Да печелиш пари от играенето на игри отдавна не е повод за присмех и дори по-скоро може да породи завист, когато човек разбере за какви печалби става дума. Професионални геймъри по света изкарват милиони от това да правят часове наред нещото, което истински обичат.
27-годишният Тайлър Блевинс, по-познат като Ninja, е един от тях и по негово мнение 2018-а е била най-добрата година в живота му. И нормално – спечелил е почти 10 милиона долара.
Успехът си шаренокосият Ninja дължи на хитовата игра Fortnite: Battle Royale. Блевинс излъчва (стриймва) онлайн видео на това как играе, придружено от постоянен коментар от негова страна. Последователите му могат да наблюдават играта му и сами да я коментират чрез чат. О, и да му пращат пари, ако решат.
Славата на Fortnite и на един от най-популярните й играчи вървят ръка за ръка – с видеата си Блевинс сам по себе си се е превърнал в културен феномен и допълнително е спомогнал за популяризирането на играта, която докара близо 3 милиарда долара печалба на създателите си от Epic Games.
Историята на Блевинс едва ли щеше да е така успешна, ако не беше едно правилно решение преди около две години. Всичко обаче започва преди десетилетие. След като завършва гимназия, американецът решава, че ще се занимава професионално с видеоигри. Началото на кариерата му е през 2009-а с играта Halo и професионални турнири по нея. Всичко се развива добре години наред, но през 2017-а Блевинс решава, че иска повече да се фокусира върху стриймването. Започва с екшън играта PlayerUnknown's Battlegrounds, преди да премине на сходната и по-популярна Fortnite.
Големият му пробив пред масовата публика е с видеострийм с участието на рапъра Дрейк. Видеото от март е гледано от 628 000 души – рекорд, който по-късно Ninja подобрява. Но именно от този момент тръгва бързият му път нагоре и той се превръща в бранд, който милиони искат да следят в социалните мрежи.
Блевинс си изкарва хляба с помощта на YouTube и платформата за видео стрийминг Twitch, в която геймъри позволяват на други потребители да наблюдават играта им. 70% от приходите на младия мъж идват именно от тези две услуги.
Ninja печели процент всеки път, в който някой от неговите над 20 милиона абонати в YouTube гледа някоя от рекламите в канала му, а повечето от видеата на младия геймър са гледани милиони пъти. В Twitch го следват повече от 12,5 милиона потребители като почти 40 000 от тях плащат, за да гледат негови стриймове. В Twitch стриймърите получават пари за всеки свой абонат, който реши да плаща за екслузивните емотикони и значки (и за да гледа стрийма без реклами).
Освен това рекламите в сайта помагат допълнително за това платформата и геймърите, които стриймват в нея, да печелят пари. Блевинс обаче е на мнение, че Twitch може да се "справи много по-добре в това дa поощрява" хората да плащат за по-скъп абонамент.
Същевременно всеки, който желае, може да гледа стриймове и без да плаща. Но във всеки един момент гледащите могат да "даряват" пари на стриймърите, които са им най-интересни. По думите на Ninja, така той веднъж е получил 40 000 долара от свой зрител.
Според геймъра платформата е като гигантска "кутия за цигулка" на някой уличен музикант, в която хората хвърлят пари, но само когато смятат, че има защо.
Славата на Ninja продължава да расте и в момента – през декември 2018-а той трупа средно по над 12 хиляди последователи дневно в Twitch. Стана и първият геймър с 10 милиона последователи в платформата (вече са 12,8 милиона). С тази популярност обаче идват и някои ограничения. След критики за това, че често използва обида на расова основа, докато играе, Ninja се зарече да спре да ругае по време на стриймовете си.
Останалата част от приходите на Блевинs идва от спонсори като Samsung, Uber Eats и Red Bull. Тези спонсори, заедно с факта, че Ninja беше първият професионален геймър на корицата на спортното списание ESPN, повдигат отново въпроса за него и останалите му колеги от общността на електронните спортове – те атлети ли са или не?
Блевинс отговаря, че вместо като на атлет, гледа на себе си като на собственик на малък бизнес. Сравнява гейминга с това да имаш малко кафене.
"Ако те няма, те ще си намерят друго кафене. Трябва да си на линия през цялото време", коментира геймърът-милионер в интервю за CNN.
Той застава зад думите си с около 12 часа "работа" дневно. Докато играе и стриймва, приема дарения от зрителите си, комуникира с тях, посреща новите абонати... Всичко това му помага да печели около 500 000 долара месечно.
През 2018-а е прекарал близо 4000 часа в играене на Fortnite, което се равнява на повече от 140 дни. Всеки път, в който е далеч от своето "виртуално кафене", Блевинс и неговата съпруга и мениджър Джес изчисляват колко абонaти губи той и каква е сумата, която няма да изкарат.
И макар двамата да успяват да намерят време един за друг всеки ден, последната им екскурзия е била преди цели осем години – по време на медения им месец. И дори това пътешествие, много преди да се появи Fortnite, е били прекъснато преждевременно заради ангажименти, свързани с професионалния гейминг.
Играта Fortnite има над 200 милиона регистрирани играчи от целия свят, което е повишение с 60 процента в сравнение с миналия юни. А Блевинс е на мнение, че популярността на играта е далеч от своя пик.
Самият той се радва на своите собствени "минути слава", без значение колко още ще продължи всичко това. Вече се появи във вечерното шоу на Джими Фалън, а в последно време опитва да се занимава и с други потенциални доходоносни занимания – като собствена марка дрехи и дори запис на музика. Издаде албум с името "Ninjawerks", а видео компилацията "Fortnite Rap Battle", в която участва, е гледана над 81 милиона пъти. Освен това миналия октомври се сдоби със свръхмодерно студио за стрийминг в мазето си, от което играе.
С други думи успехът на 27-годишният американец е поредното доказателство как компютърните и видеоигри могат да превърнат някого в знаменитост в рамките на седмици. Това е бранш, който все по-сериозно се намества в поп-културата и ще расте все повече и повече.