Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Интернет сатира срещу консервативен ислям

Да, хуморът спасява
Да, хуморът спасява

Групата UTURN Entertainment, които създават и разпространяват видеоклипове вYouTube, осмиващи саудитското общество, преди година имат нетипичен посетител - принц Митеб бин Абдула, ръководител на Националната гвардия на Саудитска Арабия. Той им казал: „Вие, момчета, вършите чудесни неща, всички го виждат, продължавайте в същия дух", разказва 24-годишният Али Атас, директор на UTURN.

Те не биха могли да мечтаят за по-сериозна подкрепа

В крайна сметка принц Митеб е син на управляващия в момента Саудитска Арабия крал. И неговото кратко посещение е косвено признание, че комедията, някога потискана в аскетичната, сурова версия на исляма, доминираща в кралството, е пусната отново на бял свят.

Младите саудитци са в огромната си част вярващи и бдителни мюсюлмани. Но те, за разлика от родителите си, не са така убедени, че трябва да свеждат до минимум или напълно да избягват развлеченията - като слушане на музика, актьорска игра или разказване на шеги пред аудитория - заради опасения, че това ги разсейва от религиозните им задължения. Тази промяна на публичната сдържаност е част от ново разбиране сред саудитските младежи за исляма в ежедневния живот.

"Ислямът никога няма да ви забрани да се смеете или да говорите за неща, които се случват в ежедневието ви," казва Ахмед Ал-Кашакри, директорът по маркетинга на UTURN.

Саудитците, естествено, винаги са имали чувство за хумор

Но от началото на 80-те години силно консервативният саудитски подход към исляма, известен под името уахабизъм, започва да контролира по-силно обществената сфера в кралството. И той препоръчва на саудитците да не се интересуват от нищо, което може да ги отклонява от мислите за Бога и възхваляването му. Например, според постулатите на уахабизма, музиката е забранена, а жените трябва да са покрити напълно - от главата до пръстите на краката.

Само преди 4 години висш свещенослужител, който заяви пред саудитски вестник, че "няма изричен текст или заповед в исляма, че пеенето и музиката са забранени", се наложи да оттегли изявлението, последвано от ожесточена критика от други проповедници.

Тази строга религиозна позиция води до лишен от хумор обществен живот и много ограничени възможности за развлечения. Комедийните шоута липсват в държавната телевизия. Книгите на нерелигиозна тематика се цензурират. Театралните клубове в университетите доскоро са се закривали. Дори и сега в кралството няма кина.

Сателитната телевизия, а впоследствие и Интернет, променят всичко това

Сега ново поколение от саудитци, израснали с Интернет, използват мрежата за развлечения, социални коментари и комедия. "Нещата, които някога правехме зад закрити врата, вече могат да бъдат правени пред камерата и да се публикуват в YouTube," казва 28-годишният Абдула Мандо, един от основателите на UTURN.

Саудитците са сред най-свързаните с Интернет хора в целия свят. Те прекарват повече време на глава от населението в гледане на съдържание в YouTube, отколкото населението на която и да е друга страна. Те също така са сред лидерите по употреба на Facebook и Twitter - виртуални полета за изява на саудитския сарказъм и ирония в големи дози.

Плюс на всичко това, онлайн присъствието е е нарастващата откритост сред много от саудитците. "Ставаме по-открити във всички аспекти на живота, не само в религията," казва Мандо. "Това е така заради начина, по който се е променил светът. Това ни накара да си задаваме въпроси за идентичността ни - и един от тях е за религията."

Мандо, който основава UTURN през 2010 г. с двама приятели, смята това за нещо позитивно и ценно

"Мисля, че сега нашата вяра е по-силна, защото се подлага на предизвикателства", обяснява той. "За първи път сега си задаваме въпроса защо правим всички тези неща. Ако сте хора, които постят, или се молят, е по-вероятно да го правите, защото вярвате в него, отколкото защото всички останали го правят. И ако не го правите, това е защото вече не вярвате в това."

