Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Половата дискриминация на iPhone 6

Женската мода се оказа неподготвена за iPhone 6 Снимка: интернет
Женската мода се оказа неподготвена за iPhone 6
Половата дискриминация на iPhone 6 Снимка: Getty Images
Половата дискриминация на iPhone 6 Снимка: интернет

Таня Басу е един от 10-те милиона души, които си купиха iPhone 6 или iPhone 6 Plus преди около две седмици. Идвайки от света на Android, тя не е толкова отблъсната от по-големите размери на устройството, колкото всички останали в технологичния бранш. Разочарова се обаче от нещо, което и Apple, и архи-съперниците им от Google имат като обща склонност: да правят неподходящи за носене в джоба телефони, особено от жените.

Това не е нов проблем за жените. Тесните дънки имат джобове, но няма начин в тях да се побере обект, по-голям от стандартна лична карта отпред, а всички знаят, че пъхането на телефон в задния джоб е покана за фаталното му гмуркане в тоалетната, или подхлъзване и падане, последвано от предизвикващ инфаркт звук от чупене на стъкло. Чантите имат отделения, които някога са били подходящи за поколението на телефоните-флипове, но вече са станали твърде тесни за по-новите модели.

А пъхането на телефона в основното отделение е в най-добрия случай ненужен риск

Но най-големият проблем е липсата на джобове изобщо: женските панталони, рокли и блейзъри често нямат джобове, или имат "фалшиви" джобове без функционална цел, освен да подвеждат носещия да вярва, че има подходящ елемент от гардероба, докато не е вече твърде късно.

Как бранш, фокусиращ се дотолкова върху жените - без значение дали модели или продукти, създавани предимно за жените като демографска група - толкова упорито избягва нуждите на точно тези хора, на които продава? Камила Олсън, креативен директор на хайтек модната компания Olson, казва, че това се дължи на сексизма в бранша. Модата от среден клас е доминиран от мъже бизнес, разчитащ не на форма и функция, а на дизайн и на начина, по който платът най-добре обвива тялото.

"Искрено вярвам, че модната индустрия не помага на жените да напреднат," казва Олсън. И липсата на функционален дизайн за жени е само един от примерите. "Ние, жените, знаем ясно, че са ни нужни джобове, за да носим технологични джаджи, и мисля, че се очаква да носим чантичка. Когато работим, не разнасяме чантички. Джобът е нещо разумно и необходимо."

Сара Козловски, която е мениджър в Съвета на американските модни дизайнери и е гостуващ критик в Новата школа за дизайн "Парсънс", е по-директна

Тя стоварва вината върху "бързите модни лейбъли", които бълват копия от дизайните от висок клас, които не са адаптирани към живота на нормалните хора, които не се разхождат по модния подиум.

"Мисля, че когато става въпрос за по-високия ценови клас на дизайнерските дрехи, хората не се интересуват толкова от трендове, а от качество и дълготрайност," коментира Козловски. Така че за тях има смисъл да не правят дизайн за най-новия модел смартфон. "Но в средния сегмент на съвременните брандове, трендовете са това, което движи индустрията. И в този аспект това е епичен провал."

Олсън вярва, че браншът твърде се фокусира върху визуалната привлекателност на дрехите, вместо върху начина, по който те помагат на жените - и мъжете - да живеят по-прост и лесен живот. Тя смята, че именно това пречи на модната индустрия да стане адекватна в сегашното технологично-центрирано общество.

"Обезкуражаващо е," казва Олсън. "Модата гледа селективно кой допуска в редовете си и държи жените на определено място. Това не помага на жените да постигнат напредък на работното място." Олсън казва, че някои дизайнери смятат джобовете за "твърде грозни" за дрехите, а други просто не смятат, че жените имат нужда от тях. И тези решения според нея пораждат бездна между реалността и женската мода и са препяствие за успеха на жените.

Мъжете могат просто да грабнат ключовете и айфона си на път към среща с колеги и да ги пъхнат в джоба

Жените по пътя към същата среща или трябва да ги носят в ръка, или да носят цяла чантичка със себе си - категоричен, безшумен знак, че са жени.

