По искане на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан, общината във Варна спря изложба на ексцентричния варненски художник Калоян Илиев - Кокимото, която трябваше да бъде открита на 5 април в Градската художествена галерия.
Озаглавената изложба "Еротична нотка в колелата на християнската машина" съдържа поредица пана, три от които показват духовни лица с дорисувани изплезени езици или балончета с мисли за жени, мъже и оръжия (вижте снимките). Като причина за крайното си искане митрополит Йоан изтъква съвпадането на изложбата с Великите пости и отбелязването на девет месеца от кончината на митрополит Кирил.
Има една стара детска броилка, със сигурност я знаете: „Две петлета се скарали пред поповата врата; поп излезе и им каза: Иш-миш, ти жмиш". Години наред не проумявахме значението й. Защо скандалът пред вратите на институцията се решава със замижаване?
В силите и правомощията на попа е да успокои страните, да поговори с тях за мотивите им и да им прости за създаденото неудобство. Светският шум не би трябвало да го притеснява, все пак такава е природата на петлетата - да бъдат цветни и да се перчат. А и затварянето на очите не омаловажава проблема, прави единствено свещеника да изглежда неадекватно. Но в детските броилки логика не бива да се търси. Лошото е, когато принципът им започне да действа и сред възрастните.
Навръх първи април пред вратата на Варненския владика едно цветно петле вдигна шум. Името му е Калоян Илиев - Кокимото и предварително му се извиняваме за метафората, тъй като самият той предпочита котките пред петлите.
Който е имал възможността да види творбите му, ще разбере, че Кокимото не само е един от най-талантливите и авангардни млади художници, но и природата му е закачлива и иронична, но в никакъв случай злобна или грубовата. Нещо повече - провокацията при него не е изострена, още по-малко пък самоцел.
Калоян просто е надраснал самоограничаващите окови на изразните си средства.
И който харесва работата му, може да я види на редица места; който не се интересува от нея, сигурно никога няма да посети негова изложба. Подът на третия етаж на Градската художествена галерия във Варна едва ли щеше да се изтърка от посетители.
Митрополит Йоан е сред благите и добронамерени хора във висшия клир, вън от съмнение. Сигурни сме, че едва ли ходи по авангардни експозиции, за да познава в детайли стила на Кокимото, а и сплотяването на паството е трудна и отговорна задача. Той има право от името на Митрополията и от свое има де изразява мнение по всички въпроси, които намери за важни. И в този смисъл, ако едно заглавие като „Еротична нотка в колелата на християнската машина" го е накарало да потръпне от неудобство, ние съвсем ясно разбираме това.
Много е лесно попският потрес да премине в препоръчителна цензура. А е и съвсем в духа на избирателния църковен морал, който клейми изложби и си трае за далеч по-важни неща.
Авангардните художници и митрополитите не си пасват добре и никой не очаква това да е така.
От десетилетия в световен план Църквата има проблем с този или онзи творец, което не е навредило нито на вярата на миряните, нито на стремежа към свобода на художественото изразяване. И тук стигаме до голямото объркване. Споровете между духовните пастири и артистите в едно общество вече се решават на различно ниво. В тях е ключово не посредничеството на вездесъщата забранителна власт на религията, а на светските механизми на взаимната регулация.
Ето как онова, което не разбираме, е защо кметът, отдел Култура в общината и най-вече Художествената галерия се оказаха по-католици и от папата; пардон, в нашия православен контекст е по-правилно да кажем „прекалени светци". Това ли беше най-добрият вариант за решение на казуса?
Всъщност излъгахме; много добре знаем. Политиката „иш-миш ти жмиш", в която водещо е затварянето на нечии очи, отдавна не е приоритет на поповете в детските броилки. Това е официална позиция на светската власт, която вместо да реши проблема цивилизовано и адекватно, диктува на галериите да замижат. И тях дори ги разбираме. Много по-лесно е да обидиш художник, отколкото да обясниш на владика, че изкуството не е подвластно на попове и кметове.
Нещо не му го разбирам творчеството на този Кокимото. Прилича ми на 100% пошлост и лош вкус. Напомня ми на онези тинейджъри, които държаха портрети на Левски и Ботев и правеха неприлични жестове спрямо тях. Това също можеше да се приеме за арт перформънс (чудесна българска дума), а пък обществото каза че се били поругавали с национални символи. В стила на символиката бяха и Пуси Райът, които Путин прати на затворено за известно време да им минат простотиите.
