#Кой е мой

Забравете идеалите и благородните думи, политиката е изкуство да осребряваш. Важи за абсолютно всичко на този свят - рейтинг, красив външен вид, висок пост, депутати в парламента, стоки, недвижими имоти, пари - това са активи, които носят полза някому. Не е задължително да е парична и не е задължително да помага, колкото да не вреди. Такъв изглежда случаят с искането на Ирена Кръстева до Патентното ведомство да запази „Кой" като словна марка.

Ако това бъде разрешението, изписването на Кой, KOJ или #Кой при издателска, рекламна и търговска дейност, включително онлайн, ще попада под ударите на закона, ако не бъде одобрено от дружеството "Пресмаркет" ЕООД, собственост на "Нова българска медийна група холдинг". Нито някой ще ви забрани задаването на въпроси с местоимението, нито ще ви съди, ако пуснете статус със съществителното.

Но все пак посланието е недвусмислено - Един е Кой и брандът е негов пророк.

Изглежда, че семейството на Пеевски търси правен чадър в плакатната война за съдебната реформа, изобщо за всеки неудобен казус в бъдеще време. Срещу подобно обосновано предположение, казано по магистратски, има също правен аргумент. До 2010 г. правата върху трибуквието държи фирма "Алба-С", с която настоящият главен редактор на в. „Труд" Петьо Блъсков a.k.a Калоян Стоев и синът му издават списание „Кой?".

Тук може да се поспори за етимологията на думата и нейното смислово натоварване през последните пет години, но придобиването на марката "Кой" е добре дошло не само за медийната група на Кръстева, но за семейството й като цяло, защото ще ликвидира евентуалните опити за осребряване на активи за сметка на корпулентната му основа.

След вафлата „Борисов", домашната луканка „Бареков", варненската сръбска скара с лика на Владимир Путин, тениските „Че" и „Тато", нали не си представяте локум „Кой" (макар че щеше да е хит), брокерска къща „Кой живее тук" или новинарска агенция Koinews.eu.

В съседна Турция нагледно демонстрираха бизнес нюх - шивашката фирма "Байкаралар Текстил" патентова търговската марка „Ципрас". Компанията съвсем сериозно ще продава мъжки костюми, включително и извън граница, нищо че в социалните мрежи веднага се пошегуваха, че ще са със скъсани джобове.

Вече четвърта година в САЩ напълно легално се продават тениски и чанти с марката „Окупирай Уолстрийт", каквото бе името на масово социално движение срещу икономическото неравенство в света и произвола на корпорациите в САЩ. В интернет вече се продават около 3000 артикула с „Окупирай" в името си - от пици и калъфи за iPhone до презервативи.

Ня#Кой можеше да завърти хубав бизнес, но уви. А можеше и политическа кариера

Според закона на Пелевин за постсоциалистическото общество първоначалното натрупване на капитала се явява и окончателно. Според анализа на Наоми Клайн в капиталистическото общество на свръхпредлагане марката е по-скъпа от самия продукт и всъщност тя продава, а не качеството. Това важи в особена сила за политиката.

Ако проектираме двата постулата в българско общество, звучи напълно логично, че има гражданско движение „Орлов мост" (няма нищо общо с опазването на Витоша), партия НДСД, българска СИРИЗА, патент „Ранобудните студенти", бранд „Реформаторски блок". Всеки социален трепет, протест, тема за разговор - изобщо всяко нещо с повече популярност, е потенциална ракета - носител, която да изстреля някого в политическата орбита при големите звезди.

В Украйна, в разгара на най-кървавите сблъсъци на площад „Независимост", заваляха десетки искания за регистриране на марката „Майдан", основно от новосъздадени граждански движения и политически партии. Част от тях дойдоха от ядрото на протестите, които искаха за запазят „Майдан", за да не се обезличи революцията до личните амбиции на случайни фигуранти в политиката с предприемачески нюх.

Преди това Андрей Юшченко, син на бившия президент Виктор Юшченко, придоби запазената марка „Так!", символ на Оранжевата революция. И у нас не е е много по-различно, само че

Търговската марка е нож с две остриета

През миналата година съдът в щата Мериленд забрани на републиканеца Стийв Хърши да използва собствената си фамилия за предизборни цели, тъй като ощетява едноименна верига за производство на шоколадови изделия. Фирмата заведе дело срещу политика, защото промотира името си по плакати с бял шрифт върху кафяв фон, каквото е и логото й.

Така че Ирена Кръстева проявява завиден нюх. Току виж някога „Кой" й потрябвал, а се окаже, че друг го е взел.

Новините

Най-четените