А всъщност колко ни струва "Южен поток"

Само работата с "Южен поток" да не излезе като инфлационната надбавка, записана в договора за АЕЦ "Белене", която оскъпяваше над 2 пъти оферираната иначе 3.99 млрд. евро цена за Втора атомна.

Преди ден министърът на икономиката, енергетиката и туризма Драгомир Стойнев обяви, че в българо-руския меморандум за проекта има неясни неща, едно от които е лихвата от 8% за заема, с който явно ще се строи тръбата. Твърде висока, се разбра от думите му. Твърде висока, факт.

Новината за тази висока лихва изскочи някак между другото, но в действителност преобръща изцяло пропагандата с шумно рекламираните ползи от проекта.

Частушката с транзитните такси, които ще влязат в българския бюджет, беше подета и от премиера Пламен Орешарски наскоро.

Той може би разчита, че сме забравили как всъщност още при управлението на ГЕРБ се разбра, че България няма да ги получава минимум 15 години, тъй като с тях ще се изплаща стойността на българската част от тръбата.

За наше съжаление, тази стойност е половината от общата на целия проект, тъй като българската територия е първата суша, на която излиза тръбата на "Южен поток" и тук ще са и двете компресорни станции, което оскъпява цената.

Сега научаваме, че Москва ни е приготвила "сюрпризче". Лихва от 8% за кредита, който съвместното дружество на БЕХ с "Газпром" ще изтегли, за да строи "Южен поток". При положение, че за такъв проект и такава сума лихвата би могла да е и наполовина по-ниска.

Начислете тази лихва върху 3.3-те милиарда евро, колкото е обявената първоначална стойност на проекта, разделете ги на мижавите 1.7 долара, колкото е в момента цената за пренос на 1000 куб.м газ на разстояние 100 км и чакайте пари от "Южен поток" на куково лято.

България има едни от най-ниските транзитни такси за пренос на руски газ, докато Украйна успя да се пребори за почти двойно увеличение на своите.

Така че никаква първа копка, докато не е ясно с колко ще ни ужили "Газпром". Москва бърза, но нашият интерес не е в забързването, а в изчакването.

Преговорите с руснаците винаги са били тест за всяко правитиелство - и за всеки икономически министър, дали е способен да защити българския национален интерес. Очакваме да видим как ще се справи Стойнев.

#1 Прокопи 01.10.2013 в 17:16:19

Около 1 милиард евро от тези пари ще са за чисто строителство, това може да е нашата полза от проекта, както и персонала по подръжката след приключването му. Там трябва да се целим ние и да се преборим за максимума. Останалото е ясно, че никой няма да ни го даде.

#2 pepe 01.10.2013 в 18:39:09

Най-сетне някой взеха да загряват - разходите ще са големи, заемите ще се изплащат и от следващото поколение, а ползи, за повечето хора в България няма да има никакви. Било един милиард строителството - и Прокопчо се опитва да вярва, че част от тях могат да стигнат и до него. Ами единствените работи, които български фирми могат да извършват по този проект са изкопните. За други нямат техника и технология. Другите ще си ги извършват руснаците. Самоче ние ще ги плащаме. И оборудването на газопровода ще си е руско, тук-там западноевропейско - хубаво и скъпо. Договорите са така направени, че дори няма да получаваме такси от транзита - защото с тях ще плащаме заемите за строителството - тези с високите лихви - и един 20, а вероятно и 30 годишен дълг. И за какъв дявол ще плащаме строителството на нещо, което дори не е за нас. Докато изплатим заема за строителство и евентуално дойде време да започнем да получаваме пари от транзитни такси, оборудването ще е амортизирано и ще трябва да се подменя/строи наново - с нови заеми... Кой има полза от всичко това? Със сигурност не и повечето граждани на тази страна. И що бе Прокопи трябва да платим 3-4 милиарда /нашия дял/, зада спечелим евентуално /максимум/ 1? Де му излиза сметката на това?

