Нашествието на Зелените човечета

Не знам дали скоро ще се срещнем с извънземни, но в България има нашествие на зелени човечета, които се увеличават с всяка изминала година. По света милиони протестираха заради кризата, безработицата, орязване на социални програми и разходи в здравеопазването, увеличаване на пенсионната възраст. В България десетки хиляди излязоха на протест заради зелени каузи.

Странно, но факт - в страна, където над 40% от населението пуши, (с Гърция държим първенството в ЕС) на "спонтанни" протести в защита на цигарите в кръчмите излязоха в пъти по-малко хора отколкото в защита на Витоша на Орлов мост.

А побеждават зелените. До момента само еколозите от НПО-атата са успели да натрият носовете на властта и да я накарат да коригира действията си. Единствената победа на опозиционните партии бяха провалените номинации на Венета Марковска и Галя Гогушева за КС.

Слушайки еколога Тома Белев на съвместната пресконференция с министъра на земеделието и храните Мирослав Найденов по повод скандалната сделка за 29 дка от дюните в Несебър, си помислих: "Защо пък Белев да не е министър?"

При излагането на фактите той беше очевидно по-аргументиран и наясно с материята от ветеринарния лекар Найденов. Решението на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова да спре строителството в Кокала на практика потвърди доводите на Белев, (лесовъден инженер по образование и с над 25 години "зелен" опит). Благодарение на сигнала на Белев, Коалиция "За да остане природа в България" и "БиволЪ" беше дадена гласност на скандалната сделка.

Но този текст не е панегирик на Тома Белев. А зада поразсъждаваме дали пък не е дошло вече и в България времето, в което "зелените" да намерят място в управлението на страната? Освен ако съзнателно не са избрали мястото на коректив на властта в качеството си на граждански движения.

В Стара Европа те са вече там. От години германските "зелени" са сред най-активните участници в правенето на политика и надделяха за позицията, обявена от германския канцлер Ангела Меркел след аварията в японската АЕЦ "Фукушима", за затваряне на всички 17 атомни централи в страната до 2022 г. Имат добра политическа история в Холандия, фактор са в Европейския парламент.

В България присъствието на "зелените" в политиката е мимолетно. В началото на прехода тя бяха мимикрия на западните си "роднини" - вероятно заради екологичната диря в избухването на българската демокрация (Комитетът за спасяване на Русе от замърсяванията на завода в Гюргево, шествията на "Екогласност" и протестите срещу отклоняване на водите на Струма и Места и др.).

Отварянето на досиетата освети някои от участниците в тези рожби на прехода като активни дейци на ДС, а Зелената партия така и не проби, за да стигне до парламентарно представителство. Наред с това "Екогласност" се кооперира с БСП, а през изминалите десет години едва ли някой може да я свърже с някаква екокауза.

Спомнете си обаче всички добри победи и протести, които помним от изминалата 2012-а, а и преди това.

Благодарение на инициативите на неправителствените организации като "За да остане природа в България" и хора като Тома Белев бяха спрени промените в Закона за горите, с които властта се канеше да му отпусне края при строителството в планините. И сега отново пробва, но този път действайки "отвън навътре" - чрез протестите на банскалии, за да покаже, че "така искат хората..."

И макар че Белев плати с мястото си на шеф на Природен парк "Витоша" битката, а срещу него се изля порядъчно количество помия от няколко определени медии, промените в закона не бяха гласувани.

Добрите примери, в които български екологични организации успяха да преборят системата, не са малко. Измрелите при снимките на холивудския екшън "Непобедимите" прилепи в Деветашката пещера, заради което "Зелени Балкани" оспориха актове на РИОСВ-Плевен, разрешила снимките.

Протестите срещу шистовия газ, вдигнали на крака хиляди българи и довели, в крайна сметка, до мораториума върху сондажите, наложен от парламента. Екоорганизациите имат свой си принос и за неподписания още от времето на Станишев договор за АЕЦ "Белене".

Могат да се поздравят и за забраната за паркиране на автомобили в Морската градина на Варна и за ентусиазма, с който продължават протестите срещу застрояването на Алея Първа.

