Четири български града попадат в глобалната класация на местата с най-лош трафик за 2024 г.
Индексът TomTom събира данни за общо 500 града в 62 държави и анализира над 700 милиарда километра пътувания, като градовете се подреждат на база това колко време отнема изминаването на 10 километра там.
Интересното в случая е българското присъствие в класацията - София, Пловдив, Варна и Бургас.
Голямата изненада в случая е, че не столицата е градът, който се нарежда най-напред в индекса. Тази съмнителна чест се пада на Пловдив, където в центъра на града 10 километра се изминават за 27 минути и 18 секунди, а в цялостния трафик на града - за 22 минути и 26 секунди.
С този си резултат градът под тепетата се нарежда на 59-о място, когато става въпрос за трафик в центъра, и 46-о - за цялостен трафик.
Според анализ на Института по транспортна инфраструктура върху тези данни, в централната част на Пловдив индексът на задръстванията достига 48%, а за целия град - 43%.
Това означава, че времето за пътуване се увеличава с 48%, когато има задръстване в сравнение с период, когато липсва трафик. А пловдивчани прекарват в задръствания в центъра на града си средно по 107 часа на година.
Макар че София не оглавява класацията за най-натоварен трафик, данните показват сериозни проблеми с градската мобилност. Столицата заема 77-мо място по натовареност в центъра и 49-то място като цялостен градски трафик.
Наскоро излезе информация за това кои са най-опасните пешеходни пътеки и кръстовища в София:
Средностатистическият софиянец прекарва цели 81 часа годишно в задръствания само за да измине ежедневния си маршрут от 20 километра. За жителите, чийто път минава през центъра, положението е още по-тежко - те губят 104 часа годишно в опити да стигнат до работното си място и обратно.
Въпреки това обаче според данните от индекса TomTom жителите на Пловдив прекарват средно с 3 часа повече от столичани в опити да преодолеят градските задръствания.
От Института по транспортна инфраструктура отбелязват, че макар големите ни морски градове Варна и Бургас също да са включени в проучването, данните показват, че ситуацията там е сравнително по-благоприятна.
Въпреки сезонното натоварване през летните месеци, Варна и Бургас се справят по-добре с предизвикателствата на градския трафик в сравнение със София и Пловдив. Варненци губят средно по 80 часа на година в задръсрвания, а бургазлии само 54 часа.
---
Защо колите в София са твърде много - коментар по темата от Янина Здравкова:
От Института посочват, че данните от индекса са сериозен сигнал за необходимостта от спешни мерки в областта на градската мобилност.
"Особено тревожно е положението в Пловдив, чието присъствие сред първите десет най-задръстени града в света подчертава мащаба на проблема. Очевидно е, че българските градове се нуждаят от цялостно преосмисляне на транспортната си инфраструктура и внедряване на съвременни решения за управление на трафика", се казва в техният анализ.
Оттам допълват, че градските власти трябва да намерят баланс между растящата автомобилизация и нуждата от ефективен градски транспорт.
Според Института възможни решения включват разширяване на мрежата на градския транспорт, създаване на повече велоалеи и пешеходни зони, както и въвеждане на интелигентни системи за управление на трафика.