи, викаш ние спираме да им обръщаме внимание и те в един момент толкова ще се засрамят, че ще спрат да харчат нашите пари за скъпи коли, къщи, курви, и т.н. и публично ще си направят харакири (например)?! Мдам, хитро...! Само не разбирам, това ще стане преди или след като мармота завие шоколада в станиол?

#29 Мунчо 21.05.2014 в 10:15:51

26 Tralala Tralalav | 21.05.201407:35 "... Как 5% процента легитимират една власт? Тя може да е законна с тези 5%, но не и легитимна. Все едно аз и Пешо от входа да решим да нацепим дограмата на входа за дърва и това наше еднолично решение да е легитимно нищо, че сме 5 процента от входа. Може да се разпискат съседите ама ние ще кажем "Къде бяхте като решавахме с Пешо, сега нямате право на глас!"..." А вие с Пешо обявихте ли, че ще има гласуване какво да се прави с дограмата? Щото ако не сте, това си е кражба, което е доста по-различно. Пък еквивалента на кражбата при взимане на власт се нарича ПРЕВРАТ или РЕВОЛЮЦИЯ, или БУНТ, което вече са малце по-други бири.

#31 NannyOgg 21.05.2014 в 14:34:53

"Аз пак да дам рапорт,че никога не съм гласувал... Най-голямата и фатална грешка е да чакаш, и да се надяваш политиците да ти подобрят или организират живота.Системата и политиците са изродени до такава степен, че да е възможно,да спечелиш изборите,независимо дали си читав или не,и след това да си позволиш да сдадеш властта на втория или третия,открито подвеждайки избирателите си.Това значи е демокрация.А отпадъци,като проф.Друмева да ми обясняват,че негласуването трябвало да се счита за отказ от демокрация...Па много сте хитри бе...Значи задължително гласувайте,пък после ще си бършеме гъза с вашите гласове! Осъзнатото игнориране на политическата система е висша форма на демокрация. Натиска оказан чрез масово негласуване,легитимира обществена позиция.Изходът е бил винаги в пряката демокрация." Мнение, с което съм особено несъгласна. За разлика от автора на този коментар, винаги съм гласувала /веднъж щях да направя грешка и да не гласувам, защото бях гневна, овреме обаче осъзнах, че е невероятна глупост това, което щях да направя, негласувайки/. Никога не съм гласувала със съзнанието, че очаквам системата/политиците да ми оправят живота /нахранят детето, дадат хляб, както искате го формулирайте/. Очакванията ми към тези, за които съм гласувала, са много прости: - създаване на условия за нормален живот /върховенство на закона; предвидимост и консерватизъм при приемане на законодателството, особено данъчното такова; липса на цинизъм; вслушване в .. нека го нарека гражданския глас и още няколко елементарни неща/. Била ли съм разочарована, подобно на мнозина? Разбира се. Ще ме откаже ли това, ясно и точно да заявя какво не искам, къде е премината границата, а по-сетне и към какво се стремя? Не, никога. Правя го като гласувам. Правя го като протестирам, независимо дали на власт е по-голямо или по-малко зло. Правя го, когато съвсем съзнателно обжалвам наредба/друг акт, действия на самозабравил се чиновник - всички имаме това право. Правя го по всички начини, чрез които мога да покажа на избраните политици, че аз съм, по дяволите, този, който ги е назначил. Властта им произлиза от мен, не съм им подчинена и нещо повече - с други, мислещи подобно на мен, мога да прекратя охолството на самозабравата им. Наричали са ме наивница, пробутвали са ми невероятния лозунг "то, ако от изборите зависеше нещо, досега да са ги забранили", опитвали са всячески да ме вкарат в позицията на апатичната овца /не, не съжалявам, ако някой се е обидил, припознавайки се/, която само трябва да си гледа работата и семейството, пък какво правели "тия отгоре" не е чак болка за умиране. Само че все се забравят няколко простички неща: властта е истинската религия на човечеството и вкусилите я се оливат свински, влияейки именно върху живота ни, с безобразията си. Поради това трябва да бъдат контролирани. Контрол върху политиците ни не можем да осъществяваме като си гледаме само работата и семействата /да не се разбира като: не работете и не си гледайте семействата/, напротив - така ги разпищолваме. Контрол не осъществяваме и ако съзнателно се отказваме от права - така всъщност им подсказваме, че не ни пука. Масовото негласуване не е никакъв знак към върхушка, която дотолкова се е опростачила, че ни занимава с кюфтетата си и счупения си крак. Не е знак към управляващи, които си назначават прасета, правят теманета към откровено тоталитарни държави, крадат без спирка и още, и още ... Знак за такива хора са шутовете в задника, протестирането срещу действията им /ако за шут не е настало времето и няма обстановка/ и всякакви действия - вербални, конклудентни и каквито и да е, които им показват, че няма да ги търпим и че се превръщаме в общество, което има идея за себе си. Ако не сте съгласни - помислете отстъпи ли властта, когато се протестираше за Витоша; отстъпи ли и сегашната, след като гласува назначаването на прасе /успялото прасе е все прасе, нека сме наясно/ и назначи ли прасето ... Можело значи.

