Вероятно виновни за това са всички туристи - рекордните 18.6 милиона посетители в Лондон през миналата година. Може би причината е постепенната „европеизация" на Великобритания. А може би това има нещо общо и със задръстванията по тези древни улици и всички дизелови изпарения във въздуха.
Колите продължават да се движат отляво, знаците ви инструктират да се движите от лявата страна, но в наши дни по тротоарите, стълбищата и ескалаторите цари хаос. Разходките в Лондон или навигирането в метрото в пикови часове, означава, че трябва да танцувате луд, извъртащ се и агресивен танц срещу прииждащата вълна от хора, много от които следват дългогодишната традиция на Великобритания да се придвижват отляво. Това дори не включва онези, погълнати от смартфоните си или блокиращите изходите, докато се консултират с Google Maps.
Реакцията към натоварения трафик, разбира се, би трябвало да е метрото. Но системата е хронично претоварена, а годишният брой на пътниците, който вече достигна 1.34 милиарда души, се увеличава с приблизително по 4 процента на година.
Нараства до такава степен, че през станция Холборн, една от най-натоварените станции, които са и най-надълбоко, на година минават над 56 милиона пътници, а ескалаторите са дълги 23.4 метра. Там от април се провежда експеримент, който да накара хората да седят един до друг в пикови часове, а ескалаторът само да ги вози.
Причината е проста: да запълнят свободното пространство на ескалатора, за да не оставят лявата страна на всяко подвижно стълбище празна, като се изключат малцината, които тичат нагоре по металното подвижно стълбище.
Според Лондонския метрополитен на станциите с ескалатори, по-дълги над 18.5 метра, по-често лявата страна остава неизползвана, което води до блокиране и дълги опашки в долната част на ескалатора.
Триседмичен експеримент на станция Холборн миналата година откри, че стоенето от двете страни на ескалатора намалява струпването на хора с 30 процента. По време на пиков час около 16. 220 души могат да се движат заедно, сравнено с 12 745 при нормални условия.
Затова през април на метростанцията започна тест. Според Кийрън Рaчър от Лондонския метрополитен системата засега работи. „Бавно променяме мисленето на хората", казва той.
Марк Евърс, който отговаря за потребителските стратегии на лондонското метро, резултатите са смесени, както се и очаква на тази фаза.
Станция Холборн е открита през 1906 година и обслужва натоварената търговска и академична част на Лондон, където са Британският музей, Лондонското училище по икономика, площад Блумсбъри и се срещат двете основни линии на метрото - Пикадили и Централната.
При вечерните пикови часове, служителите в метрото ограничават броя на хората, които могат да преминават на станцията заради претъпканите платформи и ескалатори. Това означава, че затварят станцията изцяло за до 10 минути.
Надеждите на Лондонския метрополитен са, че чрез експеримента с ескалаторите ще направят придвижването на хората по-лесно.
Разбира се, не всички са доволни от идеята. Някои хора, като Андрю Хосак, бързат по ескалатора, за да стигнат до работа. „Много хора ходят, не е ли време за това?", казва той. Други, като Бет Форестър, използват „катеренето" по ескалатора като физическо упражнение. Андрю Бренър казва, че е стоял на ескалатора през деня, но ми е странно, защото обикновено ходи и му се струва глупаво просто да си седи.
Екрани в долната част на ескалаторите показват кратко видео със служителка от Лондонския метрополитен, която призовава хората да стоят от двете страни на ескалатора. Има и знаци по земята, нарисувани стъпчици по двете страни на стъпалата на ескалатора. Има и обявления на самата станция, които трудно се разбират през високоговорителите. Лондонският метрополитен, хитро оставя и трети ескалатор, по който всеки може да се качи, ако иска да ходи.
Ако Холборн е кошмар, гара Виктория е дори по-зле заради ужасно продължителната реконструкция на станцията, която да доведе до по-добро справяне с натоварения трафик вследствие от пресичането на гара и спирки на автобуси там.
Разбира се, има една група хора, които са убедени, че са родени свободни в свободна Великобритания и могат да правят каквото си пожелаят, независимо какво казва Лондонският метрополитен.
В България имаше кампания, която насърчава хората по ескалаторите на метрото да стоят отдясно, а лявата страна да бъде свободна за преминаване. Към това призовават и редица постери с правила за движение в метрото и стикери на самите ескалатори. Бавно и постепенно тенденцията за запълване на цялото пространство на ескалатора тук се променя към пътуване отдясно и движение отляво. За разлика от Лондон, тук толкова дълги и високи ескалатори не са обичайни.