В оценката си за изминалата 2012 г., (а и 2011-а) никой от "говорещите глави" не отчете този нов фактор, който променя все повече и повече средата в България. А всъщност победата е тяхна. Времената, в които младежи и девойки протестираха срещу багерите в Иракли и застрояването на Странджа днес се завръщат с нова сила.

На фона на изчерпаните откъм ресурс, (политическо) говорене и деятелност националистически формирования, тези зелени движения са способни да генерират една гражданска вълна, която да променя политиката на управляващите, когато изнаглеят прекалено много.

За разлика от националистическите напъни, които не излязоха извън ограниченията на анти-турската реторика (исканията да паднат новините на турски език в БНТ, атаката срещу джамията Баня Баши, маршовете по време на имамското дело в Пазарджик), посланията на екологичните организации са позитивни, ясни и увличащи.

Липсва им агресията на войнстващите националисти и импонират значително повече на днешното поколение, за което протестът е и голям fun. А фактът, че постигат целите си, ги прави още по-значими и привлекателни като платформа - и за участие.

Близкото бъдеще у нас ще става все по-зелено. Надявам се. Струва си. Това изглежда е единствената разумно вложена гражданска енергия, която не отива нахалост, и имунизира младите хора да развиват аполитичност.

#5 nakadetaka 05.01.2013 в 15:15:41

Бях го писала и преди предишните избори, за съжаление - ще го напиша и сега. Зелените в България се активират само и единствено преди избори, захващат някоя популярна кауза и после отново - дим да ги няма. Нищо никога не се довежда до край. Ако някой се бори - това са малки структури и наистина отдадени хора, които информират и правят нещо полезно. Всичко друго е зор за докопване на сладка хапка. Едно ИМЕ и личност няма сред лидерите им.

#9 mima 05.01.2013 в 19:08:17

По отношение на коментар 1 си спомням, че имаше протести срещу АЕЦ Белене, имаше и подписки които се събираха против (просто като че ли не беше благодатна темата за медиите и малко хора разбраха). А в случая става дума за мега-далавери с национални богатства (журналистите само това чакат, да излезе нещо миришещо - затова и се получава такава гласност). Това, което ми харесва в зелените е, че имат ясно формулирани искания, както и предложения как те да се изпълнят (всичко е много конкретно). При повечето партии обещанията са доста имагинерни и без абсолютно никакви идеи как да бъдат осъществени. Примерно - повишение на доходите, прозрачност в политиката, премахване на корупцията - все хубави пожелания, които си остават в сферата на новогодишните късмети. Зелените са нужни, не знам дали в парламента или пред него, но имаме нужда от движение с ясна визия (най-малкото, за да научат хората, че и такова животно има).

#10 Абе 05.01.2013 в 19:44:31

Аз пък се чудя на част от коментарите. Нека изложа няколко добре известни факта. 1. Всичко в България е разпределено и се знае чие парче от баницата за кого е. Нищо не остава скрито-покрито, няма единични далавери, всичко се следи изкъсо, защото трябва да се консумират отчисленията. Единичните далавери са или за малки суми, или далавераджиите биват наказвани. 2. Всички медии в България са разпределени съгласно точка 1 3. Спонтанни мероприятия събират по 10 човека и или не се оповестяват от медиите, или се изкривяват през призмата на изгодата за този дето плаща, съгласно точка 2. За неугодните мероприятия не се шуми, а инициаторите им биват осмивани, дискредитирани, демонизирани, иначе казано - навряни в миша дупка. Или пък биват купувани. Когато е необходимо да се преразпределят парчетата от баницата, се провокира обществено недоволство, като се подхвърля информация или на платени хора, или на голи ентусиасти. Съответно те се обръщат към медиите, като правилните такива по точка 2 вдигат шум. Създава се врява, тя се насочва в правилната посока и с необходимата сила. И хоп - целта е постигната. Някой е притиснат в ъгъла и се склонява на действия угодни на кукловодите, или пък бива отстранен от играта. А народонаселението (или "матриала" по думите на обслужващия персонал) е доволно. Е, така виждам аз нещата, просто според мен няма нищо случайно.

