Кой е първият милиардер, отишъл на разходка в Космоса? Не, не е Джеф Безос. Това е британският предприемач сър Ричард Брансън.
На 11 юли 2021 г. Брансън полетя към Космоса и достигна границата между земната атмосфера и космическото пространство. Естествено, с кораб на собствената си компания Virgin Galactic. Така той се записа като първият милиардер, основател на космическа компания, пътувал с нея до ръба на Космоса.
Джеф Безос направи същото, но след 9 дни. И макар Брансън да не е пращал повече космически туристи и в сравнение с Безос да е бедняк с мижавите си 4 млрд. долара, е доста по-интересен от боса на Amazon.
А пътуването му до ръба на Космоса далеч не е сред най-вълнуващите неща, които този авантюрист-предприемач има в предългата си биография.
Сред тях са световни рекорди, приключения по въздух и вода, записи на Sex Pistols и дори опит като стюардеса (да, правилно прочетохте).
Роденият през 1950 г. в Лондон Брансън е подхващал какви ли не бизнеси, но от 70-те години на миналия век основните му проекти са свързани с едно - името на първия му бранд - Virgin.
Първата Virgin е звукозаписна компания - далеч небезизвестната Virgin Records, а малко странното име за подобно начинание - "девствен", идва по предложение на един от хората в компанията в самото ѝ начало, който отбелязал, че всички във фирмата са новаци в подобен бизнес.
Специално за Virgin Records, името е още по-странно предвид, че звукозаписното студио издава единствения студиен албум на Sex Pistols - Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols от 1977г. По това време бандата вече има култов статут и е Anarchy in the U.K.
"Беше изключително - разрушително, мощно и като нищо, което съм чувал досега. Моментално поисках да подпишат с Virgin Records", спомня си Брансън.
Това, оказва се, не е толкова трудно - Pistols успяват да провалят цели два договора. Първият - с EMI, е прекратен заради, меко казано, противоречивото им поведение. Следващият - с A&M Records, има същата съдба, след като басистът Сид Вишъс отпразнува договора, потрошавайки офиса на компанията.
Този договор трае точно един ден.
Така Virgin - по това време малка, независима компания, се оказват единствените, които изобщо са съгласни да работят със Sex Pistols, а опитите на групата да намери по-голям издател на бъдещия им албум завършват с показване на вратата.
И поради липса на други алтернативи, Pistols приемат офертата на никому неизвестния тогава Ричард Брансън. Това, признава впоследствие той, помага компанията му да се превърне в най-голямото независимо звукозаписно студио в света.
Годината обаче е 1977-ма и светът е малко по-различен. Sex Pistols са не просто много лоши момчета, те са заплаха. Заради тях Брансън и Virgin имат дори съдебни неприятности. Причината е, че плочата Never Mind The Bollocks е на витрината на магазина на компанията в Нотингам. А на уличен език bollocks значи тестиси.
Затова млад полицай решава, че това представлява нарушение на обществения ред и кара мениджъра на магазина да махне обложката от витрината. В резултат на витрината се появяват 32 копия на албума.
Being banned can be a blessing, just like when The Sex Pistols God Save The Queen was banned https://t.co/5sEzH2Z1n8 pic.twitter.com/T8CzFcUH8I
— Richard Branson (@richardbranson) April 25, 2016
Амбициозният полицай се не отказва и се позовава на Закона за неприличната реклама от... 1899 г., който му дава основание за арест.
Следва съдебен процес, в който твърденията на прокурора, че bollocks е обидна дума, защото се използва за "топки", са оборени от професор по лигнвистика, който обяснява, че това е прякор, даван на свещениците през XVIII век, т.е. името на албума на пънкарите може да се преведе като "Забрави за свещениците, тук са Sex Pistols".
И така, както и с помощта на добър адвокат, всичко завършва добре за "Девствените" записи и за самата група.
А преди излизането на албума в аналите влиза още една знаменита история, известна като "Партито на Sex Pistols по Темза".
По случай сребърния юбилей на кралицата, пак през 1977 г., и с цел реклама на бъдещия албум, Брансън и Pistols замислят представление. Те решават да плават с лодка по Темза от Уестминстър до Тауър Бридж и да спират на всеки мост. Там първо да пускат химна на Великобритания от касета, а след него - на живо, групата да свири своята версия на God Save The Queen.
Очакванията са за нещо невинно - разходка с лодка, малко заглавия в пресата и малко музика. Не става обаче точно така.
Макар и Pistols да успяват да свирят под мостовете на Темза, накрая се намесва полицията и решава да прекрати всичко. След кратка размяна на обиди, настава меле, мениджърът Малкълм Макларън е бит и арестуван, но целта е постигната - сингълът God Save the Queen се продава като топъл хляб.
"Години по-късно, докато ме посвещаваха в рицарско звание, се чудех дали вместо да ме потуват по рамото с кралския меч няма да ми отсекат главата. Слава Богу, кралицата беше така добра да ми прости", споделя Брансън на сайта на Virgin.
Той получава рицарското си звание 23 години по-късно - през 2000 г., за приноса си като предприемач.
След години Брансън продава Virgin Records на EMI, за да подпомогне следващия си огромен бизнес - за пътувания, започнал с авиокомпанията Virgin Altantic. Идеята за нея идва, когато полет на бизнесмена за Пуерто Рико е отменен и той взема и останалите пътници на борда на собствения си самолет като на чартърен полет. Хората плащат такса за покриване на разходите.
Полека-лека империята му се разраства до пакети за почивки, железници, телевизия, здравни услуги, Формула 1 и какво ли още не, за да стигне накрая и до Космоса.
Прочут е облогът, който Брансън прави с колегата си собственик на авиокомпания и фен на автомобилните състезания - Тони Фернандес. Фернандес притежава Air Asia екипа на Lotus за F1. За сезона от 2010 година двамата се обзалагат кой отбор ще е по-напред в крайното класиране. Загубилият става стюардеса в авиолинията на другия.
Lotus Racing са 10-ти, а тимът на Брансън - Virgin Racing - последни. Така сър Ричард се появява като стюардеса на борда на Air Asia в рамките на един полет от Пърт, Австралия, до Куала Лумпур, Малайзия. Полетът е с благотворителна цел.
Както показва историята със Sex Pistols обаче, този човек освен чувство за хумор и невероятен бизнес нюх, има и влечение не просто към приключението, а към екстремното.
Той е автор на световен рекорд за най-бързо преминаване на Атлантическия океан с моторна лодка. Поставя го през 1986 г., при това само година след неуспешен и доста рискован опит с лодка, наречена Virgin Atlantic Challenger I. Тя потъва до крайбрежието на Англия и се стига до спасителна операция с хеликоптер.
Година по-късно, с Virgin Atlantic Challenger II, Брансън успява и прекосява Атлантика за три дни, 8 часа и 31 минути, побеждавайки предишния рекорд с 2 часа. След още една година следва предизвикателство с балон с горещ въздух и Брансън и екипът му стават първите, преминали Атлантика по подобен начин.
Следват прекосявания на Тихия океан с балон, който минава близо 11 000 км. от Япония до Канада и на моменти със скорост от 233 км/ч. за 46 часа.
Брансън има в сметката си и невероятен полет от Мароко до Хавай, пак с балон, но така и не успява да направи пълна обиколка на земното кълбо.
Но пък държи рекорда за най-бързо преминаване на Ламанша с амфибия - за час и 40 минути.
Страстта на Брансън към скоростите и водата не спира до тук - той има два световни рекорда в кайтсърфинга.
Той е най-възрастният човек, минал през Ламанша с кайтсърф - през 2012 г., когато е на 61 г. Има и неуспешен опит да направи същото, но най-бързо. При това не успява да подобри рекорда, който се държи от собствения му син - Сам.
През 2014 г. пък заедно с още трима души поставят рекорда за най-много хора на един кайтборд наведнъж.
А преди едва 5 г. Брансън е част от екип, който пътува над 2000 км. от Сардиния до първенеца на Европа - връх Мон Блан. Предизвикателството продължава един месец, през който приключенците ходят пеш или се придвижват с колело и каяк през Европа.
Малко преди върха Брансън и синът му Сам са на "секунди от сигурна смърт", след като до тях започват да падат отчупили се скали, а падащите камъни са с размера на малка кола.
"Ако беше станало три секунди по-късно, щяхме да сме мъртви. Определено над семейството ни грее щастлива звезда и ни пази", казва сър Ричард.
Със сигурност е така. "Интересът ми към живота идва като си поставям огромни и очевидно неизпълними предизвикателства и се опитвам да ги надскоча. От перспективата на желанието да изживея напълно живота си, усещам, че трябва да опитам", казва в автобиографията си сър Ричард Брансън.