Арт инсталация или артефакт

Така ми дотегна от всички приказки по мой адрес, че ми се ще да избягам. Заплашват ме с убийство. Най-малкото с изселване. От ценен станах излишен. От красив - грозен. Някога се извисявах, сега само си стърча. Щях да се махна, казвам ви, ако можех. Ама съм паметник.

Балансирам трудно между плашило на кървава диктатура от най-гнусен тип, бесняла 45 години, и истукан на военна храброст и братска дружба, споена с целувка в уста. И ние страдаме ... да, от раздвоение на личността. Държа се все още и се усещам най-вече като художествено произведение, дело на 11 български творци.

Разбира се, никой не се интересува от същността ми. Първородният ми грях е, че прославям съветските воини. По този повод другарят Сталин обичаше да казва "Есть человек - есть проблема, нет человека - нет проблемы". Да ме прощава шефът, ама с паметниците е по-трудно. Не става с един куршум. Нито с много.

Без полезен ход

Забих се толкова яко между две противоположни исторически епохи, при това - в центъра на София, където хиляди очи ме оглеждат, че винаги ще има недоволни - и да ме има, и да ме няма. Вакуум между два полюса. Отчайващо е, казвам ви.

Направо ме е яд на оная майна - Альоша от Пловдив, дето не само не го хулят така подло и инато, ами цели абитуриентски орди се катерят по Бунарджика до краката му. Да издрапат с костюми и рокли по тепето, да приседнат под туловището му и да чакат изгрева. Традиция.

А мен през година-две ме боядисват разни качулати типове. После ме чистят други с опънати униформи. През това кратко време ме плюят или ласкаят. И ме изоставят. Нищо по-различно за Паметника на Съветската армия в София. Иначе официално съм грижа на държавата. Тя наистина е мащеха, не е добра и мила като партията-майка.

Кучешки времена за един паметник

На 59 години съм. Помня раждането си - година след смъртта на Сталин. Как държавни мъже и народни моми ми поднасяха цветя. Обичаха ме. Помня и 1993 г., когато ме оковаха в задушаващо желязно скеле, а отдолу извираше грохот на зли чукове и резачки. Ония седесари искаха да ме разчленят. Мразеха ме. Още ме тресе идеологическа диверсия - между венците с рози и кладата.

Сега само ме цапат. Преди две години ме превърнаха в пародия на капитализма. За кратко върху мен живя омразния Дядо Коледа, представяте ли си? И шантавият Супермен, който една истинска война не е видял, а само комикси. Влязох и аз в крак с времето. Така или иначе, аз съм пародия на комунизма, който донесоха на върха на щиковете си солдатите - защото той никога не стана такъв, какъвто пишеше, че трябва да е.

Последния път боядисаха съветските ми войници в розово. Някакви хора се извиниха на чехите чрез мен. Заради руските танкове и Пражката пролет. Чудя се защо едни хора трябва да се извиняват на други хора чрез паметници. И защо толкова късно го правят - даже мен ме имаше през 1968 г.

Да не помислите, че съм ретрограден комунист. Дали съжалявам или не за онези времена, няма никакво значение. Важното е, че моите създатели не изпитват подобно чувство. Всички обаче говорят чрез мен. И понякога ме сервират за отклоняване на вниманието от съществени проблеми.

Само "арт" остана

Аз нищо не съм направил, разберете. През цялото време чисто и просто, тихо и кротко си стърча. Нямам проблем с хората. Те имат проблем с мен. По-скоро имат проблем със себе си, защото не знаят как да се отнасят към миналото. Аз съм само един стар артефакт. Наследство.

Хората не са мъдри като нас. Те убиват вестоносеца и скъсват синджира, но пропускат по-важното - да не повтарят грешките си. Ако бяха по-умни, бдителни и заинтересовани, нямаше 23 години по-късно да протестират всяка вечер покрай мен. Но да не ставам нравоучителен.

Някои съвременни творци откриха, че съм чудесен за арт инсталации. Сега е модно да се правят такива неща - тук там преправяш, предизвикваш огромен интерес и после вербализираш какво послание си искал да излъчиш. Иска ми се само посланията да не бяха политически. Отвратих се от политиката.

Комунистът в мен изчезна като динозаврите. Войникът умря на фронта. Селяните станаха шепа фермери с машинен арсенал. Само артистът в мен остана. Мечтая хората да ме приемат така.

Искам да кажа, че произведенията на изкуството трябва да се пазят. Те са неприкосновени. Колкото и да са вехти, грозни, тоталитарни, нацистки, имперски и какво ли още не.

