Халима Аден е едно от най-нашумелите имена на модния подиум в момента. Тя е един от първите модели, които успяха да разбият "стъкления таван", с който се сблъскваха манекенките, изповядващи исляма.
Аден е и първият модел, който дефилира с хиджаб - нещо, което се приема за революционно.
Наскоро тя стигна до заглавията в медиите и с изказването си, че ще се оттегли временно от модната индустрия, защото усеща натиск да прави компромиси с религията си. Аден посочва, че е имало случаи, в които е била принудена да пропусне молитва или да носи дрехи, които не са съвместими с религиозните ѝ възгледи.
А с нарастващия брой мюсюлмани в Европа и САЩ идва и натискът към модната индустрия да позволи на моделите да излизат на подиума с покрити коси. Аден уточнява, че е имало ситуации, в които организаторите на ревюто погрешно смятат, че всяко покривало за глава върши работа, а това не е така.
Активисти вече настояват както за повече уважение към манекенките мюсюлманки, така и за включването на повече такива модели, за да се постигне повече разнообразие в модния бранш.
По мнение на Рафика Акдар, манекенка и гримьорка, мюсюлманските жени все още са много слабо представени по подиумите.
Дори и да видите жена с хиджаб по време на ревю, казва Акдар, тя обикновено го носи само символично и по-скоро като моден аксесоар, а не по религиозни съображения. Освен това в редица случаи това всъщност са бели манекенки, които се опитват да бъдат представени като мюсюлманки.
Акдар подчертава и че индустрията не взима предвид факта, че по света има мюсюлманки с разнообразни разбирания, които невинаги намират своето представяне в модата.
Хода Катеби е моден блогър, който отразява уличната мода на Техеран. Според нея световната модна индустрия отразява мюсюлманската култура некоректно и до голяма степен безсмислено. За Катеби не е достатъчно на корицата на лъскавото списание да има жена с хиджаб, важно е да се обърне внимание защо тя носи този хиджаб и какво символизира той.
Като активист тя не се фокусира само върху модата, но и върху правата на мюсюлманките, които работят в шивашките фабрики в ислямските държави. Катеби обяснява, че в много от тези фабрики условията на труд граничат с непоносимото. В Китай също има подобен проблем, защото там голям процент мюсюлманки са насилствено принудени да работят в шивашките цехове.
Самата Катеби е страдала от неуважително отношение по време на модни фотосесии. По време на фотосесия например изрично подчертала, че не иска за дрехите ѝ да се грижат мъже, както и мъже да присъстват в съблекалнята. Въпреки това никой не се съобразил с тази нейна молба.
Зад кулисите на ревютата редица мюсюлманки изпитват същите затруднения, защото никой не си прави труда да зачита разбиранията им. Дори и да стигнат до ревюта на топ дизайнери и корици на най-популярните модни списания, те не биват третирани по същия начин, както техните колежки.
Трябва да се отбележи, че браншът все пак прави известни промени през последните години.
През 2016 г. Cover Girl - популярна американска марка козметика и грим - за първи път включва жена с хиджаб в каталога си. Nike вече продават "спортни хиджаби", които са изработени от специална дишаща материя. И все пак повечето мюсюлманки имат чувството, че остават извън полезрението на модната индустрия.
Особено пренебрегнати се чувстват чернокожите мюсюлманки, тъй като жените из рекламните кампании и списанията са най-вече жени, които изповядват исляма, но са от арабски произход. Даже и в сериалите и телевизионните предавания мюсюлманките са с арабски корени и твърде рядко са чернокожи. Нерядко просто става въпрос за бели жени, надянали хиджаб и то по неправилен начин.
Мюсюлманките в модния бранш често попадат на фотосесии, в които стилистите дори не знаят как се поставя и връзва хиджаб, което също говори, че те не са достатъчно разбрани и уважавани в модната индустрия.
Някои модели се борят докрай, за да откажат да излязат пред обектива или на модния подиум с открити деколтета и вратове, които са в пълен разрез с идеята им за скромно и благоприлично облекло.
Обикновените мюсюлманки също са скептични към модния свят и творенията му.
След атентатите от 11 септември те стават жертва на предразсъдъците и елитните брандове не осъзнават на какво са подложени тези техни клиентки. Освен това мюсюлманките са много чувствителни що се отнася до имитация на тяхната култура и лесно усещат кога някой иска просто да им вземе парите.
Халима Аден заявява, че иска да докаже нещо много важно на мюсюлманските жени - че не е необходимо да се отказват от носенето на хиджаб, за да са успешни и уважавани. Не е нужно да загърбват напълно възгледите си, за да напредват в живота и в кариерата и да бъдат приети от околните.
Промяната е неизбежна. Според проучване на Pew Research мюсюлманите по света нарастват несравнимо по-бързо, отколкото изповядващите други религии. До 2050 г. ислямското население ще нарасне до 2,76 млрд. души. Брандовете със сигурност ще искат да обхванат тази популация и да я примамят към модата и пазаруването.
За целта мюсюлманките трябва да имат повече представителност в модния бранш и да не бъдат третирани просто като манекени за дрехи. Щом блогъри като Хода Катеби могат да намерят млади мюсюлманки, които небрежно седят и разглеждат из социалните мрежи, то няма пречка пред големите модни компании да направят същото.
Но Катеби посочва, че брандовете обикновено търсят определен тип външен вид и не искат да излязат от рамките.
"Никога няма да им повярвам, че не могат да намерят повече от една мюсюлманка, за да направят разнообразни снимки. Те просто искат да правят нещата така, както са ги правили досега", казва още Аден.