Някой знае ли кой е на снимката? Доколкото познавам периода - това вероятно са велики хора и никой не е можел да им се подиграва, не е имало и за какво. Това "изкуство" ми прилича на онези снимки с децата с портретите на Левски, цар Симеон и т.н. Защо се подиграват с църковните хора? Защото днешните са го заслужили - избрани са от ДС за да направят църквата за присмех. Повечето или са агенти на ДС или на Баба Гуси компания. Силно съм против това "изкуство" ако обект са му отдавна починали хора и вероятно много светли личности. СИЛНО СЪМ ЗА - ако тези снимки засягат живи личности и актуални проблеми!!! Правейки съпоставка между църквата тогава и сега ми прилича на съпоставката между управлението на Цар Симеон и Симеон Сакскобурготски, между управлението на Борис и Борисов. Станишев и Доган не мога да ги сравня с българи - съжалявам ;-) Да злоупотребяваме с исторически личности, за да си иронизираме нашите си ... боклуци е пошло. Ако нареди владиците агенти на ДС и ги иронизира, качи ги в мерцедес, линкълн и им провеси златни кръстове - отивам веднага да му помагам.
Прехласването по подобни простотии в съвременното "изкуство" се нарича снобизъм. Колкото по-скандален си, толкова по-велик творец си, толкова повече ти се вдига цената. Трябва да я има и тази страна на изкуството. Не ме дразни самият автор, а снобите, които в захлас ръкопляскат браво на нещо иначе посредствено.
журналиЗД - това си ти Симеонов. Като чуеш думата свещеник, подскачаш. Бас ловя, че навремето си бил комсомолски сектретар. Последно - дай си снимките на починалите роднини, да им нарисувам и аз по един изплезен език и да направя един пошъл колаж - ако ти стиска разбира се. Как сред ваш"та гилдия един разумен няма ..
журналиЗД - това си ти Симеонов. Като чуеш думата свещеник, подскачаш. Бас ловя, че навремето си бил комсомолски сектретар. Последно - дай си снимките на починалите роднини, да им нарисувам и аз по един изплезен език и да направя един пошъл колаж - ако ти стиска разбира се. Как сред ваш"та гилдия един разумен няма ..
Чудно ми е защо не предизвика такъв оптимистичен възторг преди време изобразената като клозет България от чеха Черни? Къде бяха тогава хората с днешното "чувство за хумор". ?
"...Коки, ногу си арт..." - каза му фенка - петнайсегодишна. И вярно - творец със стандарт бе Коки - с палитра в стил ранния Кришна. Чупена китка бе младия Коки, със клира на "ти" и на "мило", и щения имаше той - скрити, дълбоки - да се повози на черно возило... Но уви, дедо Киро без време се гътна и линкълна нейде потъна. Мъгла спусна се медийна, плътна - и света за млад Коки се сгъна. Но пролет се пукна, залетяха хормони, зареди младо Коки изложба, но тозчаз скочи му клира и вместо с милйони, остана си Коки без рожба... Не, не се научи да тачи kleta majka balgariq своите модни икони. А имаше творческа, Коки, диария... ...Но що е човек да се помни?!?!...
Кога ще бъде забранена правокривославната църква и религията въобще. Това е престъпление срещу хората. Да вярваш в некви си чичковци господчовци , да носиш брада и да си космясал, да смърдиш на пор и да си падаш по малки момченца. Тия попове няма ли кво да работят, че се занимават с глупости, а кукумицините им вярват.........
Тия на снимката са никаквици, попове некви, никой не ги знае, никой не го е** за тях. Аз ако имах такива роднини, щях да се гръмна, но моите роднини са били умни, занимавали са се с правене на мангизи още от 19 век. Та и аз, единствения Бог, в който вярвам съм АЗ !
Лично аз не одобрявам да се прави изкуство, като се окарикатуряват с надписи или „дорисувки” образите на хора, които, отдавна, не са живи. Мисля, че и отците на БПЦ имат право да не одобряват това, но не и да го забраняват. Още повече, че с тази реклама, която му правят, едва ли ще остане някой в България да не ги види, ако не на изложбата на художника, то по странициъе на електронните медии. Но и този владика не пада по-долу от нашия Николай.
Поповееееееее педе**** !
Нашата трагедия, на "румелийците" е в това, че и в борбата за църковна самостоятелност (1860-70 ) година и в борбата за национално освобождение преди Руско-турската война нашите предци имаха основния принос и дадоха най-много жертви; градовете и селата на областта понесоха палежите и разрухата и на Априлското въстание и на войната за Освобождение. Факт е, че Източна Румелия, включваща тракийци, зааралии и приморци, е била населена от най-будното население на България, процъвтявала е икономически и политически е била по-демократична от Княжеството – била е убежище на преследваните по политически причини там. Както се развиха нещата след това, излиза, че би трябвало не да организира и извоюва Съединението, а каквато е практиката на ЕС сега , да приема отделните области от Княжеството след като се цивилизоват достатъчно и отговорят на определени условия.