Макар и с малко, избирателите в Швейцария гласуваха на пръв поглед неочаквано. На референдум в неделя те отхвърлиха предложението на правителството за по-голяма пътна мрежа.
Жителите на страната трябваше да се произнесат по въпроса дали одобряват инвестирането на 5,3 млрд. швейцарски франка, или 5,6 млрд. евро, за разширение и строеж на 6 нови пътни отсечки. 52,7 на сто от участвалите в допитването обаче отговориха с "не".
Става дума за едни от най-натоварените участъци около столицата Берн и отсечката между Лозана и Женева. Цялото разширение касае части от 410-километровата магистрала, която свързва източната и западната част на Швейцария и е най-натовареният и дълъг път в страната.
Планът включва поява на нови ленти в най-задръстените участъци, както и разширения на някои тунели.
Данните на статистическото бюро на Швейцария сочат, че през 2023 г. задръстванията на тази магистрала са продължили общо 16 279 часа, а в последните години тапите са се увеличили сериозно. Затова правителството изготви план за финансиране на разширението на пътя на 6 места, а парламентът го одобри.
Идеята е да се увеличи капацитетът и безопасността на пътищата, както и да се подобри трафикът на местата със задръствания. Освен това, мотивират се институциите, за да избегнат висенето на магистралата, част от шофьорите минават по второстепенни пътища през населени места, което повлиява зле на качеството на живот на хората там.
Решението обаче беше оспорено от редица екологични организации, както и от Зелената и Социалдемократическата партия, и отиде на референдум, след като кампанията "Спрете манията за строежи на магистрали" събра 100 000 подписа - два пъти повече от необходимите за допитване.
Проектите за разширение на пътища не съответстват на климатичните цели на Швейцария, смятат противниците на проекта.
Една трета от въглеродните емисии на страната идват от пътния трафик и трябва да се мисли за устойчиво придвижване и развитие на обществения транспорт, вместо за разширяване на автомобилната мрежа, смятат те.
Повече пътища ще привлекат още повече трафик, мотивират се още противниците на новите строежи. Те са загрижени и за прекомерното застрояване и намаляването на природата за сметка на бетона.
И тъй като това все пак са рационалните швейцарци, доста силен е и аргументът за стойността на новите пътища.
Според противниците им, 5,3 млрд. франка е прекомерно висока цена и истинско пилеене на пари.
Според кампанията против, дори и цената да се изплати с налози върху горивото и превозните средства, обикновените хора ще поемат косвените разходи от трафика - инциденти, шум, замърсяване, здравословни проблеми и влияние върху климата и околната среда.
В крайна сметка избирателите дадоха предпочитанията си именно за тези аргументи и отхвърлиха плана за новите пътища. Зелената партия обяви за исторически вота срещу "остарялата транспортна политика".
Загубата на лагера "за" строителство на нови пътища показва определена промяна в обществото, коментира представителят на една от центристките партии Фабио Регаци пред радио SRF. Преди няколко години подобно предложение щеше да бъде прието с лекота, смята той.