Компанията Meta отправи предупреждение, че може да спре достъпа до платформите си Facebook и Instagram за Европа заради регулациите на ЕС, съобщава "Гардиън".
За този възможен ход се споменава в годишния отчет на компанията до щатската Комисия по ценни книжа и борси (SEC). Според позицията на Meta, ако компанията не получи възможността да прехвърля, съхранява и обработва данните от своите европейски потребителите на сървърите си в САЩ, тя ще спре достъпа до двете платформи за Стария континент.
Това, което технологичният гигант има предвид като проблем е решение на Съда на ЕС от 2020 г. по отношение на така нареченото споразумение за пренос на данни между САЩ и Европа, известно като Privacy Shield.
Споразумението беше анулирано в съда заради нарушения по защитата на данните, а оттогава насам ЕС и САЩ работят върху нова или актуализирана версия на договора.
За Meta споделянето на данни между държави и региони е от решаващо значение за едно от основните средства на компанията да изкарва пари - таргетираната реклама.
Междувременно през август 2020 г. Ирландската комисия за защита на данните публикува становище, според което споразумения, които Meta използва, за да трансферира данни от ЕС към сървърите си в САЩ, не съответстват с регламента за защита на данните GDPR.
Все още се очаква окончателното решение на ирландския регулатор, но ако то наистина установи, че споразуменията, използвани от Meta противоречат на GDPR и са незаконни, компанията може да реши, че за нея не е вече благоприятно да предлага част от услугите си на територията на Европейския съюз.
Въпреки това някои експерти са на мнение, че гигантът в сферата на социалните мрежи ще трябва да се адаптира към по-строгите правила за личните данни, тъй като и у дома тя може да си има проблеми по темата. Така например щатът Калифорния, където е базирана централата на Meta, обмисля промени в Закона за поверителност на потребителските данни, които да позволят налагането на по-строг контрол върху това как данните на потребителите се споделят с трети страни.
Това може да доведе и до неблагоприятно развитие за бизнеса на компанията с таргетираните реклами като цяло.
Meta като цяло в момента изглежда е решила да преориентира силите си към създаването на т.нар. "метавселена", където хората ще влизат със свои аватари, за да се срещат с приятели, да се забавляват и дори да работят. Проектът обаче все още е в много начална фаза.