Когато напереният Марсел Дюшан лепна мустак върху Мона Лиза, той не го направи върху оригинала на Леонардо да Винчи, нали? Използва реплика на Джокондата и я продаде след години за сочна сума. Капиталистите в България да си вземат бележка.

Защо не ме оставите на мира и не ме преместите в Музея на тоталитарното изкуство? Там ще бъда в свои води, дори с ръста си ще привличам внимание. Искам да кротувам някъде, но няма да ми позволят. Знам го. Защото това значи политиците да се кротнат.

Пак да кажа - не съм велик, не съм чудовище, не съм нищо от нещата, които ми приписвате. Нито пространство за арт инсталации, нито артефакт. Просто паметник. Направен съм, за да остана. Не, за да бъда променян.

Добре, че са скейтърите и пичовете с колела. Какво по-добро да караш колело пред една вкаменена армия.

#1 impact 23.08.2013 в 09:43:33

След 20-ина години, когато и последните заблудени червенотиквеничковчета отмрат, ще дойде време, когато съвсем естествено ще се направи равносметка, че нямаме нужда от паметник на убийци. И тогава багерите ще дойдат.

#3 Зелен Бетон 23.08.2013 в 12:34:59

Отношението към един паметник, мястото му в актуалната публична среда и изобщо съдбата му почти не зависят от това какво представлява, кой точно и кога го е правил, и каква е естетическата му стойност. Мюсюлманите от цял свят ходят да целуват един камък в Мека. Паметникът е на първо място символ. Той се изгражда (или провъзгласява за паметник), като му се придава някакво символно значение – и животът му се развива изключително в полето на символите. Материалната част служи само като обект, върху който се изразява отношението към символа, със също толкова символични жестове (поклонение, поругаване и т.н.). Едва когато символната стойност на паметника стане неактуална, окончателно оставайки в миналото, тогава животът му като паметник свършва и той се превръща в обикновен артефакт от историческото наследство. Каменните олтари на маите, които някога са били обект на страхопочитание и централно място в живота на цивилизацията им, днес са само предмет на туристическо любопитство и кротък научен интерес. Фактът, че паметникът с шмайзера продължава да бъде дразнител, означава, че той продължава да е актуален като символ, при това по конфликтен начин. Обяснимо е: съществуват силни и основателни подозрения, че контролът върху България от страна на Русия, започнал с навлизането на съветската армия у нас през 44-та, все още не е прекратен (макар и да се упражнява чрез значително по-неявни лостове). Ако тези опасения не съществуваха, въпросният паметник щеше да е просто един от многото, в него щяха да се заглеждат най-вече посещаващите София за пръв път, и нямаше изобщо да присъства в политическия дебат. Резонен е въпросът, защо точно паметникът в Княжеската градина е такъв дразнител, но не и Альошата в Пловдив, този в Русе и други подобни. За разлика от другите, този се намира в непосредствена близост до централните институции на държавната власт, те самите символи на независимостта на България. В добавка, с вдигнатото на върха оръжие изглежда най-агресивно от всички. Така погледнато е лесно да се види защо точно този паметник стои като провокация. Нещата около него ще се успокоят едва когато престанем да изпитваме комплекс за зависимост от Москва – тоест, когато България придобие самочувствието, че е излязла от руската орбита. И, разбира се, когато изчезнат тези, които почитат идеята за подобна зависимост. Другият вариант е да се премахне дразнителят, като паметникът бъде целенасочено лишен от сегашната си символна стойност, придавайки му друга. За да не повтарям коментара си от другата статия: http://www.webcafe.bg/id_2014651349/ (коментар 15). Що се отнася до това, че скулптурите са дело на бележити български творци и трябва да се уважават – съжалявам, не е съвсем така. Ако тези скулптури бяха в някоя галерия просто като художествени творби, те щяха да се радват на всичкото уважение, което заслужават; когато обаче изкуство бъде използвано за носител на политическо послание, отношението към него е на първо място политическо. Няма как да бъде другояче.

#5 impact 23.08.2013 в 16:01:50

Търсите под вола теле. Никой не изпитва комплекси, нищо не трябва да се предефинира: Паметник, който се асоциира с режим, погубил милиони човешки животи, не е редно да съществува. Хитлер е убил доста по-малко политически неугодни хора от Сталин, но ни се струва кощунство някъде да се извисява паметник на немски войници със свастики, нали? Социалните експерименти от първата половина на ХХ век трябва да останат само в книгите.