#36 Оня Дето Го Трият 21.05.2014 в 16:38:22

"...Защо не правят референдуми за важните закони и външнополитически решения?А и тебе да те питам-какво те попитаха последно?..." Има референдум сега в неделя "Накъде да върви Европа", а ти що не участваш не знам. Интересно как от теб на избори нищо не зависи, а на референдум уж те питат. Каква точно е разликата в гласуването на референдум и на избори? Ако това в неделя го нарека референдум, ще отидеш ли?

#40 NannyOgg 21.05.2014 в 18:03:53

"@31Нани, политиците така майсторски са ти продали стоката ,дето не я искаш( властта е истинската религия на човечеството и вкусилите я се оливат свински, влияейки именно върху живота ни, с безобразията си.),че се опитваш да я продадеш и на други.Просто не купувай стоката-развалена е.Гласувайки ти я припознаваш и се легитимираш чрез нея,ставайки на 100 процента отговорна за бъдещите й безобразия.Щото в България е така.Защо като толкова ги обичате тия парламентаристи, един не попита-абе що не правят референдум за промяна в Конституцията? Защо не правят референдуми за важните закони и външнополитически решения?А и тебе да те питам-какво те попитаха последно? Аз не наемам хора с клауза в трудовия договор и със задължението да не ги уволнявам 4 години,независимо от това какви идиотщини извършат.Просто това не е нормално. (.... Поради това трябва да бъдат контролирани)Е като как ще ги контролираш,като вече си ги избрала?Ти вече си им дала инструмента и очакваш само да те обръснат,да ама на ножа функциите са други." Правиш няколко много сериозни грешки: - най-важната - "гласувайки, ти я припознаваш и се легитимираш чрез нея,ставайки на 100 процента отговорна за бъдещите й безобразия" - никога не опитвай да ми вменяваш вина, нещо повече вина за бъдещи, безобразни чужди действия /като родител съм отговорна за действията на малолетното си дете, освен това за ничии други действия/. Отговорност за избора си мога да нося, това да - т.е. ако лице/партийна формация, на която НЕ съм гласувала доверие, започне да се олива - да го накажа, с методите на демокрацията /по-долу съм ти писала как се случва това/; това важи в още по-голяма степен за тези, на които съм гласувала доверие; - обичането на парламентаристите - извинявай, няма как да се случи обичане; нито политиката, нито демокрацията са въпрос на обичане, въпрос е на мислене /кой ще представлява интересите ми в най-пълна степен; оценка на реалността - какво е състоянието в момента, какво искам, как да го постигна или поне да опитам/. После, "аз не наемам хора с клауза в трудовия договор и със задължението да не ги уволнявам 4 години,независимо от това какви идиотщини извършат. Просто това не е нормално." - къде е записано правилото, че народните избраници, независимо от какъв вид, следва задължително да останат 4 години, още повече в случай на безобразия. Разбира се, добре е да има политическа стабилност, но не бъркай нещата - олееш ли се, следва или сам да си отидеш или да бъдеш изритан /може и комбинация от двете/ или да бъдеш подложен на такъв обществен натиск, че сам да се поправиш /ако е възможно, разбира се/. Как се контролира политик? Трудно, но не невъзможно. Някои от методите съм ти описала, не ми се повтаря. Освен това - чрез незабавно публично оповестяване на неправомерното му поведение /да, може медиите да не са ангели, но понякога вършат работа добре/ и изобличаването му като обществено неприемливо. Сега е мой ред да попитам. Какво собствено ти промени с това, че не гласуваш? Кога и как /освен тук, това не е лошо, но не е ефективно/ поиска нещата от първия си коментар /пряка демокрация и т.н./? Моля, не приемай втория въпрос като пряк призив да ставаш политик, аз не съм на мнение, че когато нечия политика не ми харесва, трябва аз или който и да е несъгласен да стане политик. Моята работа е друга.

#43 NannyOgg 21.05.2014 в 18:29:31

Борка, зададох ти конкретни въпроси, на които не съм получила отговор. Още нещо - дискусия от този вид не ме обижда, напротив, считам я полезна. Може би имаме различия, защото аз не се схващам като добитък за стригане. Ако трябва да използвам тази стилистика, тези, за които гласувам, са добитъкът, който да ми служи. Или поне трябва да станат. И за да ги науча да ми служат, трябва да им държа юлара и да ги налагам с остена всеки път, в който кривнат от правия път. Съжалявам за грубите сравнения, но по-просто няма как да го кажа.

Новините

Най-четените