#16 Bate Zarko 06.01.2013 в 01:07:24

Тралала Тралалав и Абе са много прави. Навсякъде по света природозащитниците, "зелените", или както искате ги наречèте се организират и предвождат като правило от агенти на икономичèската и политичèската власт, от мошеници които си вадят хляба с това и от полуобразована маса, която вижда нещата само през призмата "У-уу долу!". Освен това, не мога да разбера защо всички "зелени" се свързват с думата "протест". Както Тралалав отбеляза - никой не казва какво ще ядат Банскалии в тези чукари ако няма туризъм. Ще работят на ишлеме за гърците? „… Ерата на информацията има и своите иронии. Една от тях се съдържа във факта, че всяко дилетантско мнение може да получи об- ществено внимание… Джон Лоутън, 68-годишен, репортер-ветеран, пред американската Асоциация на журналистите от електронните медии, 1995 г. " То, иди-дойди да е дилетантско, но за съжаление нещата са далеч по-лоши и в крайна сметка страда обществото като цяло.

#18 aryan 06.01.2013 в 01:41:58

Тралала Траллав ,когато се правят промени в природата трябва да са угодни за всички организми,а не само за няколко малоумника в София.Ще ти напомня ,че ние всички сме гости на тоя свят и това което се строи сега остава за бъдещите поколения,кои сме ние да осакатяваме природата ,която милиони години се е синхронизирала ?Проблема на хората в малките туристически градчета е , че си продадоха земята на бившата комунистическа върхушка и сега са техни роби в хотелите и кръчмите им ,докато в цивилизования свят в подобни курорти 80% от хотелите са собственост на местни.Казвам ти го от собствен опит,защото съм роден именно в такъв град, а сега работя в немски курорт.Докато българската икономика е със силно централизиран капитал,нещата няма да вървят в правилната посока и сегашното правителство е доказателство за това.

#19 Bate Zarko 06.01.2013 в 02:33:01

Ариан, тия лафове с "ние сме гости на тоя свят и кои сме ние да променяме" са много изтъркани вече (извинявам се ако звучи грубо). Ние не сме гости, а живеем в този свят. Природата не се е "синхронизирала". Тя непрекъснато се променя със, или без нашето участие. Хората променят заобикалящия ги свят за да го приспособят към техните нужди. Нима ти живееш в пещера обличайки се с кожи (горките животни, които си избил за да се облечеш). За да си построи дом човек сече, за да яде - убива. Това е истината в живота и нищо няма да я промени. 98% от всички видове животни живели някога на Земята са измрели именно заради тази борба за оцеляване, а не защото ние сме ги избили. В дивата природа нещата в известна степен се саморегулират (повече зайци - повече вълци, повече вълци - по-малко зайци ерго по-малко вълци), а човечеството разполага с разум и все повече мощ и променя природата съзнателно. Имаш ли представа колко дървета са изсечени, колко нефт е изгорен и колко земя е изровена по мини за да се направи компютъра на който си написал поста си? Това не ти пречи да го ползваш. Именно тук виждам едно голямо лицемерие при "зелените". Малко ми прилича на човек който се вози в кола, а протестира срещу производството на коли, щото замърсявали въздуха. Очевидно е, че някои са съвсем искрени, но ги подкокоросват далеч не толкова искрени хора.

