Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Една кафява телевизионна история

Любовта на мъжа минава през животинската тор. Или поне на това ни учи телевизионния екран... Снимка: iStock / Getty
Любовта на мъжа минава през животинската тор. Или поне на това ни учи телевизионния екран...

Прочетох - не повярвах, че е толкова страшно, колкото го описват. Разказаха ми, едва ли не "цветно" - отново имах съмнения. Трябваше да го видя с очите си, за да се убедя колко дълбоко (и в какво) може да затъне риалити телевизия.

Да, ще си говорим за шоуто "Един за друг".

Надявам се, че не знаете за какво иде реч, така че пояснявам набързо: няколко двойки минават през различни предизвикателства, борейки се за парична награда. В третия епизод на риалити формата предизвикателството пред всяка от дамите, облечени възможно най-добре спрямо собствените си разбирания и възможности, беше да заровят ръце в животинска тор в търсене на кутия със значим предмет на любимия им мъж.

Същото това нещо беше излъчено в национален ефир в събота, малко след 20:00 ч. - време, в което част от телевизионните зрители вечеря.

Някои от вас биха казали, че рекламите на тоалетна хартия и хапчета против газове и диария вече са тренирали зрителските нерви и са засилили търпимостта към подобни визуални смущения. Сигурно е така. И все пак...

И все пак случилото се на екрана е смущаващо в няколко отношения.

На първо време, унизително е за участващите. Логиката на това "предизвикателство" е, че жените трябва да покажат дали са готови да загърбят суетата за мъжа до себе си. Тук няма място за метафори и всичко е буквализирано до крайност.

А какви съкровища на мъжете им се криеха там? От икона (за кръстене си е), през портмоне (обяснява някои неща) до... фигурка на пилот от Формула 1.

Прощавайте, но откога любовта се тества по подобен начин? Вероятно, ако всички бяхме информирани по-рано, много безперспективни връзки щяха да приключат в ранен етап след заветния призив: "Хайде да те водя в една кравеферма, за да ми покажеш обичаш ли ме наистина".

Любовта на мъжа, оказва се, минава през л@йната.

Напълно възможно е цялата история с животинската тор да е преувеличена и в действителност, въпреки възклицанията, това да е било кал. Магията на телевизията! Но дори така да е, все пак е търсена илюзията, че става дума за тор.

В свят, в който основно място има темата за неравенството между половете, в който се търсят и предлагат решения - някои адекватни, други не чак толкова - на този истински проблем, българската реалност, отразена от риалити телевизията, е... кафява.

Това проличава още по-ясно с оглед на предизвикателството към мъжете в предния епизод: да наредят кубчета с лицата на жените си, докато отговарят на въпроси за тях. Вярно е, че понякога въпроси като "Кое е любимото цвете на жена ти?" могат да са стресиращи.

Но откъдето и да гледаш двете предизвикателства, балансът, равенството ако щете, хич го няма (макар че не се знае какво предизвикателство за мъжете ще изскочи в следващ епизод - "доене" на бик, може би? Или по-добре да не даваме идеи...).

Унижението има и друго изражение. Когато обявиха какво ще трябва да правят жените им, не видяхме кой знае какви недоволни реакции или коментари от мъжете. Може би са ги изрязали, може би не ги е имало. Според показаното дамите също с готовност се хвърлиха... ох... нагазиха в предизвикателството. В общи линии цари огромна жертвоготовност за "шоу". И за пари.

Но участниците имат своите причини да са там и не тях коментираме в момента, а това, което сценарият на шоуто изисква от тях.

Същевременно подобни телевизионни прояви унижават и самия зрител. Безспорно витае убеждението, че често телевизиите в наши дни предлагат "тор за очите". Но защо така буквално?

Всъщност с подобни предизвикателства в подобни формати се тества желанието на зрителите да гледат как други хора се унижават и/или биват унижавани.

Това, за съжаление, е един от основните стълбове на риалити телевизията, но понякога естественото поведение на участниците не е достатъчно и се налага да бъдат тласнати по-далеч. Но тласнеш ли малко по-силно и цялата работа отива в животинската тор.

В крайна сметка рейтингите (доколко са достоверни е друг въпрос) ще покажат дали всъщност аудиторията не желае да гледа именно такъв тип "развлекателни" програми.

"Ще трябва да запретнете ръкави и здраво да се потрудите", обърна се водещият Емо Чолаков към участничките, който също е потърсил ново ТВ предизвикателство след като достигна върховете в комедийното подход при водене на прогноза за времето. Е, по-добре си беше пред екрана с картата на България...

Около рекламната си кампания "Един за друг" беше представяно като предаване, което "ще разбие клишетата за мъжете и жените" (безспорен успех), ще разкрива "неподозирани до този момент качества" на участниците (разкри), а накрая "любовта ще победи".

Всъщност ще победи двойката, която ще преживее всичко, което сценаристите на това шоу измислят. Защото телевизионната слава, колкото и краткотрайна да е, е достатъчно сладка и за някои си струва да си запушиш носа пред други неща. Пък и пари дават - "от 50 000 до над 100 000 лева". В тези несигурни времена дори наградите в риалити форматите не са фиксирани.

А любовта няма какво защо да бъде замесвана в тази кафява история.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените