Малко преди тазгодишното издание на церемонията по връчване на наградите "Грами" Billboard ще разкрие своя ежегоден списък със 100-те хора с най-голямо влияние в музикалната индустрия. Кръвното налягане на много от шефовете в този бранш рязко ще се повиши.
Някой ще се ядоса, че е на 16-о вместо на 11-о място, например, а други ще се дразнят, че изобщо ги свързват с този списък и подобните нему. В Лос Анджелис вероятно ще започне сериозен дебат по темата дали в света след казуса "Харви Уайнстийн" корпоративната "мощ" вече не е нещо лошо.
Места на върха на новия Power 100 списък със сигурност ще намерят "капитаните" на индустрията – ръководителите на компании като Universal Music Group, Sony Music Entertainment, Warner Music Group, Sony/ATV, Spotify, Pandora и пр. В списъка обаче едва ли ще попаднат онези хора, към които същите тези ръководители и изпълнителни директори се обръщат със "сър".
Ето защо има нужда от един алтернативен топ 5 на най-могъщите хора в музикалната индустрия, подредени по азбучен ред.
Това са шефовете на музикалните босове; хората, които гледат на титаните на съвременната развлекателна индустрия като на свои обикновени "служители"; и хората, които са сивите кардинали на тази индустрия.
Те може да не работят директно с музикантите, текстописците и представителите на другите нива в музикалния бранш. Въпреки това със сигурност могат да променят посоката на музикалната индустрия в световен мащаб само с натискането на бутона "Изпрати" на един-единствен имейл…
1. Лен Блаватник – собственик на Access Industries
Warner Music Group притежава третата по големина звукозаписна компания в света – Warner Music, и третия най-голям разпространител – Warner/Chappell. Сред звездите, които имат договор с WMG, са Ед Шийран, Бруно Марс и Карди Би.
Шефът на Warner Music Макс Лусада и ръководният екип на Warner/Chappell отговарят пред изпълнителния директор на по-голямата Warner Music Group – Стив Купър. Що се отнася до самия Купър, той също има шеф – 27-ия най-богат човек в САЩ Лен Блаватник, основател на Access Industries.
Компанията му започва дейността си с фокус върху руски инвестиции и натрупва състояние в областта на недвижимите имоти, природните ресурси и медийните/телекомуникационни компании. През 2011-а Блаватник дава впечатляващите 3,3 милиарда долара, за да купи Warner Music Group. Това се случва в особен период за музикалния бизнес и изненадва мнозина. Решението обаче се оказва добро – Warner Music Group отчете поредната си рекордно добра финансова година с повече от 4 милиарда долара приходи.
WMG стана и по-склонна да купува други компании – като базирания в Холандия лейбъл Spinnin’ Records (за повече от 100 милиона долара); онлайн медия хъба UPROXX и базирания в Германия сайт за търговия EMP (за повече от 180 милиона долара).
Warner сключват тези сделки, но Лен Блаватник е този, който подписва чековете.
Access Industries има значимо влияние в музиката и извън Warner. Компанията е сред собствениците на агенцията за таланти First Access Entertainment, с която договор има Рита Ора, например. Освен това държи контролния пакет акции в стрийминг услугата Deezer.
2. Винсънт Болоре – акционер във Vivendi
Изпълнителният директор и председател на Universal Music Group (UMG) сър Лушън Грейндж може преспокойно да оглави всеки списък за най-влиятелните хора в музиката през 2019-а. Изпълнители на договор с UMG стоят зад осем от топ 10 на най-стриймваните албуми в САЩ за миналата годината. Става дума за хора като Дрейк, Post Malone, Migos и Maroon 5.
Грейндж е и човекът, който води UMG към рекордни приходи. Компанията му – която притежава лейбъли като Republic, Capitol и Interscopе – вероятно има продажби за около 7 милиарда долара през 2018-а.
Резултатът от това е, че UMG се е превърнала в перлата в короната на своя майчина компания – Vivendi (която вероятно ще продаде до 50 процента от UMG до края на годината). В момента Universal Music Group се оценява на 33 милиарда долара и затова не е шокиращо, че във Vivendi смятат Грейндж за "невероятен".
Въпреки невероятните си финансови успехи, Грейндж знае, че винаги трябва да застава зад един конкретен човек във Vivendi.
Винсънт Болоре е бившият председател на Vivendi, но в действителност "бивш" тук е просто за украса. Когато той се отказва от поста през 2017-а, той го завещава на сина си Яник. Или поне "препоръчва" на борда да изберат Яник за председател.
Компанията на Болоре - Bolloré Group, e най-големият акционер във Vivendi – държи 20 процента от обикновените акции и близо една трета от всички гласове в компанията.
3. Ма Хуатен - Tencent
Важно е в този списък да има шеф на някоя голяма компания за стрийминг на музика. Могат да се посочат съоснователите на Spotify, Джеф Безос от Amazon или Тим Кук от Apple.
