След като в първата част на „Пътят към Супер Боул" Ви запознахме с историята на най-значимото спортно събитие на Америка, дойде време да погледнем финансовия аспект.
Година след година финалът чупи рекорди, що се отнася както до приходи, така и до разходи. Приходите, разбира се, са положителният аспект и големият печеливш тук са телевизиите и НФЛ. От медията, която ще излъчи мача - NBC, обявиха, че почти всички рекламни спотове са продадени далеч преди да станат ясни финалистите.
А тази година всеки, който желае рекламата му да се завърти веднъж за 30 секунди в най-гледаното време на Америка, ще трябва да се бръкне за малко над 4 милиона и половина долара(!). Защо ли? Защото приблизително 30% от населението на най-мощната икономика в света, или над 100 милиона души, гледат и слушат едновременно и в захлас всяка секунда от Супер Боул. А такава аудитория, в такъв мащаб, е безценна... Или си има цена - 9 милиона на минута.
Още едно доказателство за сериозното влияние на Супер Боул в американската култура е количеството храна, което се консумира в деня на мача. Очаква се в този ден над 180 милиона души в САЩ да похарчат над 12 милиарда долара за храна и напитки. Това нарежда неделята на второ място в календара след „Денят на благодарността". Миналата година Супер Боул е бил причината в рамките на 24 часа да бъдат изпити близо 50 милиона бири.
Сериозен поток от пари циркулира и в покупко-продажбата на билетите. Има няколко варианта за сдобиване с ценните (за някои безценни) пропуски. Единият е с участие в лотария, която още преди половин година е разпределила част от билетите. Привържениците на двата финалиста получават по-голямата част от пая, но се дава възможност и на фенове на останалите 30 тима да закупят ексклузивно.
Обикновено продажбите се засилват с началото на плейофите, а най-силните дни са понеделниците, когато са ясни отборите, участващи в следващия кръг. Еуфорията от успеха на любимците подтиква хиляди фенове да платят без гаранция, че ще наблюдават отбора си. Тези пропуски могат да бъдат препродадени чрез специална платформа или на черно. Официално средната цена на билет за миналогодишното издание на Супер Боул е 2572 долара.
Обикновено мнозинството по трибуните е от местни жители, но тази година прословутите „дванайски" (феновете на Сиатъл) вече превъзхождат по численост хората от щата - домакин Аризона - 20% срещу 12%. Към момента едва 6% от продадените билети са на хора от Масачузец - щатът, откъдето идва другият финалист Ню Инглънд Пейтриътс.
Прекият икономически ефект върху Аризона от приемането на събитието се оценава на половин милиард долара. Очаква се над 100 000 души да посетят района на Глендейл, където ще се изиграе мачът.
Кметът Джери Уайърс обаче предложи друга гледна точка. Според него общината ще е на загуба след инвестиции от близо 3 милиона за организирането на срещата. Уайърс не очаква повече от 1.3 милиона долара да се върнат директно в касата като такси за различните потребителски услуги. Причината за този дисбаланс, както може би вече предполагате, е огромните разходи за сигурност.
Супер Боул е любимият спортен празник на американците, а това би трябвало да го прави и любима мишена на техните неприятели. Кметът обаче не съжалява, изтъквайки простата логика: „Ако не приемем събитието - щатът няма да спечели и долар. Но ако го приемем - приходите за Аризона ще са десетки пъти повече от разходите ни за мерки за сигурност". Така, де - кой би върнал половин милиард долара?
Когато погледнете под чертата, сметката изглежда внушителна. Супер Боул не е просто последния мач в календара на НФЛ.
Това е събитие номер едно за нация, която би дала милиарди в рамките на часове, за да се наслади на един великолепен спортен спектакъл.