След 1 януари 2027 г. целокупният народ на Германия никога повече няма да гледа със същия плам в очите Бундестима, независимо колко ярки победи постигат играчите, или пък кой трофей вдигнат над главата си.
Във всяко немско сърце, в което е останала национална гордост, последните дни донесоха тъга. Донесоха кинжал на предателство, което удари право там - в сърдечната област.
Това е твърде романтично и пресилено вероятно, когато става дума за бизнес и колосални пари. Но не е чак толкова прекалено да кажем, че сделката на Германския футболен съюз с американския концерн Nike, е огромен удар по националното самочувствие и светоусещането на редовия германец.
След 70 години Бундестима няма да носи за първи път екип на adidas между 2027-а и 2034-та, след като търгът бе спечелен от янките. Символът на германското - какъвто несъмнено е гигантът за спортна екипировка, изгуби битката с "онези зад Океана".
Adidas е като Mercedes. Или като Volkswagen, ако искате нещо по-народно. Или като вайс бирата. Или пък като Октоберфест с неговите вурстове и хиляди забавляващи се охолно баварци. Това е символ, а не просто парче плат. Не е само фланелка, която обличаш на тялото си.
Nike даде 800 милиона евро - по неофицални данни, за да сключи сделката за седем години. За сравнение, предходният договор за такъв период на Германския футболен съюз с традиционния от седем десетилетия партньор, бе за 350 млн. евро. Не е малко - това е разлика от 450 милиона евро в полза на новото.
Но е направо революция, най-вече като психологически удар върху германския футбол и феновете.
Не е случайно, че в анкета на гиганта Bild малко над 89% от участвалите из страната фенове са категорични, че не одобряват това решение. Изданието припомня - това е като брак, който е толкова здрав и хармоничен, че някак не можеш да разделиш успеха на Маншафта и adidas.
Четири световни титли, три европейски - все заедно. Двойката на мечтите.
Началото е през 1954-та, поне за света. Тогава Западна Германия е допусната до мондиала (през 1950-а в Бразилия е отлъчена като санкция от световната общност след Втората световна война). И печели титлата след незабравимия финал с Унгария - 0:2 до 3:2.
Чудото в Берн, както е наречен мачът, е първото изстрелване в Космоса на популярността на екипа с немския орел и малката емблемка тогава на новата компания, създадена едва през 1950-а.
Още преди това световно първенство Фриц Валтер, най-голямата звезда на германския футбол, вече е помолил Адолф Даслер да му направи обувки по поръчка. Новата фирма, която единият от двамата братя Даслер основава, се заема със задачата. После идва и договорът с футболния съюз.
Останалото е история.
Изчистеният дизайн от 50-те, 60-те и 70-те става една от най-познатите гледки.
Защото успехите на Бундестима са грандиозни. 1954-та е последвана от 1974-та с нов триумф на мондиал, но има и златни европейски първенства от 1972-ра и 1980-а.
През 80-те и особено през 90-те, екипите на Германия са вече съвсем различни - с огромна фантазия, никога твърде крещящи, но винаги интересни и оригинални. И неизменно с националните символи и цветове, които не можеш да пропуснеш.
Фланелката от световната титла през 1990-а е култ за всеки фен - независимо дали харесва немския футбол, или не. Тя просто е една от онези, които познаваш сред стотиците ретро екипи, които минават пред очите ти. Гледката на Матеус, Клинсман, Фьолер и останалите, които спечелиха титлата в онова италианско лято, е завинаги формирана и фрагментирана от екипа на adidas.
Всичко това приключва през 2027 г. и Бундестима ще сложи съвсем нов дизайн, но и съвсем ново усещане върху себе си.
Дотук с романтиката, носталгията и сантиментите - защото наистина ги има.
Истината е, че става дума за бизнес и много пари. Но не е само това. Става дума и за точното действие в точния момент, а нали германците са изградили репутацията си не само във футбола именно върху това?
Германският футболен съюз е преследван от много сериозни финансови неприятности, които бяха изложени в почти пълен блясък от изданието Kicker преди години. Донякъде те са продиктувани от бледото представяне на Бундестима на последните големи турнири, но не е само това.
На Мондиал 2018 и 2022 страната не успя да излезе от групите, а пък на eвропейското между тези две световни отпадна на осминафинал.
Приходите на местния футбол за въпросните три шампионата са общо 27 млн. евро.
Само за сравнение - световната титла от 2014-а донесе в касата 61 млн. А разходите не намаляват. Поддържа се огромна система за развитие извън професионалните клубове, която е изградена преди десетилетия.
А, да - и новата централа на съюза във Франкфурт (построена без нито един цент помощ извън футболния съюз) се оказа двойно по-скъпа от първоначалните планове. Струваше 180 млн. евро. Огромна дупка в касата. Така свежите пари станаха доста спешни и супер важни.
Причина номер две, може би. За първи път от над 30 години насам, adidas изпраща година на минус. Това се случва с отчетите за 2023-та, а най-големият удар дойде от неправилни ходове с някои от маркетинговите лица на компанията, като раздялата само с две от тях струваше неустойки в 9-цифрени суми.
И така Футболният съюз имаше нужда от най-добрата възможна оферта. А adidas - от оптимизиране на разходите за известен период, за да покрие пораженията. Две и две направи четири.
И едно 70-годишно партньорство, което е много повече от сделка между отбор и филма за екипировка, приключва. А нацията не е доволна. Нещо повече - чувства се предадена. Светът на футбола никога няма да е същият от деня, в който Бундестима вече не излиза на терена с познатата емблема на гърдите.