#21 Абе 06.01.2013 в 12:22:36

Крив Макарон, и си прав и не си. През комунизма ми мина детството, и да част от възгледите са ми създадени тогава. В политическата сфера ми ги създаде сп. "Огоньок", после "Екогласност", митингите по площади и улици, после извесни в миналото личности, после СДС. Станах даже член на последното (и все още съм). Стигал съм до какви ли не изпълнения в защита на това, което смятах за правилно, и на хората които смятах за лидери. След това дойдоха "нашите" на власт. И лично започнах да разбирам как стоят нещата. Видях как хора, които си изоставиха работа и семейства заради политиката, биват изтиквани в ъгъла, а такива които до вчера не знаеха какво означава "ляво" и "дясно", бясно направиха кариери. Например в нашия клуб се появи незнайно от къде някакъв, приехме го, за половин година стана председател на общинския координационен съвет, след това стана заместник министър. Видях как жена, която плюеше яросно въпросния, след като той я назначи на работа в митницата, стана негова най-върла фенка. Видях как половината от клуба бяха назначени в общината и как почнаха да взимат масово подкупи. Видях как председателката на нашия клуб (също на висока длъжност в общината), се сдуши с борчето, което държеше квартала, как му даде под аренда целия пазар, как на бивша общинска земя, която не можела да бъде върната на собствениците, бяха построени молове. Т.е. видях, как "идеята" бързо бива продадена. И това на много ниско ниво. Ако направя аналогия със тези на по-високи позиции, направо не ми се мисли. Искарах 10 г. като горд "частник" и точно "моето" правителство направи така, че да се откажа от собствен бизнес и да стана наемник. В течение на времето попаднах (като наемник) в "големия бизнес" и видях, че това което съм си мислел за "високите нива", даже бледнее. Пак от опит мога да ти кажа, че няма НИТО ЕДНА сделка или поръчка с държавата, която да не е "по онзи начин". И това при 3 поредни РАЗЛИЧНИ правителства. Нищо не се променя, само се сменят част от играчите, правилата на играта остават същите. Машината е така направена, че не допуска "чужди" тела в нея. Всички, които се опитват да я забавят, да и пречат, еле пък да я завъртят в различна посока, биват изхвърляни още от най-ниско ниво. Или си траеш и работиш в нейна полза, или те смачкват. Прав си, че се отказах да променям системата. Не виждам смисъл и нямам сили да го направя. И ще си остана винтче, там където пасвам. Явно за мен няма да пише в учебниците по история. А относно разсъжденията си, кое е правилно и кое не, винаги съм заставал отстрани, без да гледам какво ми изнася и какво не. Иначе, нямам негативи към "зелените". Даже напротив, виждам смисъл в тяхното съществуване. Най-малкото, че виждат нещата от различен ъгъл, под който аз даже не бих се сетил да погледна. Разбира се това не значи, че съм съгласен с много от тезите, които защитават, както и знам че в повечето от случаите просто ги използват за параван за прокарване на едно или друго решение. В предишното си мнение просто казвам , че нищо не е случайно, и че нищо не би получило гласност, ако някой "от горните етажи", няма сметка.

#22 MacAllister 06.01.2013 в 12:27:09

Виждам, че мнозина от коментиращите се притесняват от очевидното... Проблемът не е само български и изглежда трябва да се намери начин властта да извира не от партии и назначени, а от гражданите. Представителната демокрация, а боя се и познатите форми на директна явно мутират в нещо, което е всичко друго, но не и демокрация.

#24 Оня Дето Го Трият 06.01.2013 в 15:11:38

Абе Сигурно съм някакъв идеалист или пък е лесно на чужд гръб да се критикува, ама..... Вие като видяхте, че някакъв ви е дошъл в местния клуб и за половин година прави шеметна кариера, т.е. че не е читава работата, направихте ли нещо за да се очистите от такива? Все пак от твоята партия и от твоята местна организация тръгват нещата....вие лично сте го издигнали въпросния Убавец и останалите примери на местно ниво, които даде. Т.е. не чувстваш ли поне малко лична вина като пряк участник или пак ще кажеш че ония горе политиците ги решават нещата, а ние клетите членове на еди коя си партия сме чисти и невинни ангелчета?

#25 straight 06.01.2013 в 16:07:34

Абе, това, което си написал в ковентар № 21 е абсолютната истина за България и е основната причина нашата страна да тъпче на едно место вече четвърт век. Аз също имам впечатления от първо лице и затова си позволявам да взема отношение. Според мене, за да излезе България от тази патова ситуация, трябва да се разкара средния ешалон от администрацията. Всъщност, точно те са основните генератори на корупция и са мотора на тази машина, за която пишеш ти. Трябва невероятна политическа воля и морал, за да се постигне това. Точно средният ешалон на администрацията движи всичко в държавата. Ако ги разкараш вкупом, ще рухне държавата. Освен ако не си предварително подготвен да ги смениш... Накратко - Спасението е пълна утопия! Не виждам положителен изход за нашата страна в близките 20 години. Изход е само да се спасяваме поединично.