#9 Оня Дето Го Трият 23.08.2013 в 22:05:53

Дара Накратко да те попитам - по-благо ли ти става като ни мачка ботуша на победителя 70 г. после? И що така стана, че тези земи пък които са под ботушите на армиите "които не успяват нищо да направят" станаха по-благоденстващи накрая? Защо в следващите 70 г. след войната победителите драпат да емигрират при победените ?

#10 Зелен Бетон 24.08.2013 в 03:21:00

Да напомня какво представлява паметникът с шмайзера: 1) Това НЕ Е паметник на Русия, а само и конкретно на съветската армия. За сравнение, паметникът на Цар Освободител или Руски паметник никога няма да станат такъв дразнител или обект на неуважение. Не че Освобождението е било резултат от чист алтруизъм – напротив, в основата на Руско-турската война са стояли пак руските имперски амбиции. Тогава обаче е ставало въпрос наистина за ОСВОБОЖДАВАНЕ, заради което много руски войници са оставили костите си тук; през 44-та става дума за ОКУПАЦИЯ, и то без военни действия (германските войски вече са се били изтеглили). При това окупация, поставила началото на тотален контрол от страна на Съветския съюз, макар и без постоянно разквартирувани съветски армейски подразделения както в ГДР. 2) Това НЕ Е паметник за ролята на съветската армия в победата над хитлеровия фашизъм – а възхвала на зависимостта на страната ни от комунистическия режим в Москва. Надписът на него гласи „На съветската армия освободителка от признателния български народ“: съветската армия не ни е освободителка (за разлика от руската през 1877-7, а и българският народ никога не й е бил особено признателен за нахлуването през 44-та (въпреки че соц пропагандата твърдеше друго). Паметникът е издигнат не по обществен почин, а по разпореждане на БКП, за да засвидетелства подчинеността ни към Москва. Скулптурната група на върха се състои от съветски войник и български работник и селянка: олицетворение на едно „единство“, който не само че отдавна вече не съществува (ако изобщо някога е съществувало извън пропагандната мъгла), а и напомнянето за него е обидно и унизително. Особено от една от най-високите точки в центъра на столицата ни. Апропо, още преди 20 години единият от авторите му (Любомир Далчев) каза, че мястото на този паметник не е там. 3) Това НЕ Е войнишки паметник, а идеологически символ. Той по никакъв начин не е свързан с конкретни загинали войници, битка, военна операция или нещо подобно. Затова за него не са приложими международните договорености за взаимно зачитане на войнишките паметници. Всяко позоваване на тези договорености е демагогия. Накратко, паметникът с шмайзера е ПАМЕТНИК НА СТОКХОЛМСКИЯ СИНДРОМ НА БЪЛГАРИЯ – към „големия брат“ от североизток, който ни държа за заложници 45 години. Самият стокхолмски синдром е спонтанно възникващо психологическо състояние, така че изпитващите го жертви не са виновни; агресорът също не е виновен, доколкото не е предзвикал синдрома умишлено. Когато обаче агресорът смята, че МУ СЕ ПОЛАГА емпатия от страна на заложниците му (и още повече – протестира, когато не я получава), това вече е наказуемо поведение. Така че руските посланици в България следва внимателно да си мерят приказките, когато паметникът на едно минало (включително минало и за тяхната страна) се използва по начин, отговарящ на интересите и настроенията в българското общество.

#11 Зелен Бетон 24.08.2013 в 03:25:15

@Крив Макарон: По принцип си прав. С две уговорки: Първо, фактът, че от Москва възприемат този паметник като маркер на геополитическата им сфера на влияние, изобщо не значи, че и ние сме длъжни да го приемаме като такъв. Още по-малко – че сме длъжни да се съгласим с тяхната представа докъде се простира влиянието им. И второ, според мен последователността е обратната: отначало идва изразът на обществено отношение към символите на българо-руските отношения (позволявам си корекцията – не руско-българските, а българо-руските; усещаш ли колко дълбоко ни е вкоренен шаблонът, че Русия е по-важната по дефиниция?) – и едва след това тези отношения се предефинират чрез политически стъпки. Искам да кажа – не можем да чакаме да си намерим опорните точки и да направим безпристрастен анализ на периода '44-'89, пък едва тогава да си позволим да изразяваме отношение към неадекватните вече символи. Отношението е днешно, то трябва да се изрази днес. И попарт-трансформациите на паметника с шмайзера са един завидно цивилизован и интелигентен начин за това, с който можем само да се гордеем.

#12 янаки 24.08.2013 в 08:34:03

Фрида трябваше да защити „порозовелия” паметник. Ако червената армия беше закъсняла с две-три години, евреите в България нямаше да ги има. Щяха да са отпътували за Полша.