Почитателите на модата знаят, че е нужно време дизайнът да стигне от подиумите до улицата, и в случая с промяната на джобовете в модата, прогностиците говорят за есента на 2015 като най-ранен момент за джобове, пригодени за iPhone 6. Колекциите за пролетта на 2015 са били подготвени 6 месеца преди самия сезон, казва Олсън, като дизайнът е бил скициран още 6 месеца по-рано. Като се има предвид, че появата на нови версии на iPhone често е сред държаните в дълбока тайна неща, този период не изглежда обещаващо за джобовете в следващите година и нещо. Но пък като се има предвид, че дизайнерите от години виждат по-големи смартфони от други компании освен вездесъщия iPhone, надеждите за революция в джобовете не са особено големи.

Иначе условията за революция в женските джобове са много подходящи - но въпреки че дамите ще получат места, където да слагат вещи, революцията няма да бъде особено бърза.

"Все повече жени очакват и искат джобове," казва Олсън за тенденциите в бранша. "Чувам повече за джобове на модния подиум в последните сезони. Джобовете стават по-интересни и модерни, но те не са с подходящи размери за iPhone, още по-малко за iPhone 6 Plus."

Колкото и да са удобни джобовете, те не винаги са идеално решение, коментира тя

Женските джобове често са разположени около бедрата, където много жени предпочитат да не привличат внимание. Поради тази причина Олсън смята, че продукт, наподобяващ кобур, би бил най-уместен - компромис между нуждата от чантичка и поставянето на неугледна издатина около нещо, което е културно възприемано на Запад като "проблемна зона."

"Това трябва да е аксесоарно решение," теоретизира тя. "Chanel наскоро представиха наподобяващ кобур продукт, който е много красив. Или мини-чантичка за кръста, която е стилна. Или нещо, което да се носи на тялото. Но не колани. Нещо, което да е комфортно, това е много важно."

Козловски смята, че спортните стоки за жени имат летящ старт в стилното интегриране на джобове в женския гардероб.

"Брандовете за активен начин на живот са адекватни," казва тя, визирайки дизайни на спортно облекло, които незабележимо запазват формата, вмествайки в себе си технологични джаджи. "Patagonia примерно имат висока функционалност. Въпросът опира и до архитектурата на дрехите. Не бива да бъде твърде технологично - ако формата надделява над функцията, няма да е елегантно. А все пак целта е дрехите да бъдат елегантни."

Не че този начин на мислене е революционен - отдавна се мисли за пренасяне на джобовете на други места

Съществуват ризи, които интелигентно скриват телефона, колани, които служат като укритие за любимата ви джаджа, и дори сутиен, който да служи като място за носенето й. (Но милитъри панталоните единодушно бяха заклеймени от любителите на модата като решение за дилемата със смартфоните, пред която са изправени жените.)

Въпреки това повечето дизайнери не считат джобовете за част от функционалността на женските дрехи в момента - те все още мислят за чантичките като за начин дамите да разнасят смартфоните си и другите си технологични устройства. Изненадващо, някои основни брандове нямат ясен план как да създават дизайн за новите технологии. Том Мора, ръководител на отдела за дизайн за жени в J. Crew, признава, че технологии като таблети и смартфони са практически задължителен елемент от живота ни. Но какво смятат да правят J. Crew - или други брандове - за да се побират тези устройства в дрехите, остава неясно.

Мора коментира само, че компанията "мисли всеки аспект на начина, по който потребителите ни изживяват живота си... Мислим за тези подробности, без значение дали става въпрос за нови технологични аксесоари за новия iPhone 6, или специални вътрешни джобове за носене на различните поколения iPad или таблети." Мора признава обаче, че няма нищо, което да отговаря на тези нужди в каталога на компанията му в момента.

Козловски е съгласна с Олсън, че повечето компании се вълнуват предимно как стои продуктът върху тялото, и трябва да им се напомня, че модата не служи само за красота

"В момента нещата са по-естетически базирани на силуета и подчертаването на характеристиките му, и подхода към дизайна като цяло," казва тя. "Трябва редовно да напомням на хората, които обучавам, че ако създават палто за $5000, може би то все пак има нужда от джобове."

И все пак за Олсън е "любопитно", че са минали цели шест поколения iPhone и многобройни други версии на смартфони, за да се стигне до дебат за джобовете.

Плюсът на липсата на джобове за жените? #Bendghazi, скандалът с огъването на телефона на Apple, вероятно не е чак такъв проблем за тях.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените