В продължение на повече от 40 години, хората в Източна Германия живеят в социалистически режим по съветски модел, който на практика представлява тоталитарна полицейска държава. Децата се индоктринират от ранна възраст, а мислите, поведението и изказванията на възрастните се контролират от тайна полиция.
Изглежда обаче, че има поне един позитивен аспект от соц-миналото на страната: трайното наследство на равенство на половете, в училищата и на трудовия пазар. Това се твърди в ново изследване, публикувано този месец в изданието на Института по икономика на труда.
Какво печелят жените от политиките в социалистическа Германия?
В световен план момичетата вече догонват момчетата в цялостните образователни достижения с едно изключение - математиката. Това разминаване ощетява жените, защото работните места, свързани с математическото образование, са по-престижни и по-добре платени.
Авторите на доклада - Куентин Липман и Клаудия Сеник, твърдят, че голяма част от разминаването в успеха по математика на момичетата и момчетата се дължи на "социални норми и стереотипи, които могат да бъдат преодолени по институционален път." Като доказателство те изтъкват начините, по които политиките на равенство на половете в Източна Германия са променили обществените възприятия за ролите на половете, като в резултат на това са довели до промяна в резултатите на момичетата в математиката - много след края на съветската ера.
Изследването показва, че средното глобално разминаване между половете в оценките в PISA по математика през 2003 г. е 31 точки. На територията на провинциите от някогашна ГДР обаче това разминаване е 27 точки.
България - която до 1989 г. също беше част от източния блок под контрола на СССР - показва сходни тенденции. Страната днес е на първо място в ЕС по дял на жените, работещи в IT-сектора, и по дял на студентките, които учат в сферата на информационните и комуникационни технологии (по данни на Евростат от 2018 г.).
Едно от обясненията за този феномен е натискът към бърза индустриализация и максимална трудова ефективност на населението по време на социалистическия режим.
Икономическата политика на Източна Германия например е организирана около "реализацията на законова равнопоставеност между мъжете и жените," "насърчаването на женския труд" и "специална защита за майките и децата"- безплатни детски градини, гъвкаво работно време и щедър отпуск по майчинство.
Междувременно, Западна Германия заздравява "традиционния модел, при който мъжът издържа семейството." Така възникват две паралелни системи на образование и труд за източногерманските и западногерманските жени.
Източна и Западна Германия се отличават не само по активното включване на жените на трудовия пазар; те са различни и във визията си за ролята на жените в обществото.
В Западна Германия според изследването женският стереотип е за перфектна, модерна домакиня и майка, вдъхновена от американския стандарт от 50-те години.
В Източна Германия "идеалната" жена е "професионално активна и еманципирана... журналистка, преподавателка, бригадирка или работничка във фабрика, участваща в строителството на социализма."
Равният достъп до трудовия пазар променя очакванията на източногерманците за ролите на мъжете и жените, което на свой ред се отразява върху избора на образователни насоки от жените. Някои други фактори, включително спецификите на образователните системи на Източна и Западна Германия, може също да са изиграли роля, признават авторите. Но като цяло комбинацията от политики за равенство на половете в училищата и на трудовия пазар както и не толкова традиционни, по-напредничави като мислене полови норми, са имали траен ефект върху достиженията на жените в традиционно доминираната от мъже област на математиката.
Този ефект все още е налице, 30 години след обединението на Източна и Западна Германия.
Като използват данни от PISA, международни математически олимпиади и международни шахматни турнири, авторите показват, че разминаването на половете в математиката сега е по-малко в провинциите, които преди са влизали в Източна Германия, както и в други държави от бившия съветски лагер.
81% от жените, които са елитни шахматисти, произлизат от бивши комунистически държави. По-голяма е вероятността страните от бившия съветски блок да изпратят момичета на международни математически състезания.
Учените установяват още, че момичетата в бившата Източна Германия като цяло по-малко се "страхуват" от математиката в сравнение с връстниците си от други държави.
През 1990, делът на работещите жени в Източна Германия е около 89% (в сравнение с 92% при мъжете). В същото време в Западна Германия само 56% от жените са били на трудовия пазар, срещу 83% от мъжете.
Този модел се е запазил: през 2000, участието на трудовия пазар в бившите източни провинции на Германия е около 80% и за двата пола. В западните провинции 65% от жените и 81% от мъжете са на трудовия пазар.
Въпреки че жените имат академични ползи от тези политики в Източна Германия, това не означава, че са получавали по-добро отношение от страна на комунистическите правителства - далеч не е било така.
Но поне в тази област вероятно има нещо, което може да се научи за препятствията, които спират жените от реализацията на пълния им професионален и академичен потенциал.
Най-важният извод, обобщава докладът, е че "до голяма степен различията в половете, дори в области, които изглеждат дължащи се на вродени отличия, всъщност могат да бъдат преодолени по институционален път."
ТИЯ НЕРАВЕНСТВА МЕЖДУ ПОЛОВЕТЕ ТРЕБВА да се ликвидират със закон! Требва да се постанови, че от сега нататък, броят на жените-математици да се ИЗРАВНИ с броя на мъжете-такива. Виновните (засега) само ще се глобяват... Друго вопиюща дискриминация е незначителния брой на жени-художници, да не говорим за жени-композитори и особено(нито една!?) жени - автори на хумористични произведения! За целта - масово да се прилагат горните законодателни мерки до ПЪЛНО изравняване на възможностите. И да се води борба срещу експлоатацията на жените от мъжете - решително и безкомпромисно, революционно, както ни учат др. др. Енгелс и Маркузе!