Цяла Европа беше шокирана от случая с откритите мъртви тела на 71 бежанци, оставени да се задушат до смърт в каросерията на хладилен камион, в опит да преминат границите между Унгария, Австрия и Германия.
Бруталното престъпление освети цяла престъпна групировка за трафика на хора, която се е развивала в продължение на месеци върху хаоса, причинен от неспособността на властите в ЕС да намерят дългосрочно решение на безпрецедентната бежанска криза.
Австрийският Der Standard прави опит да опише лицата и интересите, които стоят зад мафията на каналджиите - а както стана ясно от разследването на камиона-ковчег, в тази мафия участват и български граждани.
Кой организира трафика на хора в Европа?
В момента има две групи каналджии: от една страна, са добре структурираните, отчасти транснационални организирани престъпни групировки.
От друга страна, съществуват и самостоятелни играчи или малки групи от трафиканти, които търсят бърза печалба. Точно те са най-опасни за бежанците. В много случаи "вълците-единаци" вкарват в камионите и бусовете си колкото може повече мигранти, с което застрашават живота им.
Какъв е произходът на трафикантите?
Мрежите на организираната престъпност стигат чак до Турция, откъдето също влизат много пари. Самостоятелните трафиканти обикновено идват от Унгария, Сърбия, Румъния и България.
Колко пари са принудени да плащат мигрантите, за да бъдат прекарани от Турция в ЕС?
По информация на полицията, обхватът на таксата за прекарване през нелегален канал варира между 8000 и 15 000 евро, като сумата подлежи на договаряне.
Това ли е окончателната сума, която мигрантите плащат на каналджиите?
Отново зависи от това за какъв тип трафиканти става дума. При организираните групи мигрантите плащат само веднъж. Ако обаче се доверят на местни посредници, са принудени да плащат във всяка държава, чиято граница пресичат.
Ще се повишат ли таксите за трафик, ако в законите се запишат по-строги наказания, съдилищата започнат да налагат по-тежки присъди, а полицейските ресурси за борба с този вид престъпност се увеличат?
Колкото и да е странно, по-високият риск не води до по-високи цени за трафик. През последните години таксата за прекарване на бежанци през границата почти не се е променяла.
Унгарската полиция публикува всеки ден десетки информационни бюлетини, свързани с арести на каналджии
Длъжни ли са мигрантите да предплащат превоза си или дават парите едва когато стигнат до Европа?
Тук вече има промяна на отношенията. По-рано имаше множество случаи, в които мигрантите плащаха някакъв вид аванс, а чак когато стигнат до целевата държава, изпращаха сигнал чрез кодови думи на семейството си, което да доплати пълната сума за "услугата" на каналджиите.
Сирийските бежанци обаче разполагат с по-големи финансови възможности, така че са принудени да платят цялата сума предварително.
Защо бежанците, които искат да стигнат до Германия, просто не си купят билети за влак, щом веднъж стигнат до Унгария? Защо вместо това се доверяват на каналджиите?
Разбира се, има и такива случаи, въпреки че във влаковете има контрольори, които проверяват и документите за самоличност. Самите трафиканти обаче се опитват да попречат на свободния превоз на мигрантите с цял набор от трикове.
Може ли да се каже, че за организираната престъпност трафикът на хора е просто допълнителен "бизнес", наред с незаконния наркотрафик и др.?
Тук също е налице изменение, защото през последните години фокусът се измести върху бежанската вълна.
Според изследване, проведено в Турция, се оказва, че има обръщане на паричния поток - с приходите от трафика на хора се финансират вторични криминални дейности, например търговия с наркотици. Тази година в Австрия също беше заловена подобна престъпна група, при която основният мотив се оказа прекарването на мигранти.
Каква роля играят отделните държави?
Смята се, че в Австрия няма големи мрежи на трафиканти. Страната по-скоро се използва като транзитна територия, в която обаче има множество контактни локации и по-дребни каналджии.
Престъпността има силна зависимост от икономическата ситуация.
В България средната работна заплата варира между 300 и 350 евро на месец. Ако там предложите 500 евро на шофьора - който е последното звено по веригата - човекът едва ли ще се поколебае да поеме риска.
Колко висок е рискът за трафикантите?
В Австрия наказанията се регулират от закона за полицейските служби, занимаващи се с чужденците. Предвидените санкции са лишаване от свобода за максимален срок от 2 години, ако това е първата присъда на извършителя и ако са прекарани само няколко души.
Ако се установи, че извършителят е член на организирана престъпна група или че е застрашил живота на бежанците, тогава рискува до 10 години затвор.
По случая със смъртта на 71 бежанци в хладилен камион бяха арестувани петима души, сред които четирима българи. Засега срещу тях са повдигнати само обвинения в трафик на хора. Възможно ли е да бъдат привлечени като обвиняеми и за предумишлено убийство?
На теория е възможно, но на практика би било изключително трудно. За да се повдигне подобно обвинение, трябва да има доказателства, че трафикантите са били наясно с конкретния риск за здравето и живота на бежанците или че са го сметнали за приемлив.
Напълно възможно за доказване би било обвинението за причиняване на смърт по непредпазливост.
Въпреки това, трябва да се има предвид, че най-високото наказание за подобно престъпление е едва 3 години, докато присъдата за трафик на хора може да достигне до 10 години.