Нито един от тях обаче не е в по-добра позиция да контролира полето на музикалния стрийминг по света през следващото десетилетие от Tencent. Като за начало, компанията е един от най-значимите акционери в Spotify със своите 9,1 процента. Сделката е уредена като част от пакт между двете компании като Spotify изглежда се съгласява да не търси място на китайския музикален пазар (а там пари има – звукозаписната индустрия е изкарала 292 милиона в Китай през 2017-а).
Освен това Tencent миналата година инвестира 115 милиона долара в индийската услуга за стрийминг на музика Gaana, която твърди, че в момента има 80 милиона активни посетители (Gaana скоро ще стане директен конкурент на Spotify, който в края на януари вероятно вече ще е достъпен в Индия).
И накрая стигаме до Tencent Music Entertainment (TME), от която Tencent държи 58,1 процента. TME е собственик на най-големите музикални услуги в Китай, сред които QQ Music, Kugou Music, Kuwo Music и WeSing. Всички те заедно имат 800 милиона потребители месечно (четири пъти повече от Spotify). ТМЕ събра повече от 1 милиард долара при излизането си на нюйоркската борса през декември и според специалистите изгледите пред нея са повече от добри.
На върха на империята на Tencent стои изпълнителният директор Ма Хуатен, познат като "Пони Ма". Той ръководи компания на стойност повече от 400 милиарда долара, от която притежава около 9 процента. С лично богатство от 40 милиарда долара, той преди е носил и титлата "най-богат китаец".
Има предположения, че Tencent може да засили още повече позициите си в музикалния бизнес през 2019-а като закупи големия дял акции на Universal Music Group. Но за целта ще трябва да се пребори с конкуренцията на следващите двама в списъка…
4. Джон Малоун и Грег Мафей – съответно председател и изпълнителен директор на Liberty Media
Базирана в Денвър компания вече притежава повече от една трета от развлекателната компания Live Nation, както и мажоритарен дял в радио компанията Sirius XM, която от своя страна скоро ще притежава цялата стрийминг услуга Pandora.
Очаква се Liberty да се опита да придобие и банкрутиралия медиен гигант iHeartMedia, който достига до 250 милиона американци всеки месец. Възможно е да се опита да засили позициите си и в LiveNation, за да подсили връзката между най-голямата компания за организиране на концерти със Sirius/Pandora.
Не само това – компанията има интерес и към предвидените за продажба 50 процента от Universal Music Group.
Мъжете, които ръководят този поход в музикалната индустрия, са основателят и председател на Liberty Джон Малоун и нейният изпълнителен директор Грег Мафей, който същевременно е председател на SiriusXM и LiveNation. Малоун от своя страна е ветеран в телекомуникационния бранш и по някаква случайност е 67-и в списъка с най-богати американци – състоянието му се оценява на повече от 7 милиарда долара.
5. Кеничиро Йошида – председател и изпълнителен директор на Sony Corporation
През май м.г. стана ясно, че японският гигант е похарчил 2,3 милиарда долара, за да придобие 60-процентов дял от EMI Music Publishing – "дом" на повече от 2 милиона песни от хора като Кание Уест, Queen и Келвин Харис. Sony след това изкупи и остатъка от EMI, като даде 287,5 милиона долара за онези 10 процента от компанията, които не притежаваше.
Това се случи само две години след като японската компания даде 750 милиона долара, за да придобие 50 процента от Sony/ATV – друг огромен издател, и да поеме пълния контрол над компанията.
С този сериозен "арсенал", Sony реши, че се нуждае от перфектния ръководител, който да го ръководи. През септември беше обявено, че един от най-уважаваните хора в индустрията - Джон Плат, ще стане изпълнителен директор и председател на Sony/ATV в края на първото тримесечие на 2019-а.
Базираният в Щатите музикален екип на Sony в момента се състои от Плат и Роб Стингър, изпълнителният директор на Sony Music. Когато Плат заеме предвидения му пост в Sony/ATV, както той, така и Стингър най-вероятно ще отговарят пред Кен Йошида, който се разписа под сделката за купуване на EMI.
Йошида изглежда има голяма вяра в музиката, защото преди да стане изпълнителен директор на Sony през февруари м.г. той беше по-известен не толкова с харчовете си, колкото със спестовността си. Той беше привлечен в Sony от бившия изпълнителен директор – Каз Хирай, който посочи Йошида за главен финансов директор през 2014-а. Първата му задача беше да "изтъни" бизнеса на Sony – чрез орязване на работни места и продавайки лаптоп дивизията, която стои зад Sony Vaio.
Това, че той е склонен да инвестира в музика, е добра новина за Плат и Стингър. Но най-интересното е какво ще се случи около продажбата на 50 процента от най-големия конкурент на Sony в музикалната индустрия – Universal Music Group. Дали Йошида ще продължи с подкрепата за музикалната дивизия на Sony или ще промени курса може да се окаже най-голямата история в музикалната индустрия за 2020-а и отвъд.