Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Футболен моторспорт

Футболните клубове се борят на пистата Снимка: getty images
Футболните клубове се борят на пистата
Пилотите в Суперлига Формула участват в две състезания на уикенд Снимка: getty images
Пилотите в Суперлига Формула участват в две състезания на уикенд
Публиката все още не е открила красивите страни на шампионата Снимка: getty images
Публиката все още не е открила красивите страни на шампионата
Кой казва, че Ливърпул няма успехи в последните сезони? Снимка: getty images
Кой казва, че Ливърпул няма успехи в последните сезони?
Тимът на Галатасарай е сред най-популярните в шампионата Снимка: getty images
Тимът на Галатасарай е сред най-популярните в шампионата

Представете си как би изглеждал шампионат, който поне на пръв поглед прилича на алтернатива на Формула 1 - мощни болиди, силни пилоти, интересни писти, организаторът е успял да намери сериозни спонсори и много пари - общият награден фонд надхвърля 5 милиона евро, на стартовата решетка застават почти 20 пилоти и т.н.

И в същото време, никога не сте чували за този шампионат или ако някъде сте мернали нещо, то най-вероятно ви се е сторило като грешка. Защото феновете на моторспорта не са свикнали футболни клубове да печелят автомобилни състезания. Това, между другото, важи и за футболните фенове, но те гледат по-малко такива надпревари.

Та, какво ще кажете? Как ви звучи заглавието: „Милан печели на „Брандс Хеч" или „Спиранията в бокса провалиха Галатасарай"? Интересно, нали?

Защото има само един шампионат в света, който събира в едно състезание футболът и моторните спортове - и името му звучи малко странно - Суперлига Формула.

Накратко, това е шампионат, в който участват футболни клубове, които са представлявани от двама пилоти, а участниците в надпреварата се състезават с идентични болиди, които наистина се доближават до машините от Формула 1. Този сезон в Суперлига Формула ще участват 18 футболни клуба, като имената им са впечатляващи: Милан, Рома, Атлетико (Мадрид), Гуан (Пекин), Фламенко, Базел, Порто, Галатасарай и т.н. Пилотите също са на ниво: Анди Сучек, Алваро Паренте, Крис ван дер Дрифт, Тристан Гоменди, Естебан Герери, Давиде Ригон и др.

Да започнем с парите - над 5 милиона евро награден фонд за шампионата, като първият в крайното класиране печели 1 милион евро. Точно това стори 24-годишният италианец Давиде Ригон, който през 2010 спечели титлата в Суперлига Формула 1. Сезонът се състои от 12 кръга, като за всеки от тях наградният фонд е 280 000 евро. Вицешампионът в края на годината прибира 500 000 евро, а победителят във всяко състезание получава чек за 100 000 евро. Организаторът на Суперлига Формула обяви, че такъв награден фонд е безпрецедентен за моторните спортове, като автоматично изключи от сметката американските надпревари, особено NASCAR, но за Европа това наистина са сериозни пари, при това за награден фонд.

Да видим автомобилите - идентични шасита, създадени от Elan Motorsport Technologies - един от най-големите производители на състезателни автомобили в света, задвижвани от V12 4,2-литрови мотори с мощност 750 конски сили, като двигателите разполагат и с функция за използване на допълнителна мощност от 50 конски сили при изпреварване. За по-дълъг живот на моторите максималните им обороти са ограничени на 12 000 в минута, а максималната им мощност от 750 конски сили е на разположение при 11 750 об/мин, което прави експлоатацията им сравнително трудна за по-неопитни пилоти. Максималният въртящ момент - 510 Nm е в диапазона 9 500 - 10 500 об/мин. Минималното тегло на всеки един автомобил е 750 кг, а двигателят тежи 140 кг.

Къде се надбягват пилотите от Суперлига Формула? През сезон 2011 календарът включва 12 състезателни уикенда - 7 в Европа и пет извън Стария континент, като надбягванията са на класически и нови писти - Монца, Алгарве, Асен, Навара, Маникур, Золдер и Донингтън парк, това са потвърдените за този сезон, чакат се трасетата, на които ще има състезания извън Европа.

Състезателният уикенд в Суперлига Формула напомня на футболен турнир. Решителната част от квалификацията е на принципа на директната елиминация, като това става в събота, а в неделя пилотите участват в две състезания с дължина по 40 минути. След финала на второто, шестимата пилоти, събрали най-много точки от двата старта участват в супер финала, където се разпределят големите пари - спринт от 5 обиколки, на финала на който победителят печели 100 000 евро.

Бизнесмоделът на Суперлига Формула изглежда обещаващ, но засега интересът към тази надпревари не е особено голям. Голяма част от състезанията не могат да съберат кой знае каква публика, телевизиите не са особено заинтересувани, а тук намират пристан пилоти на добро ниво, които не са успели да пробият другаде и биват наемани, за да печелят пари, които след това си делят с клуба. Другият вариант за участие е да си плащаш, за да караш и да „даряваш" наградния си фонд на тима, ако стигнеш до тези пари.

А и моторспорт феновете все още трудно приемат футболна победа на пистата и указването на пилота, който я е спечелил в скоби...

Но може един ден форматът да проработи.

 

Най-четените