Има една тъжна истина, която никой няма да ви каже в очите: ако всички от списъка Forbes 400 едновременно (и трагично) се разболеят от рак, паркинсон или която и да е болест, светът вероятно отдавна вече щеше да е открил лек за тях - заради огромните богатства, които щяха да бъдат предложени за финансиране на откривателите.
Намирането на лечение на неподатлива болест изисква време, огромни количества човешки и финансов капитал, сътрудничество и научни изследвания - и поне донякъде публично-частни партньорства. То е скъпо и не изглежда добре за инвеститорите.
Ето защо Calico, най-новият "безумен научен проект" на Google, е толкова интересен
Всъщност, Calico може би ще се окаже най-голямата здравна инициатива на компанията, откакто Google Health отиде в забрава. Естествено, Google са различна компания сега в сравнение с 2008 г., когато бе стартът на Google Health, но и потребителите са различни. И навиците ни вече са се променили - сега 20% от потребителите на смартфони са изтегляли поне едно приложение на здравна тематика, а 60% от възрастните вече търсят информация за здравето си онлайн.
Ръководена от бившия изпълнителен директор на Genentech и настоящ председател на борда на Apple - Артър Левинсън, Calico има сериозни планове в областта на здравните грижи - поне в дългосрочен план.
От това, което е известно до момента, новият проект ще се възползва от огромните облачни платформи и датацентрове на Google, за да улесни изследванията на болестите и остаряването, преравяйки огромни данни за произхода на здравословните проблеми.
Освен това, заради инвестицията си в 23andMe, Google вече имат достъп до разрастваща се геномна база данни, която ще е полезна, когато компанията започне да се концентрира (по нейни собствени думи) върху "здравето, благосъстоянието и особено предизвикателството на остаряването". И така започне да задълбава в науката, генетиката и биохимията, свързани с дългия живот и заболяванията.
Наскоро Лари Пейдж намекна, че драстичното удължаване на човешкия живот е сред основните цели на Calico. Идеята не е хората да станат безсмъртни. Според източник, запознат с проекта, става дума за удължаване на живота на хората, родени преди 20 с до 100 години.
"Дали хората наистина се концентрират върху правилните неща?", размишлява Пейдж. "Едно от нещата, които за мен са невероятни, е че ако пребориш рака, добавяш около три години към средната продължителност на човешкия живот. Разсъждаваме за преборването на рака като нещо огромно, което изцяло ще промени света, но когато направиш стъпка назад и го погледнеш по-отдалеч, наистина има много трагични случаи на рак и това е много тъжно. Взето сумарно, напредъкът няма да е толкова голям, колкото бихте очаквали."
Макар формулировките му да са леко объркващи, тезата на Пейдж изглежда оптимистична
Въпреки че лечението на рака винаги е изглеждало като непреодолимо препятствие, то е по-постижимо, отколкото мнозина вярват - стига някой наистина да вложи усилия и мозъци в него. Поне така казва Лари Пейдж. Да, той е гений, но посланието му също сякаш намеква, че болестите (и причинителите им) могат да бъдат намалени, че всички световни проблеми биха могли да бъдат решени, ако просто имахме по-ефективни алгоритми.
Донякъде думите му звучат повече като отражение на това в какво многоглаво чудовище се е превърнал Google - и ресурсите на компанията и талантите, които тя може да привлече - отколкото като чиста, неприкрита арогантност.
Сякаш той казва: "Добре дошли в Google! Днес ще превърнем очилата ви в компютър, утре ще разработим самоуправляващи се коли, на следващия ден ще излекуваме рака и ще увеличим средната продължителност на човешкия живот със 100 години. А, и между другото, все още се опитваме да организираме всичката информация на света и да я направим лесна за претърсване !" Така де, не е нищо особено, нали?
Интересна подробност е, че Calico не изглежда да е фирма на Google сама по себе си, а по-скоро инвестиция в нова компания, която ще си партнира с Google и ще разширява дейността на лабораторията с луди учени на търсачката - Google X.
Неудовлетворен от самоуправляващите се коли и Google Glass, Пейдж казва, че здравето е нещо, с което фирмата просто е задължена да се заеме, че иска да "пребори рака" по същия начин, по който Google X се опитва да експериментира и да създава иновации в микрокомпютрите и транспорта.
"Нужни са 10-20 години, за да се стигне от идея до нещо реално. Здравната грижа определено е една от подходящите области за това," коментира той. "Трябва да се стремим към нещата, които са наистина важни, така че след 10-20 години те да станат реалност."
Дългосрочният напредък в удължаването на човешкия живот изисква адски много време и пари
Организации и компании се опитват да се заемат с този проблем от години - и много от тях се провалят. През 2008 г. фармацевтичният гигант GlaxoSmithKline се изръси със $720 млн. за обещаващо лекарство, наречено SRT501, модифицирана версия на субстанция, присъстваща в червеното вино, която е свързвана с забавянето на стареенето. Две години по-късно, Glaxo развяха бялото знаме.
Но това е било преди 5 години, а Google успяха да докажат на света, че могат да го картографират целия за отрицателно време. Трудно е да си представим до каква степен Пейдж и Брин ще наливат много пари в Calico в началото, но ако го сторят, ефектът наистина би бил доста голям.
Засега вътрешните източници казват, че Calico ще функционира основно като изследователска група, анализираща най-новите научни открития в областта на продължителността на живота. Не се изключва обаче и възможността в един момент Google да започнат да произвеждат и собствени продукти в тази насока.
Очевидно в някакъв момент Пейдж - и цялата компания покрай него - се е убедил, че Google трябва да се преориентират към проблема със стареенето. Но както би ви казала Бет Дейвис и повечето 90-годишни старци, "старостта не е място за лигльовци." Тя е тежка и трудна. В крайна сметка дългият живот не е забавен, ако прекарваш последното десетилетие от живота си със системи в болнично легло.
Какъв ще е крайният резултат от всичко това?
Новите компании имат голям шанс да променят дискусията около иновациите в съвременните здравни грижи, като експериментират, стремят се към невъзможното и действат бързо. Навлизането на гигант като Google в областта на здравето е нещо много сериозно, особено когато изпълнителният му директор си поставя за задача да се бори с огромни проблеми - от болести като рака до досадните бръчки.
Твърде е рано да кажем доколко Google искат да навлязат в надпреварата към безсмъртието и прекрасната кожа, но със сигурност това е важна стъпка. Най-малкото защото името на компанията зад проекта ще стимулира и други да правят същото.
За добро или лошо, все още има голяма пропаст между изследователите и предприемачите - между учените и Силиконовата долина. Но вече има повече възможности от когато и да било за двете страни да се съюзят, за да постигнат технологичен пробив в здравните грижи - и впоследствие да направят този пробив по-достъпен за масите.
А това е важно, защото е лесно да се увлечеш в интересната наука и технология зад тези проблеми - и да се опитваш да решаваш нерешимото, но удължаването на живота само заради продължителността му (макар и да е основен елемент от първичните ни инстинкти за оцеляване) изглежда глупаво.
Има седем милиарда души на планетата, а ако Google и други фирми ще позволят на мнозинството от тях да удължат живота си с поне 10 години, това вероятно ще създаде дори още по-големи проблеми - най-вече в областта на ресурсите.
Сега над един милиард души живеят без достъп до най-базова форма на здравна грижа. Не че искаме да критикуваме нещо прекрасно, преди дори то да е потръгнало - само безсърдечни циници биха търсили недостатъци в проект, който би могъл да пребори рака, нали?.
Нека изтъкнем и един контрааргумент. Може би има по-спешни или по-очебийни проблеми в здравните грижи от тези, за решаването на които Google биха могли да спомогнат. Ако не друго, осигуряването на основни здравни грижи за един милиард души би трябвало да е с предимство, преди да започнем да се вълнуваме как да удължим живота на отделния човек от 95 на 100 години.