Офисите на UTURN в Джеда, разположени в неотличаваща се с нищо офис-сграда, са с огромни прозорци, обхващащи цялата стена и гледащи към покривите на съседните сгради в този крайморски град. Мъжете са облечени в неформални дрехи в западен стил, макар жените в офиса да носят обхващащи цялото тяло черни одежди и покриват косата си. Брейнстормите за нови материали се правят, докато екипът е седнал на удобни дивани.

Името на компанията е било избрано, защото обозначава „връщането, надяваме се, към нещо велико". „Повечето араби се гордеят със своята история, така че връщането към нея, поне за нас, е нещо добро", казва Мандо и допълва, че той и всички други основатели на UTURN са учили извън страната.

Популярността на ироничните клипове на компанията показва, че религиозно разпоредената сериозност е позагубила блясъка си

Сред по-известните шоута на подобна тематика са "La Yekthar" ("Дръж капака"), продуцирано от Фахад ал Бутаири от Telfaz11 - друга продуцентска къща, и "Al Tayer" ("В движение"), в което Омар Хюсеин от UTURN се прави на водещ на новините. Друго комедийно шоу на UTURN - Eysh Elly ("Какво е"), режисирано от Атас, осмива арабските онлайн видеа. Един от епизодите му през миналата година е гледан от над 5 млн. души.

Тези шоута осмиват саудитски висши политици, медиите, правителствените регулации и дори националния авиопревозвач. Те са подлагали на присмех маниерите на хората по време на молитва в джамиите, забраната за шофиране от жени, полицията на морала, съдия, защитил се от обвинения в подкупи, като заявил, че е бил обсебен от дявола ...

Все пак пряката сатира на религията поне засега си остава табу. Но тъй като много от нравите и социалните обичаи, взети на мушка от саудитските хумористи, са преплетени с религиозността, те често съдържат загатната критика срещу уахабитската сдържаност.

Например прочулият се по цял свят видеоклип "No Woman, No Drive" на Telfaz11 започва, като водещият Хишам Фагих казва на зрителите, че ще изпълни своя версия на песента на Боб Марли "No Woman, No Cry" - с текст, "релевантен за моята култура, но пък без музикални инструменти." Пародията на забраната на шофирането от жени досега е гледана от над 11 милиона зрители.

Директорът на UTURN Атас казва, че той и колегите му не губят време в опасения дали хуморът им е твърде провокативен

"Нямаме лимити, които да казват: ‘Ей това вече не можеш да го кажеш пред камера". Всеки път, когато правим нещо, просто го изпробваме, за да видим реакцията на хората. И на база това правим следващата си стъпка. Ако реакцията е негативна, не сваляме видеото, но в следващото сме по-внимателни какво ще кажем, защото знаем, че ако кажем същото още веднъж, това няма да е добре за нас", обяснява той.

Наскоро висш саудитски политик заяви пред Associated Press, че правителството обмисля да въведе регулации на създаваното от поданици на кралството съдържание в YouTube, така че те да са „наясно с границите на приемливото в обществото и да не прекрачват тези граници."

„В UTURN не се притесняваме за ограничения", коментира Мандо. "Смятаме, че винаги има пространство за креативност и разказване на истории, без значение колко малко свобода ни е отпусната, но предпочитаме да знаем къде свършва платното, за да не драскаме по стената". Според него екипът на UTURN е „известен с изключителното уважение към саудитските закони и традиции"

Ако подобни регулации бъдат въведени наистина, малко вероятно е те да бъдат особено ефективни. Младите саудитци са доста умели в заобикалянето на цензурата онлайн. А и техните стремежи са различни от тези на предишните поколения, както личи от изречение, написано с перманентен маркер на прозорец в офиса на UTURN.

"Когато мечтите и сънищата ти са в конфликт със свободата ти, значи е дошло времето да се събудиш."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените