Изкушението "радикален ислям" в Косово

Хоризонтът на А.Б. се е свил. От месеци вселената на този албански косовар, който е мечтал за приключения и свещена война в Сирия, е ограничена до скромния му семеен дом, разположен в стара сграда на югославската армия, в малко бедно селце край границата с Македония.

Поставен под домашен арест в очакване на съдебния процес по-късно тази година, 28-годишният мъж изглежда съвсем паднал духом. Настроението му е черно - почти колкото е черно знамето на джихадистите, към които се е присъединил край Алепо, Сирия, преди две зими.

"Мислех, че работя за чиста и справедлива кауза", казва той. "Сложиха ми клеймо с нажежено желязо - терорист, въпреки че не съм такъв. Няма никога да си намеря приятелка. Терористите нямат съпруги".

Романтичните проблеми на А.Б. са нищо в сравнение с времето, което вероятно ще прекара зад решетките.

През лятото на 2014-та, местната полиция организира мащабна операция срещу ислямистките мрежи в Косово. Източник, близък до управляващите, твърди, че полицията вероятно е била предупредена за наличието на терористична мрежа от американското разузнаване, което е било "притеснено от пасивността на косовските власти".

В най-новата държава на Балканите и последното парче, откъснато от бивша Югославия през 2008-ма, има 95% етнически албанци. Политически Косово претендира да се придържа към по-толерантната мюсюлманска традиция, наследена от Османската империя.

Качаник, град с 30 000 жители, както и неговите околности, представляват особен интерес за полицията.

Градът си е изградил лоша репутация, заради родения там последовател на "Ислямска държава" Лавдрим Мухаджери, който демонстрира открито жестокостта си в социалните мрежи.

Във видео, публикувано през май, той използва гранатомет срещу младеж, завързан за дърво в Сирия.

Отглеждане на радикални бойци

Твърди се, че около 20 души от региона са заминали да се сражават в Сирия на страната на джихадистите.

"Това е много беден район, със слабообразовано население, близо до Македония, където имамите могат да проповядват радикализъм, да призовават за свещена война и да не бъдат наказвани за това", казва Скендер Петреши, изследовател в Косовския център за изследване на сигурността (KCSS).

"Не можем да изключим и двойнствена игра на Русия чрез Сърбия, която може да използва тези радикални групи, за да дестабилизира Косово", допълва той.

Сърбия никога не е приемала загубата на Косово, "люлката" на своята православна църква.

Що се отнася до Русия, отвъд православното братство, тя винаги е считала Балканите за стратегически регион, за коридор между Европа и Изтока.

Двама косовски албански студенти седят в близост до Университета в Прищина. Снимка: Getty Images

По време на войната през 1998-1999-та, водена от косовските албанци за независимост от Сърбия, сръбската пропаганда описваше Армията за освобождение на Косово (АОК) като опасна група ислямисти.

"Войната никога не е била религиозна" - тоест не е била между мюсюлмански албански косовари и православни християни-сърби - твърди Кадри Весели, председател на Народното събрание на Косово и бивш шеф на разузнавателната служба на АОК.

Повечето бивши лидери на АОК, които са на власт от края на конфликта, всъщност са учили в атеистката школа на албанския комунистически диктатор Енвер Ходжа (1908-1985).

Неговата "грешка"

В ранните часове на 11 август 2014-та, А.Б. е арестуван на работното си място, седем месеца след завръщането си от Сирия.

Още 40 души, които подобно на него са заминали за там, също са арестувани. Най-опасните от тях все още са в затвора.

А.Б. е под домашен арест, където размишлява за "грешката" си и за скучния си живот с депресивния си баща.

"Единствените ми излизания са посещения при зъболекаря, под полицейски ескорт", разказва той.

А.Б. може да бъде осъден на 5-10 години затвор за участие в терористична дейност.

"Най-вероятно ще бъде признат за виновен, но съдиите може да проявят снизходителност, защото той признава, че е отишъл в Сирия", казва служебният му адвокат, който предпочита да остане анонимен.

"Освен това не съм виждал нищо в документите по делото, доказващо, че той се е бил на страната на ИДИЛ или Ал Нусра. Не бих го защитавал, ако не бях задължен да го сторя", признава адвокатката.

Както навсякъде, черното знаме на ИДИЛ и зверствата, показвани във видеа по интернет, не се радват на особена почит сред обикновените хора и в Косово.

Youtube е мястото, откъдето започва всичко за А.Б.

"Бях отчаян от гледката на сирийски деца, убивани от армията на Башар Асад", казва той. "Мислех си за Косовската война. Започнах да проучвам по въпроса в социалните мрежи и организирах сам заминаването си", твърди той.

"Стажант-джихадистът" говори само албански, но неговият брат, бивш боец от АОК, е заминал за Сирия преди него. "За него вероятно са се погрижили албанските групи, които вече са там, от които част е и Лавдрим Мухаджери", коментира Петреши.

А.Б. остава уклончив, когато говори за времето, прекарано в Сирия.

"Има около 300 косовари в Сирия, някои от тях заминали със семействата си", казва Кадри Весели. Освен тях има и около 60 души от републиката, загинали до момента.

Хетем Дема, друг бивш боец от АОК, е сред загиналите. За разлика от А.Б., чиято религиозна отдаденост не е толкова очебийна, 40-годишният Дема бил радикализиран още преди да замине през 2014-та. "Радвам се за него, вероятно е в рая", казва съпругата му, увила се в никаб, който носи през последните две години - нещо като цяло необичайно в Косово.

Опасения от разрастване

Тези леки промени в нагласите обаче притесняват Кадри Весели и други анализатори.

"Особено когато наблюдаваш активизиране на религиозността в албанското общество, на фона на бедност и криза на идентичността", казва Линда Гуча, професор по социология в университета в Прищина. "Какво бъдеще имат пред себе си младежите в страна, която остава извън Европа, освен религия или емиграция?"

На 27 ноември, две седмици след терористичните атентати в Париж, Кадри Весели отива в медресето в Прищина.

Словото, което той изрича пред 500-те ученици в ислямското училище, има два акцента. Той потвърждава разделението между държавата и религията в Косово и им напомня, че "тези, които са извършили терористичните атентати, са врагове на Бог и вярата, престъпни групи, които се стремят да унищожат нашата нагласа на религиозна толерантност и солидарност".

По думите на бивш дипломат, "никой не се съмнява, че косовските власти са искрени в борбата си срещу религиозния радикализъм. От друга страна, някои критикуват бавността на реакцията им срещу определени притеснителни феномени". С тези думи той визира "активността на многобройни НПО от Саудитска Арабия, както и на други организации, занимаващи се с агитация под прикритието на хуманитарна помощ".

Което ни връща към последиците от Косовската война

"Тези организации се възползваха от празнотата на следвоенния период, от липсата на държава, за да разпространяват екстремистките си религиозни възгледи", признава Джабир Хамити, професор във факултета по ислямски изследвания в Прищина.

Джамии се строени с пари от Персийския залив, а на поклонници се е плащало да ги посещават. Имами са се обучавали в Египет и Саудитска Арабия, както и на други места.

Всичко това се е случвало извън Ислямската общност на Косово - представителната организация на исляма в държавата.

"Това не ги прави терористи", коментира Кадри Весели. "Но религиозният фундаментализъм носи в себе си семето на тероризма".

"Десетина имами, които разпространяваха омраза и призоваваха към присъединяване към свещената война в Сирия бяха арестувани през лятото на 2014-та", разказва Хамити. Сред тях е и имамът на Голямата джамия в Прищина.

"Семето на радикализма беше засято преди повече от 10 години", обобщава социологът Линда Гуча. "То имаше време да покълне. Сега ще е трудно да се отървем от тях".

Новините

Най-четените