#26 Абе 06.01.2013 в 16:15:29

Одавна не се отъждествявам с клуб, партии и др. подобни. След 2-рата година на Костов спрях да участвам в "партийния живот", но лошия вкус в устата остана. След като правителството на Костов спечели изборите, състава на клуба се промени. Дойдоха много "привърженици", създадоха се клики, постепенно идеалистите бяха отблъснати. Имаше страшни скандали, едни бяха изгонени, други дискредитирани, трети сами се оттеглиха, но да не преразказвам историята на "люспенето" и "мравките". В крайна сметка останаха "кариеристите" и "тихите". Така, че нямаше кой и как да противодейства. Аз бях от тези дето остана само да си плаща членския внос, но до спрях да ходя по събрания. А относно вината ми, да така е. Не направих нищо, нито да противодействам на лошите, нито да се облагодетелствам. Просто позволих нещата да се случат, както се случиха. От сегашна гледна точка си мисля, че ако бях по-активен тогава, нямаше да успея да попреча, но можех да помогна на себе си. Можех аз да стана политик, да се добера до някой пост, да се нагушкам и прочее. Но нямаше да съм аз. Освен това никога не съм поставял себе си в групата на "клетите членове" и "невинните ангелчета". Това което съм постигнал, съм го постигнал аз, а не го дължа на някой "отгоре". Това което не съм постигнал, също сам съм виновен. Не са ми виновни нито "политиците", нито "тези преди мен", нито "кризата", нито шефа, нито който и да било друг. Апропо, започнах все повече да вярвам в "теория на конспирацията". Факт.

#27 Абе 06.01.2013 в 16:25:53

straight За съжаление и аз стигнах до същия извод за администрацията. И понеже няма как наготово от някъде да вземем друга, нито пък тя ще позволи такава да израсне "отдолу", съгласен съм и с извода който правиш. Жалко за България. Аз стигнах и до по-далеч. Според мен след 50г., няма да съществуваме като държава. Еволюцията е невъзможна, революциите не водят до нищо добро (а и в БГ няма как да се случат) остава само да изчезнем.

#30 Абе 06.01.2013 в 23:14:26

Аве Ванка, благодаря ти за пожеланието. Циркът наоколо го гледам отдавна. От момента в който бидейки в тълпата, се почувствах вън от нея. Само би ли ме осветлил, защо според теб ще се проваля? И в какво? Не че ще се вслушам, все пак съм теле, но може пък и да ми светне нещо под шапката. Сполай ти и на теб.

#32 Абе 07.01.2013 в 08:06:31

Знаех си, че няма да те послушам. Но понеже си искрен с мен, ще бъда и аз. Да, не играя в цирка, но участвам в него. Един от добрите дресьори ме покани за помощник. Даде ми хубава ливрея и камшик. Сега аз отговарям за част от спектакъла. Имам хубава стаичка, даже взимам наем от няколко клетки. Минах времето, когато бих зарязал всичко и да хукна по гората. Сега ми остава надеждата, че по-често ще галя животните, отколкото да използвам камшика. Лошото е, че повечето са прасета и не отбират от кладенчова вода.

#33 Спас 08.01.2013 в 15:00:07

Зелената идея изглежда много привлекателна в началото на 21-ви век, особено за младите. Също като лявата идея с нейните разновидности като социалистическата, комунистическата, националсоциалистическата в началото на 20-ти век. И също както тогава за виждащите през пушилката е ясно, че зад нея се крие озъбеното лице на тоталитарната власт. Както левичарството се изражда в ограничаване и/или пълна забрана на личните свободи, така и "зелената вълна" се изражда в ограничаване и/или пълна забрана на икономическото развитие. Малко хора знаят например, че прословутият Протокол от Киото практически забраняваше изграждането на нови ТЕЦ-мощности в Африка и всъщност обричаше африканските народи на вечна изостаналост, болести и мизерия. В името на въображаемото андрогенно глобално затопляне. Всеки призив за ограничаване икономическата инициатива на човешките индивиди като популярните сега "зелени" призиви за "устойчиво развитие" и отказ от "консумативното общество" означава, че НЯКОЙ ще определя кое е усточиво развитие и кое не, също така и ще казва кой, какво и по колко ще консумира. Ако на някои им се живее в такова общество, на мен не!

Новините

Най-четените