Годината вероятно е около 2022-а.
Уейн Рууни се свлича от леглото и отправя поглед към пустошта пред себе си. Той отдавна е сам.
Изтръсква трохите от огромната си брада и опърпаната си жилетка и въздъхва. Безрадостно изгребва остатъците от храна наоколо и излиза от кемпера, който нарича свой дом, за да види един променен свят.
Не спират да го преследват емоциите от миналото, хвалебствията, които е получавал и тръпката, която повече няма да изпита - а отсреща на огромен билборд го гледа и сякаш му се присмива добре познатият му Франк Рибери...
Не, това не е някакво странно пророчество за неслучило се бъдеще, а част от сюжета на най-великата футболна реклама, снимана някога.
Реклама, която под мотото "Напиши бъдещето" внушава, че един миг на подаване, голов удар или остро влизане могат да променят бъдещето на всеки голям футболист и на всяка футболна нация.
Всичко започва от една идея. "Направи разликата". Като рекламен директор в сферата на футбола в Nike, Енрико Балери избира именно този слоган заедно със своя екип, но остава и да го изпълни със съдържание.
Идва време от Nike да направят разликата при кулминацията на своята рекламна кампания за Световното първенство през 2010 г. в ЮАР.
На най-гледаното спортно събитие в света компанията трябва да се докаже сред безкраен брой конкуренти и да продължи горда десетилетна традиция в незабравимите спортни реклами.
Напрежението несъмнено е огромно.
За помощ Nike се обръща към старите приятели от Wieden+Kennedy, партньор още от 1978 г. Независимата рекламна агенция се слави с появилия се 12 години по-рано блестящ клип, режисиран от Джон Ву и с Роналдо в главната роля.
Този път от Wieden+Kennedy излизат с още по-амбициозна идея. След поредица от срещи, презентации и обсъждания е взето решението за концепция под името The Ripple Effect, която по-късно става Write the Future - "Напиши бъдещето".
Но да очертаеш концепция е едно, а да я превърнеш в реалност - съвсем друго.
Филм с такъв мащаб се нуждае от достатъчно смел и креативен режисьорски ум, който има и подчертано отношение към футболната игра. А най-добре да притежава опит и в преплитането на множество сюжетни линии.
Така на преден план излиза името на Алехандро Гонсалес Иняриту.
"Това беше ключов момент", спомня си Балери, който сега е маркетинг директор на Nike за Южна Европа. "Още помня, когато творческите директори на Wieden Марк Бернат и Ерик Куеной предложиха неговото име. Казах си "Господи!". Бях му огромен фен и всичко си дойде на мястото веднага. Той снимаше страхотни истории с множество сюжетни линии. Историите му са дълбоки и преплитащи се. Той тласна Wieden да развият творчеството си до ниво, до което никой друг режисьор нямаше да ги изведе тогава".
Когато се захваща с рекламата на Nike, мексиканецът Иняриту вече е направил голямо впечатление с филми като "Вавилон" и "21 грама", а по-късно печели "Оскар" за режисура в две поредни години за "Бърдмен" с Майкъл Кийтън и "Завръщането" с Леонардо ди Каприо.
Иняриту е израснал под сянката на стадион "Ацтека" в Мексико Сити и е бил на 7, когато Пеле, Жаирзиньо, Ривелиньо и компания вдигат световната купа през 1970-а.
40 години по-късно режисьорът се оказва натоварен със задачата да улови магията на най-големия футболен форум.
Иняриту наистина е футболен фен, а знаем колко важно е това. Често футболът е бил пренасян в киното от хора, които не изпитват автентична любов към играта и това се е отразявало пагубно на крайния резултат. Енрико Балери смята, че именно футболната тематика е накарала режисьора да се захване с проекта.
Снимките се проточват през едни дълги два месеца и не минават без усложнения. Рекламата е заснета през януари и февруари, точно когато първенствата в Европа се намират в натоварена фаза, а елиминациите в Шампионската лига наближават. Налага се екипът да се съобразява с наситените графици на много от участниците. Балери го описва като "логистичен кошмар".
Няколко от футболистите претърпяват контузии и не успяват да се включат в снимките според началните планове. Ужасен старт бележат снимките на терен в Мадрид, където работата е прекъсната от една от най-страшните снежни бури в историята на града. Силният снеговалеж продължава над 10 часа и продукцията е спряна още преди да е започнала.
Осъществени са снимки на три континента и Ерик Куеной по-късно казва, че това е най-херкулесовското усилие, полагано от рекламен екип. Режисьор като Алехандро Гонсалес Иняриту обаче няма как да бъде разколебан от нещо такова.
