Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Работодателите се обявиха против непазарни схеми с АЕЦ "Белене"

КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП посочиха три риска от корупция около Белене Снимка: Webcafe.bg
КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП посочиха три риска от корупция около Белене

КРИБ, Асоциацията на индустриалния капитал, Българската стопанска камара и БТПП излязоха с общо писмо до правителството, в което призовават да не се допуска "прилагане на схеми за непазарни приходи" при евентуалното възобновяване на проекта за АЕЦ "Белене".

Работодателските организации посочват три потенциални рискове от ощетяване на данъкоплатците при рестарта на "Белене", за които настояват Министерски съвет да заеме изрична позиция.

Сред рисковете са: преференциално ценообразуване на тока, произведен от Втора атомна централа; възможни доплащания на ценови разлики и/или премии; и корпоративни гаранции от държавните дружества в енергетиката за строителството на "Белене".

Засега от кабинета "Борисов 3" са заявили отказ от дръжавни гаранции по осъществяването на проекта и отказ от дългосрочни договори за изкупуване на енергия.

"Осланяйки се на добронамереността както на законодателната, така и на изпълнителната власт, настояваме за ясна и еднозначна декларация, че ще бъдат пресечени всякакви възможности за „иновации" и прилагане на схеми за непазарни приходи", пише в позицията на работодателите.

Те предлагат четири стъпки за "един успешен сценарий за реализация" на проекта Белене.

1) Държавата апортира в публично дружество досегашните материални и нематериални активи, включващи инженеринг, лицензионни права, площадка, извършени строителни работи, както и цялото получено или предстоящо да бъде получено оборудване, на което България е законен собственик;

2) Прави се проспект за публично предлагане на емисия акции на това публично дружество на фондовата борса в обем, обезпечаващ набирането на достатъчен капитал за осъществяване на инвестиционната програма - така по възможно най-прозрачен и пазарен начин ще бъде оценена икономическата състоятелност на проекта;

3) Публичното дружество, в което след увеличението на капитала участват съответните инвеститори - стратегически, институционални, както вероятно и по-дребни такива (ако бизнес публиката наистина смята, че проектът е рентабилен), довършва изграждането на обекта АЕЦ „Белене", като е твърде вероятно да има необходимост от ангажиране и на дългов капитал;

4) Като инвеститор и оператор на инсталацията АЕЦ „Белене", публичното дружество реализира произведената електроенергия на енергийната борса - от първия до последния мегаватчас на пазарни цени.

От организацията на работодателите критикуват разпространяването на нереалистични прогнозни данни за цената на мегаватчас електроенергия от "Белене" в размера на 25-50 евро, като дават за пример цените в три нови ядрени централи в Европа - от 92,5 британски пауда в Англия до 124 щатски долара в Турция.

Работодателите оспорват и тезата за нуждата от втора атомна централа в близките години, като дават пример с данните за повишената енергийна ефективност на българската икономика от НСИ и наличието на алтернативно енергопроизводство.

"При реализация на проекта "Белене" следва да бъдат елиминирани всички рискове, свързани с доминиращите "нашенски" разбирания за качество и контрол на изпълнение, продукт на корупционната среда и политическа намеса, включително във чисто технически въпроси. Необходими са допълнителни гаранции за ефективно прилагане на нормите за възлагане на поръчки с висока обществена значимост и разходване на значими средства, за високо качество на изпълнение, за обективна оценка на технологията на реакторите, и управление на риска на най-високото достижимо равнище, приемливо за цялото ни общество, за европейските ни партньори и съседи", казват от КРИБ, АИКБ, БТПП и БСК.

 

Най-четените