Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

20 месеца и 20 млрд. долара по-късно: Boeing 737 Max отново може да полети

Федералната авиационна администрация даде разрешението си за превоз на пътници, но проблемите за самолетната компания далеч не са приключили Снимка: Getty Images
Федералната авиационна администрация даде разрешението си за превоз на пътници, но проблемите за самолетната компания далеч не са приключили

Федералната авиационна администрация (ФАА) в сряда даде одобрение на проблемния самолет Boeing 737 Max да превозва отново пътници, слагайки край на 20-месечното му принудително приземяване.

Сегашното решение на ФАА ще позволи на Boeing да възобнови доставките от някога най-продаваната машина във флота си, а авиопревозвачите отново ще могат да използват 737 Max за превоз на пътници.

Близо две години самолетът трябваше да остане затворен по хангарите, след като през март 2019 г. всички авиационни регулатори взеха решение за приземяването му на фона на две големи катастрофи с участието на 737 Max, при които загинаха общо 346 души. Първата катастрофа с новия самолет се случи в Индонезия през октомври 2018 г., когато самолет на Lion Air катастрофира в Яванско море. Загинаха всички 189 души на борда.

Окончателната забрана дойде при втората катастрофа - 737 Max на Етиопските авиолинии се разби малко след излитането си на 10 март 2019 г. Всички 157 души на борда загинаха.

Макар тогавашният изпълнителен директор на компанията - Денис Мюленбург - първоначално да предположи, че виновни за катастрофите са пилотите на самолетите, разследването показа друго.

В хода на проучването беше открит анализ на ФАА, извършен след първата катастрофа на 737 Max, според който има опасност от още 15 катастрофи със същия модел самолети, ако софтуерът за управление на полета не бъде подобрен.

В продължение на 18 месеца органите на ФАА разследваха конкретните причини, които са довели до двете катастрофи, като оттам изготвиха списък с необходими промени, които да бъдат направени по машината, за да получи отново зелена светлина за летене и превоз на пътници.

Поправките са насочени главно към предотвратяване на нежеланото активиране на софтуера, предназначен да контролира ъгъла на наклон на самолета (ъгъла на носа по време на полет). Конкретният софтуер, наречен MCAS, представлява система за увеличаване на маневрените на характеристики.

Така системата трябваше да бъде обновена с още един сензор, който да помага при контрола над машината. Освен това трябвало да бъде създадена и допълнителна система, която да предупреждава пилотите за потенциални проблеми с тези сензори.

Самото разследване разкри също така и сериозни системни проблеми в самата компания Boeing, където още преди пускането на 737 Max са притискали инженерния екип да приключи с работата по машината възможно най-бързо. Също така са прикривани редица проблеми по нея, за да не бъде връщана за довършителни дейности.

Разкритията и целият скандал със 737 Max доведоха и до логичната оставка на Денис Мюленбург и смяната му с Дейвид Калхун, който се зарече да изостави всички нелоялни практики и да заложи на много повече прозрачност.

Сега всички те трябва да преминат поддръжка и да направят някои модификации, преди да могат да летят. От ФАА изискват нова програма за обучение на пилотите и подобрение на софтуера, свързан със системата MCAS. Инспекциите могат да продължат година или повече.

И макар всички предписания на авиационните комисии да са вече изпълнени, проблемите за Boeing далеч не са приключили.

Репутацията на компанията пострада изключително много. Самият процес по повторното одобряване на машината отне доста повече от прогнозираната една година, а изгубените поръчки за самолета през това време биха могли да наредят 737 Max наредят сред най-скъпите грешки, правени някога от дадена компания. За това време прекият конкурент AirBus успя да разшири пазарния си дял и да заеме по-добра позиция.

Според изчисленията на Boeing 20-месечното задължително заземяване на машината е струвало вече над 20 млрд. долара. Решението в полза на компанията обаче идва на фона на пандемията от коронавируса, която удари цялата самолетна индустрия.

Близо 400 самолета Max бяха в експлоатация по целия свят, когато бяха заземени, а оттогава Boeing построи и съхрани още около 450. Много от новопостроените машини обаче няма да могат да бъдат доставени веднага, като някои превозвачи отлагат поръчките си за 2022 г., ограничавайки разходите.

Към момента American Airlines е първият авиопревозвач в САЩ, който ще възобнови полетите с този модел до края на декември. United Airlines и Southwest Airlines обявиха, че очакват да подновят полетите следващата година.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
Тагове: боинг, boeing, 737 max
 

Най-четените