#18 Мина 24.08.2013 в 16:04:37

Много хубава статия! Сега ще чета коментарите...

#19 Мина 24.08.2013 в 16:20:27

Дара, не им се връзвай. Друго не мога да коментирам.

#20 янаки 24.08.2013 в 16:44:20

Фрида, ти се измъкваш като мокра връв или нещо от рода. Въпросът ми е конкретен, отговорът може да бъде: ДА или НЕ. АКО СЪВЕТСКАТА АРМИЯ БЕШЕ СЕ ЗАБАВИЛА С ЕДНА-ДВЕ ГОДИНИ ДА ОСВОБОДИ ТЕРИТОРИЯТА СИ ОТ НЕМЦИТЕ И ДА ЗАПОЧНЕ ДА „ОСВОБОЖДАВА” ЕВРОПА, НЯМАШЕ ЛИ МЕЖДУВРЕМЕННО БЪЛГАРСКИТЕ ЕВРЕИ ДА БЪДАТ ИЗПРАТЕНИ В ЛАГЕРИТЕ НА СМЪРТТА? При положение, че цар Борис, като причина за отлагане на депортацията им, беше изтъкнал пред Хитлер, че евреите, затворени в трудови лагери, са необходими докато се ремонтират шосетата. Въпросът е, още веднъж ще го повторя: СПАСИ ЛИ ЧЕРВЕНАТА АРМИЯ БЪЛГАРСКИТЕ ЕВРЕИ ОТ УНИЩОЖЕНИЕ ИЛИ НЕ. Значи ДА или НЕ, какъв е отговорът ти? Без да шикалкавиш!

#21 Оня Дето Го Трият 24.08.2013 в 16:47:02

Дара Не говорим за как точно са ни придобили, а за резултата през тези 70 години. И опитите ти да изглеждаш начетена са умилителни, но едно е да цитираш факти, друго е да осмисляш каква е темата в момента точно. Въпросче за домашно ако позволиш - щом не сме стъпкани, а разменени в Ялта, от какво сме освобени от руската армия, та да има паметник тогава?

#25 Мина 24.08.2013 в 19:43:14

Мммда, на простаци няма какво да се отговаря.

#26 янаки 24.08.2013 в 21:02:52

Толкова си жалка, Фридо. Но, какво друго може да се очаква от тебе. Нямаш достатъчно разум да отговориш на един елементарен въпрос. Отговорът на този въпрос е даден от твоите сънародници в Израел – там има издигнат паметник на Червената армия от признателните евреи. „25 июня 2012 года в израильском городе Нетания, на берегу Средиземного моря, торжественно открыт Мемориал Победы Красной армии. На церемонии его открытия присутствовали президент России Владимир Путин, президент Израиля Шимон Перес, министр иностранных дел РФ Сергей Лавров и его израильский коллега Авигдор Либерман.” http://www.rjc.ru/rus/site.aspx?IID=1860179&SECTIONID=1909342

#29 янаки 25.08.2013 в 06:18:00

Фрида, няма защо да ми даваш примерчета, не ми е интересно да ги чета и да споря с тебе, все едно, че разговарям с телевизора. Излагам само един документиран факт! Израелският народ, в лицето на първите хора в Израел и от името на евреите по света, при откриването на този мемориал в Нетания, който има планове да се развива още, изказва СВОЯТА ПРИЗНАТЕЛНОСТ КЪМ ЧЕРВЕНАТА АРМИЯ ЗА СПАСЕНИЕТО НА ЕВРЕИТЕ ОТ ОКУПИРАНАТА ОТ НАЦИСТИТЕ ЕВРОПА. Повече от това нямам какво да ти кажа. Така че, не си хаби приказките.

#30 янаки 25.08.2013 в 06:33:46

Von bl, защо се обаждаш, когато никой не те пита? Какви ги дрънкаш за мене, без да си имаш и хабер, кой съм и какъв съм? Наистина, като се съди за тебе по това, което си казвал, че си пенсиониран старшина от армията и, като се вижда от стила и езика на писанията ти, че си дървен селски шоп без подобрение, такъв, какъвто ги описва Вазов в „Драсканици и шарки”, няма съмнение, че не може да се говори при тебе за интелект, но ти надминаваш себе си в серсемлъка си. Признавам ти че имаш голяма уста. Както казваше в такива случаи покойния ми дядо: „64-ти конен полк, заедно с конете, не може да я напълни”.

Новините

Най-четените