Шегата, че германците трябва официално да вкарат дюнера в националната си кухня, вече звучи съвсем реалистично, след като излязоха данните от последното проучване на социологическата агенция YouGov за хранителните предпочитания в страната.
Проучването изследва настроенията на пълнолетните германци относно уличната кухня, като анкетата пита респондентите какво биха предпочели - традиционния къривурст или дюнер. И резултатите отреждат победа за дюнера.
Общо 45% от запитаните избират дюнера срещу 37% за наденичката, докато 15% заявяват, че не биха избрали нито една от двете храни, като в това число най-вероятно попадат и много вегетарианци и вегани.
Според данните промяната във вкусовите нагласи се дължи най-вече на смяната на поколенията в Германия.
Къривурстът, който представлява колбас с индийски подправки и удавен в пикантен кетчуп, става много популярен в Берлин след края на Втората световна война. Затова и сред по-възрастните германци (във възрастовата група над 55 години).
Междувременно дюнерът започва да се налага сред по-младите поколения (групата от 18 до 24 години). Ястието от близкия изток е донесено в страната от турските имигранти през 70-те, като оттогава насам то бива адаптирано към германските вкусове.
Мнозинството жени (47 на сто) се обръщат към дюнера като предпочитана бърза храна, докато при мъжете се наблюдава леко предимство за къривурста - 43 срещу 42 на сто.
Що се отнася до националната кухня, германците от поколението Z предпочитат италианската кухня (21%) пред собствената си (15%).
В цяла Германия има около 18 500 дюнерджийници и турски ресторанти, а Берлин е метрополията на дюнера с около 1600 заведения, които предлагат мазното и вкусно ястие.