"- СТРАХ ТЕ Е ДА УМРЕШ ЛИ?
- Не че не искам...Все пак винаги съм...Но животът е навик, който не е лесно да загърбиш..."
---
"Смърт го няма - смятат го за...хъм...изчезнал. А това причинява хаоса, който е задължителен след прекратяване на особено важна комунална услуга."
---
През 1991 г. Тери Пратчет публикува "Жътварят" (у нас издадена от изд. "Вузев"). В тази книга за Света на Диска Смърт се пенсионира и за пръв път също получава оставащото му до края време. Хората не умират по начина, по който са умирали преди и в света настава хаос - той просто не може да съществува без смъртта. През 2007 г. Пратчет обяви, че и неговото време е лимитирано, след като беше диагностициран с рядка форма на алцхаймер. Тази година BBC излъчи филм на сър Тери, в който той поставя въпроса за легализирането на евтаназията и показва пациенти от клиниката "Дигнитас" в Швейцария, където се практикува асистирана смърт, включително и мъж с тежко двигателно заболяване, който е стигнал до фазата, в която вече не може да диша. Пред камерата пациентът изпива и смъртоносна доза барбитурати. Докато е снимал филма, Пратчет е взел от клиниката документите, с които да заяви и собствената си евтаназия, тъй като тя не е разрешена във Великобритания.
Но все още не ги е подписал
Историята за пореден път възобнови спора "за" и "против" легализацията на евтаназията в цял свят. По ирония на съдбата по това време почина другото "лице" на евтаназията - д-р Джак Кеворкян, помогнал на 130 неизлечимо болни да сложат край на живота си и лежал в затвора за асистираното самоубийство на мъж, болен от прогресиван паралич.
Спорът стигна и до България, подпомогнат и от депутата от БСП Любен Корнезов, който в понеделник внесе в парламента законопроект за разрешаване и уреждане на асистираната смърт у нас. Текстът е изключително либерален и позволява всички форми на евтаназия - активна, пасивна, по искане на пациента или на близките му и дори на деца. Вероятно и за самия Корнезов е ясно, че подобен закон няма да мине, но не това е важното в случая. По-важно е, че има шанс да се състои дискусия, в която да се кажат максимален брой аргументи и от двете страни, да се провери какво е мнението на обществото и на различните негови групи, за да се приближим поне с една крачка както към личния избор, който всеки би направил, така и към обществения.
За общество като българското, което по някои теми не е мръднало от късния феодализъм, въпросът за евтаназията е почти табу. Той просто не е съществува и не интересува никого. Досега се е състояла една-единствена дискусия - през 2004 г., когато Евдокия Манева опита да пооткрехне вратата за легализирането на асистираната смърт. Тогава темата успя да развълнува депутати и медии за няколко дни, а опитът на Манева срещна масиран отпор от повечето парламентарни групи. В авангарда на противниците на евтаназията бяха лекарите, а дискусията продължи толкова малко, че църквата дори не успя да реагира. Масовата обществена реакция беше "има по-важни неща за решаване" и
"като искат толкова, какво им пречи да се самоубият"
Затова е интересно да видим дали за 7 години сме надраснали поне малко манталитета си и можем да си позволим и "по-отвлечени" теми, присъщи на богати и задоволени общества. Защото, както би казал Тери Пратчет, същината на живота е в това, че има смърт. Аргументите в полза на евтаназията са ясни - всеки има право на избор и на тежко болни, обречени на страдание до края хора не бива да се отказва достойнство и по-лека смърт. Почти всеки е съгласен да се позволи на хора в терминален стадий, за които всяка минута е мъчение и болка, да имат право на евтаназия.
Въпросът е обаче колко болен трябва да е човек, кой да асистира смъртта му и при какви условия. Ако се разреши евтаназията, асистирана смърт могат да избират и нетерминално болни, хора, които просто не се чувстват добре или знаят, че болестта им е смъртоносна, но в неопределен момент в бъдещето. Въпросът е имат ли право на евтаназия хора, за които няма лечение в тяхната държава, общество, град, но другаде по света има.
Друг аргумент на противниците на евтаназията е, че както и животът, така и смъртта много лесно може и ще стане бизнес. Защото и тя струва пари, дори и те да са 10 лв. за една фатална доза. Ако евтаназията е легална, рано или късно тя ще започне да се реимбурсира - ще се предлага в пакетите на здравните фондове и например НЗОК ще има клинична пътека "асистирана смърт", а болници и лекари ще имат право на печалба от тази дейност. Каквито и комисии и съдилища да разглеждат молбите за евтаназия, винаги ще има съмнения, че някой не си е отишъл доброволно, а е убит или принуден от близките си.
Има значение, разбира се, и етичният момент, че евтаназията ще обезцени човешкия живот и ще демотирива лекарите, които са учени да спасяват, а не да прекратяват живота.
Аргументите "против" важат с особена сила в България, където правилата са врата в полето и границата между евтаназия и убийство може да се прекрачи лесно. Но няма нищо лошо поне да се позамислим защо. Повечето имаме време за това. А колкото до това защо болните не се самоубиват, а искат някой друг да го стори - има ли някой, който би искал Тери Пратчет да го направи, докато още може сам, вместо да напише последната си книга?
Добре де, а как ще се решава кога да се стига до евтаназия? Ако човек сам си решава, то половината сополиви тинейджърки ше се изевтаназират заради несподелена любов, неотговорен СМС или двойка по математика.... Ако пък доктори го решават, то личния лекар ше ни очисти половината за да отиде август спокойно на море после Някой да обясни технологията....