Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Без повече "БМВ"-та за руските олимпийци: Как войната в Украйна засегна руския спорт

Заради войната в Украйна традицията олимпийските медалисти на Русия да получават лъскави западни автомобили ще бъде нарушена
Заради войната в Украйна традицията олимпийските медалисти на Русия да получават лъскави западни автомобили ще бъде нарушена

Руските медалисти от Олимпиадата в Пекин са недоволни, защото ще останат без традиционните бонуси за спечелените олимпийски медали - луксозни западни коли. Въпреки че от местния Олимпийски комитет не го признават, но е очевидно, че 16-годишната традиция с лъскавите награди на четири колела е нарушена заради войната на Владимир Путин в Украйна.

Вместо автомобили руските олимпийски медалисти ще получат парични бонуси. Финансовите бонуси ще дойдат, благодарение на Руския олимпийски фонд, средствата в който се събират от големи руски бизнесмени, сред които е и Роман Абрамович.

Последните медалисти, които получиха автомобили за успехите си на олимпийските игри, бяха тези от Токио 2020. Шампионите получиха като бонус чисто нови BMW X5, докато сребърните и бронзовите медалисти подкараха BMW X3.

Според Match TV сега шампионите ще приберат бонус от 4 милиона рубли, сребърните медалисти - 2,5 млн., а бронзовите - 1,7 млн. Наградата ще се дава еднократно на спортист, независимо колко медала е спечелил.

Например - шампионът в ски бягането Александър Болшунов, който спечели общо пет медала в Пекин, един от които златен, вместо да получи като награда едно BMW X5, ще трябва да се задоволи само с бонуса от 4 млн. рубли.

Те обаче няма да му стигнат и за половината от автомобила, според новите цени след падането на рублата.

В официалния сайт на BMW автомобилите от петата серия започват от 9 млн. рубли, а X3-ките - от 6,5 млн. Доста над 1,7 млн. или дори 2,5 млн., колкото ще получат нешампионските медалисти от Зимната олимпиада.

"Сега ще е трудно да осигурим толкова голям брой коли като награди, защото цените се повишиха неадекватно - коментира депутатката Светлана Журова. - Мисля, че дори половината количество коли няма да могат да се купят с парите, осигурени от спонсорите.

Не мисля, че спортистите трябва да се ядосват, защото това е подарък от спонсорите - може изобщо да го няма. Това не е осигурена награда от държавата, а зависи изцяло от събраните средства от спонсорите."

Бронзовият медалист във фрийстайл ските от Пекин 2022 Сергей Ридзник изрази недоволството си от промяната в осигурените награди за руските медалисти.

"Разбира се, че е неприятно - спортистите от лятната олимпиада да получат коли, а тези от зимната - не - каза Ридзик. Ако можех да избирам между колата и парите, имайки предвид и ситуацията на пазара, разбира се, че щях да избера колата. Доколкото знам, коли са се давали на спортистите още и в Съветския съюз!

Но те развалиха традицията. Може би с парите ще можем все пак да си купим нещо, но може би не същата кола. Ще видим за какво ще стигнат парите."

Ридзик леко преувеличава, поне в казаното за традицията да се подаряват коли на олимпийците. Тя датира не от времето на СССР, а е доста по-скорошна - започва през 2006 г. Тогава мъжете, върнали се с медали от Зимната олимпиада в Торино получават Toyota Land Vruiser 100, а жените - Lexus RX 300. По онова време и двата автомобила струват около милион рубли на пазара.

В следващите години изборът на автомобили се променя и Русия се насочва изцяло към западни марки, главно немски: BMW, Audi и Mercedes.

Гледката с наредените едно друго "БМВ"-та, очакващи руските медалисти, остава в историята
Гледката с наредените едно друго "БМВ"-та, очакващи руските медалисти, остава в историята

На Олимпиадата в Пекин русия имаше 16 шампиони и още около 50 медалисти, като тук са включени и състезателите от националния отбор по хокей. Има теория, че не цените на автомобилите са причината за нарушаването на традицията, а липсата на коли.

Заради войната в Украйна BMW и още много големи автомобилни компании обявиха, че се оттеглят от руския пазар, спирайки не само доставките на автомобили, но и производството им на територията на Русия.

Появиха се предложения олимпийците да бъдат компенсирани не парично, а с апартаменти по големите градове, но тази идея едва ли ще се осъществи.

Преди няколко дни ситуацията коментира и депутатът Дмитри Губерниев, който насочи вниманието в малко по-различна посока: "Честно казано, не всичко трябва да се измерва с пари. Да бъдем честни - въпреки тежките времена за тях спортистите продължават да водят доста по-добър живот от мнозинството руснаци."

Междувременно за самите спортисти, най-голямото разочарование, със сигурност, е не липсата на някаква кола като бонус награда, а това, че заради войната повечето руснаци получиха забрана да се състезават в най-големите турнири в Европа и света.

 

Най-четените