Опитните екипи на Nike и Wieden също не могат да бъдат лесно обезсърчени, но все пак за тях е голямо облекчение да открият, че Рууни притежава актьорски заложби.
"Уейн беше фантастичен, напълно в ролята си", спомня си Балери. "Не знаехме как ще се справи, защото някои моменти от сценария са странни и направо некомфортни. Няма да забравя как бях с екипа пред монитора и го гледах да играе в епизода с дългата брада в кемпера. Беше толкова добър, изглеждаше толкова естествено. Никога не знаеш какво ще се случи, когато поставиш някой пред камера без това да му е професията. Но от Уейн всички бяхме много доволни".
Може да ви изглежда, че ролята на Рууни в клипа не е твърде сложна. Но който си спомня нелепо дървената му игра в една реклама на вино, вероятно ще поиска да даде още един "Оскар" на Иняриту за начина, по който го е режисирал в "Напиши бъдещето".
Легендата на Манчестър Юнайтед е само една от звездите, които взимат участие в грандиозния проект на Nike. Дидие Дрогба, Франк Рибери, Кристиано Роналдо, Тиаго Силва, Роналдиньо също са в кадър като герои и злодеи на футбола, докато Фабио Канаваро получава серенада от Боби Соло, обграден от фенки, заради едно изчистване от голлинията. За малко се появяват Андрес Иниеста, Сеск Фабрегас, Жерар Пике, Тим Хауърд и Лендън Донован.
Роджър Федерер пък бива размазан от Рууни на тенис на маса, докато Хоумър Симпсън става жертва на техниката на Кристиано.
Един от любимите актьори на Иняриту - Гаел Гарсия Бернал - влиза в ролята на CR7 във въображаем биографичен филм (след няколко години за звездата наистина беше направен филм).
Появява се даже покойният вече Кобе Брайънт, за да отдаде почит на Роналдиньо, който тогава играе в любимия му Милан...
По-късно критиците ще натякват, че повечето от заснетите звезди не блестяха на Световното първенство в Южна Африка. Роналдиньо изобщо не попадна в състава на Бразилия, Роналдо и Португалия отпаднаха на осминафиналите от Испания, докато на същата фаза Рууни и англичаните претърпяха крушението 1:4 от Германия.
Guardian пък обясни ранното отпадане на Федерер от Уимбълдън с участието му в рекламата - защото тръгна мълвата, че всеки, който се е появил в "Напиши бъдещето" страда от спортно проклятие. Разбира се, в крайна сметка това не се оказа вярно, тъй като трима от участниците спечелиха Мондиал 2010 (Иниеста, Пике и Фабрегас).
Неочакваният избор на песен за видеото пада върху нидерландската прогресив рок група Focus и сингъла им от 1971 г. Hocus Pocus.
Решението е на Марк Бернат и изстрелва песента обратно в класациите след 39-годишна пауза. "Песента дойде от нищото, но пасна магически", радва се Балери.
Когато и музиката е добавена към заснетото, творческият екип вече е уверен, че е създал шедьовър.
Но с наближаването на първенството, на което големият конкурент Adidas е генерален спонсор, за Nike предстои още едно предизвикателство - да направи подобаваща промоция на рекламата.
Компанията се решава да влезе в непозната територия и за пръв път да даде начало на кампанията изцяло дигитално през Facebook.
Днес това изглежда нормална практика, но преди 10 години е сериозно отклонение от обичайните стратегии.
"Бяхме много нервни", признава Балери. "Когато качихме филма във Facebook, бях в офиса с един колега. Като пускаш директно в социалните мрежи, потребителите веднага ти казват дали им харесва или не. Можеше да бъде брутално. Но да видя коментарите на хората още в първите няколко минути беше красив момент. Няма да го забравя. Тогава вече знаехме, че наистина ще се хареса и че цялата ни работа от месеци насам си е заслужавала".
Рекламата бързо започва да чупи рекорди и е гледана над 20 млн. пъти онлайн в първите си пет седмици. Според изчисленията на Nielsen, шумът около Nike е над два пъти по-голям от този около Adidas.
В "Напиши бъдещето" обаче има и нещо непреходно, което го прави актуален и до днес, даже извън носталгичните чувства 10 г. по-късно.
Какво в рекламата привлича вниманието толкова силно - колкото никой футболен клип след това не е успявал?
"Мисля, че уловихме истината за големите спортни моменти, които определят бъдещето на спортистите", смята Енрико Балери. "Можеш да видиш най-големите си страхове и най-смелите си мечти в този клип. Пълен е с магически моменти и представлява безспирно емоционално пътуване за три минути с толкова много сюжети".
"Но това получаваш с режисьор като Иняриту. Всеки път като гледаш рекламата откриваш нещо различно. Затова и тя издържа теста на времето".