Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Не просто игра, а истински феномен

Геймърите бързо обикнаха Overwatch, а бъдещето на играта е страшно обещаващо
С цели 21 много различни един от друг герои, Overwatch предлага изключително разнообразие и комплексна отборна игра
Blizzard отново се доказаха като водачи в гейминг бранша и изкараха игра, която ще се играе дълго и ще се помни още по-дълго

В сутрешните часове на 7 ноември 2014 г., непосредствено преди старта на изложението BlizzCon, представители на дузина американски и международни медии очакваха какво ново ще им разкрие легендарното гейминг студио Blizzard.

Нова част на свръхпопулярната World of Warcraft? Или обновена версия на Diablo III?

Никой от тях обаче не бе подготвен за това, което компанията представи.

Този ден бе денят на премиерата на Overwatch - не просто игра, а истински феномен, предхождан от една също толкова забележителна PR кампания. Казват, че е трудно да се забрави първото впечатление и началният ход на Blizzard в плана Overwatch бе забележителен. Причината - още в деня на премиерата си играта беше напълно достъпна за всеки един, който иска да я пробва. Подобна постъпка е изключително дръзка и е нещо, което кара разработчиците да прекарат доста безсънни нощи в опита си да превърнат кода на играта от просто демо във функционален елемент.

Ако току що прочели тези редове се чудите защо всъщност се вдига толкова шум около една игра, милиони хора по цял свят ще са готови да ви възразят. Около 9.7 милиона души играха отворената бета (предварителната версия) на Overwatch; да кажем, че тя бе успешна е все едно небрежно да заявим, че Стивън Хокинг е умен или че Game of Thrones е популярен сериал. С над 81 милиона изиграни часове в 37 милиона мачове, геймърската общност красноречиво показа, че е доста ентусиазирана относно играта. Това се потвърди и след нейната премиера в края на май тази година, когато само за няколко седмици над 7 милиона геймъри си купиха Overwatch.

Марка, която значи толкова много

Една от основните причини е, че това бе първият оригинален проект на Blizzard от много години насам. Присъединявайки се към Diablo, Starcraft и Warcraft, Overwatch става първата нова интелектуална собственост на Blizzard от 17 години насам. Това само по себе си е достатъчно, за да скочи интересът към играта, защото Blizzard е сред компаниите, доказали че не е необходимо да задушават пазара със своите продукти, за да е позната марката им.

Студиото се радва на обичта на огромен брой фенове и игрите й са изключително популярни, но тя е известна със своя консервативен подход, поради което част от по-смелите им идеи чисто и просто не виждат бял свят. Такъв бе случаят с прекратената през 2014 г. масова онлайн игра Titan, която беше прекратена практически без да сме видели нищо от нея. Ето защо Overwatch (отчасти произлязъл именно от проекта Titan) - достъпен, атрактивен шутър с акцент върху уникалните умения на отделните герои - бе едновременно дългоочакван и много рисков ход за Blizzard.

Играта на народа

Разбирайки добре влиянието на геймърската общност, Blizzard доста правилно протегна ръка от самото начало на известни професионални геймъри, специалисти в шутър жанра, които да пробват Overwatch. Бяха приобщени и популярни потребители на видеоплатформата за геймъри Twitch, чийто стрийминг сесии на живо се гледат от милиони жадни за зрелища и информация играчи. Стратегията беше проста и ефективна - социалният елемент на играта трябва да бъде максимално развит, така че хората чисто и просто да говорят за нея. Blizzard е наясно, че потенциалната аудитория на мултиплейър игра като Overwatch дължи много на стрийминга и положи сериозни усилия, за да „вкара" играта в домовете на огромен брой геймъри по този начин, още преди Overwatch дори да се е появила по магазините.

Освен показно по модерен дигитален маркетинг, Overwatch дава пример и за висока степен на достъпност и приобщаване. Първоначално беше предвидена версия само за компютър, но по-късно бяха добавени версии за конзолите PS4 и Xbox One, което прибави десетки милиони играчи към потенциалните купувачи. Подобен подход Blizzard приложи и при пускането на дигиталната игра с карти Hearthstone: Heroes of Warcraft. След първоначална премиера за РС, тя бе пусната за iOS и Android и към началото на тази година има над 40 милиона регистрирани играчи.

Но никоя игра не би останала успешна задълго, ако под лъскавото покритие и рекламни трикове не се крие солиден продукт. Истината е, че милиони си купуват продуктите на Apple, защото те просто са качествени и това важи и за Blizzard. Подобно на игрите на Nintendo, тези на Blizzard се радват на репутацията на технически изпипани и балансирани продукти, които никога няма да са нечестни спрямо играчите си. Overwatch далеч не е първият шутър, излязъл тази година. Той дори не е първият отборен шутър с ролеви елемент; тъй като почти по същото време видяхме Battleborne на Gearbox, докато Team Fortress 2 на Valve предшества и двете игри с почти цяло десетилетие.

За героите - с любов

Истинските герои в Overwatch са... ами, героите. Концепцията тук не е „Вижте колко съм добър в убиването на други", а „Играйте като отбор, печелете като отбор". Същите тези герои са в основата на играта и са едно от нещата, които най-много я отличават от други подобни заглавия. Докато Team Fortress 2 направи героите си симпатични чрез кратки комични сцени, дълго време те не бяха нищо повече от карикатури.

Тук нещата са съвсем различни - още от самото начало героите на Overwatch имат свой облик и история. Идеята е те да бъдат персонални аватари, а не просто безлична купчина от пиксели. Феновете на Blizzard са известни с това, че често пъти следват компанията от жанр в жанр и за немалко от тях именно Overwatch може да бъде първият шутър, който приемат сериозно.

Как се играе?

На пръв поглед всичко изглежда измамно просто. Имате два отбора, които се борят помежду си, за да защитават или нападат дадена цел като локация или превозно средство, което да бъде ескортирано. Преди старта избирате един от наличните 21 герои, всеки от които е с уникални умения - например Reinhardt е канара с огромен чук, Winston е говореща горила, която скача надалеч, а Reaper може да се телепортира. По време на мача с малки ограничения може незабавно да смените героя си така, че да се адаптирате към нуждите на ситуацията.

Най-важното е да знаете, че идеален герой няма, всичко е един деликатен баланс от лични предпочитания, силни и слаби страни и тактика на отборите. Най-лесно може да се обясни с известния принцип „Камък-ножица-хартия", който обаче тук е неимоверно развит и позволява десетки комбинации с отделните умения на героите. Доста забавно е да откриете „своя" герой, да усъвършенствате уменията си и да се превръщате в ужас за противниковия отбор, но Overwatch ви поощрява и да го сменяте, да се научите да играете с останалите и да усвоите съвсем различните им стилове на игра.

В момента Overwatch е едно от най-горещите заглавия в гейминга и това няма да се промени скоро.

Фен общността е буквално влюбена в различните герои, професионалните играчи бързо навлязоха и тук, вдигайки залозите, а бъдещето на Overwatch като част от електронните спортове изглежда гарантирано.

Със сигурност Blizzard ще трябва да положи още усилия, да поддържа така нужния баланс в геймплея и да се справи с огромния интерес и разностранни желания на геймърите, но е безспорно, че Overwatch е новата кокошка със златни яйца, която всички чакахме толкова дълго.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените