Навън е минус два градуса*, а от монитора на компютъра грее жълт предупредителен код за опасно време, издаден от Националния институт по метеорология и хидрология. "Внимание, СТУДЕНО", приглася му червеният сигнализационен надпис.
НИМХ ни предупреждава, че през целия ден температурите няма да станат положителни, а минималните може да стигнат чак до минус 14.
Целта, обясняват метеоролозите, е да бъдем внимателни заради очакваните много ниски температури. Възможни са здравни проблеми за чувствителни и болни хора, възрастни, деца и бездомници.
Разбира се, никой не иска да се случи нещо лошо на уязвими хора и рискови групи и е по-добре останалите да се присмиват на издадено предупреждение за опасно време при минус 1-2 градуса, отколкото някой да пострада.
Но минус 2 си е минус 2 и няма как човек да не се сети за други времена в България, когато на подобна температура мъжете отказваха да скачат за кръста на Йордановден поради обидно топлата вода. Тогава зимата се смяташе за студена, ако се налага да се пускат бомби по Дунав**, за да се разбие ледът по реката.
Снегът се чистеше с лопати, а за натрупал се броеше при преспи от човешки бой нагоре.
Но времената се менят, климатът също, и за да е в крак с актуалните тенденции за ранни предупреждения, обществената метеорологична служба трябва да ни алармира при всеки намек за зима, повей на вятъра и снежинка.
Затова в близко бъдеще можем да очакваме предупреждения при:
2 градуса
Водата замръзва при нула градуса, така че е време всички да сме в готовност за подобен сценарий. За да се запасим своевременно с бутилирана вода, свещи, дърва за отопление и брашно.
На този етап е добре хората, за които не е абсолютно наложително, да не напускат домовете си - по улиците е възможно да стане хлъзгаво, в градския транспорт - хладно, а на открито дори да се стигне до зачервяване на кожата при несъобразено облекло. Пострадалите ще изпитат първите симптоми на хипотермия, дискомфорт от треперенето и ще им се допишка.
За собствениците на италиански коли специално трябва да се издаде червен код - те, както знаем, спират да палят при температура под 5 градуса и рискът шофьорът да бедства е непренебрежимо висок.
Вятър
При скорост от 14-19 метра в секунда има опасност от летящи предмети във въздуха, гласят предупрежденията на НИМХ.
Добре е обаче предупреждение да се издава още при 5-10 метра в секунда, когато възниква риск да полетят и по-леки от мушката предмети като найлонови торбички и мазни хартийки от банички. Това носи сериозен риск от задушаване или допълнителни разходи от пране и амортизация на дрехи.
Собствениците на италиански коли е добре да си стоят вкъщи заради повишената опасност найлоново пликче да се лепне на предното стъкло и да отнеме видимостта, както и поради риска колата да се оцапа от хартийка от мекица.
Сняг
Апокалипсис! Това е директно бедствено положение - дори и да не спре токът и по улиците да не падат дървета, ще има смущения я с парното, я с водата и почти гарантирано - с интернета. Със сигурност улиците и пътищата няма да са почистени, а градският транспорт ще се движи с половиндневни закъснения.
Дните на снеговалеж следва да се определят като неработни с постановления на Министерски съвет, а БТР-и да разнасят на населението лекарства и храни от първа необходимост.
Така и така вече имаме bg-alert - всеки гражданин следва да получава ранно предупреждение при първите снежинки изобщо да не подава нос изпод одеялото и да стои там без паника до подобряване на зимната обстановка.
Особено собствениците на италиански коли.
Дъжд
Той все пак е сняг в друго агрегатно състояние и като такъв е потенциално опасен за всякакъв вид комунални услуги.
Но дори и да не обърне на сняг, валежът има разрушителна наводняваща сила. По улиците се образуват локви, които пречат и на коли, и на пешеходци. Няколко капки още и се стига до преливане на непочистени реки и свлачища по презастроени склонове.
Дъждът е мокър и повишава неимоверно риска от настинки, разваляне на прическата и при навявания в неблагоприятна посока - на грима.
И - познахте - влагата е пагубна и за колите, особено италианските, и води до поява на ръжда.
Какво може да се направи ли? Извън инвестицията в гараж за автомобила - не се връзвайте много на прогнозата за времето. Винаги носете чадър, слънцезащитен крем и вълнено шалче и дръжте положението с климата в свои ръце.
-----
* Във вторник по обед в София.
** През зимата на 1985 г. край Силистра ледът по Дунав е толкова многа, че се налага да се разбива с бомби и с помощта на военните