#3 Прокопи 02.10.2013 в 11:14:33

Значи парите си ги отпуска Газпром, за парите които си отпуска сам на себе си си слага някаква лихва и после си ги връща от собствените си транзитни такси. Естествено, че като нямаме пари никой няма да ни брои за слива. Нашата възможност е да участваме в строителството с каквото можем а и да придобием ценно ноу хау в изграждането на подобни обекти. И разбира се експлоатационния персонал, а в тази област заплатите въобще не са ниски.

#4 pepe 02.10.2013 в 12:51:00

Прокопчо, искаш да кажеш, че руския Газпром си премества едни пари от единия джоб в другия /покрай това си прекарва едни тръби през България/, обаче ние българите се оказваме длъжници /за 20-30 години/ и ние му плащаме същите тези пари още веднъж и с лихвите? Така излиза, нали? Наместо Газпром да ни плаща за това, че си прекарва собствения газ със собствените тръби през наша територия... И това за евентуалната "чест" да ни позволят да изкопаем дупките за тия тръби? Къде по-добре, по евтино и безпроблемно, ще ни излезе просто да заделим един милиард от бюджета и да им го дадем на тези фирми, дето се натискат да "строят" /т.е. да копаят/, наместо да дадем 3-4 милиарда на руския Газпром.

#5 pepe 02.10.2013 в 13:03:45

А, да, забравих да допълня, че след 20-30 години, когато станем горди собственици на ръждясалите кюнци /след като ги изплатим/, и до когато може и да не е останал газ за прехвърляне или нужда да се прехвърля, ще имаме и честта да си ги откопаем и изхвърлим за собствена сметка. Гууд! Енд смарт!

#6 vanko1 02.10.2013 в 13:19:15

прокопчо, транзитните такси са си наши, на нас ги плаща Газпром, щото иначе шибаните му тръби няма как да минат по въздуха или да ги пренася сателит, а минават през България

#7 John Smith 02.10.2013 в 16:45:32

Струва ни Свободата

#10 Govedo13 03.10.2013 в 02:45:07

Принципно аз не виждам причина България да участва в този проект. Самата логика е сбъркана България трябва да плаща за строеж на руски тръби на българска територия което е абсурдно. Дефакто ние ще не само ще построим без пари и ще подарим тръбите на Руснаците ами и ще се откажем от транзитната такса. Логично е че ако България плаща за строежа на тръбите то България е техен собственик и тогава руснаците не трябва да плащат транзитни такси а наем, което е съвсем различно нещо и ценово може да е 10 пъти по-високо. Това е толкова абсурдно че няма на къде, пълен идиот ще е тоя който разреши да се строй този газопровод. Няма никаква икономическа логика за България да е част от подобен скалъпен проект.

#12 Прокопи 03.10.2013 в 16:36:41

България е собственик на 50% от проектната компания "Южен поток България", която пък ще бъде собственик на тръбата и съоръженията на българска територия. За да се реализира проекта трябва да се дадат едни пари, да ама българската страна ги няма и затова тегли заем. Таксите за пренос ще се плащат на собственика на тръбата и с тези пари българската страна ще си погасява заема. Плащаш нищо - получаваш нищо. Остава участието в строителството и работните места след това.

#13 Govedo13 06.10.2013 в 15:13:30

Прокопи тъпак си брат. Плащаш нищо получаваш нищо важи, това означава,че няма да строим ако не ни е изгодно, за какво да се дават пари да се строй нещо от което няма да печелим? Ако приемем твоята логика и като дефакто ще трябва България да е собственик на тръбата то тогава не трябва да се плащат САМО транзитни такси но и наем. Или според теб като отидеш при някой собственик да му наемеш жилището то ти като наемател определяш колко наем ще плащаш? Геополитическото положение е силна карта която нашите продажни тъпаци като теб политици не играят никога правилно. Толкова сте евтини че направо ми се повръща. За справка може да погледнете картата> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Major_russian_gas_pipelines_to_europe.png Ние от газопровод нужда нямаме. Руснаците имат, съответно ще се научат да си плащат за това, вместо да плащат на евтините ни политици.

Новините

Най-четените