Instagram се огънаха пред потребителите

Изправено пред шумно и остро неодобрение от страна на някои от най-активните си потребители, приложението за споделяне на снимки Instagram се отказа от новите си формулировки в правилата за ползване, според които компанията има собственост над всички качвани в приложението снимки.

"Новите формулировки, които предложихме... породиха съмнения дали снимките могат да бъдат част от реклама," пише съоснователят на Instagram Кевин Систръм в блог-пост. "Нямаме планове за нищо такова и поради тази причина ще премахнем изразите, които пораждат такива съмнения". 

"Всички ваши снимки вече са наши"


В обновената тази седмица страница с условия за употреба Instagram посочваше, че данните, събирани чрез приложението, ще могат да бъдат споделяни с Facebook. Това не е изненадващ ход, като се има предвид, че Facebook платиха около $1 милиард при закупуването на услугата за споделяне на снимки по-рано тази година.

Ала думите, които ядосаха много от над стоте милиона потребители на Instagram, гласят, че "бизнесът или други организации могат да платят" на Instagram за използването на потребителски изображения без "никаква компенсация за потребителите".

Това не се хареса особено на някои - включително и на сватбения фотограф на Марк Зукърбърг Ноа Калина. "Професионалист или не, ако дадена компания иска да използва снимките ви с цел реклама, тя трябва да ви УВЕДОМИ и да ви ПЛАТИ за това," пише тя в Twitter.

Калина беше на ръба да заяви, че напуска Instagram, изразявайки надеждата, че тези нови поправки в правилата ще бъдат изтрити. Преложените промени трябваше да влязат в сила от 16 януари догодина. 

Други потребители обаче не демонстрират нейното търпение

Популярен Twitter фийд, свързван с хакерската организация Anonymous, приканваше във вторник своите над 780 000 последователи да се откажат от приложението. "Единственият начин да попречите на @instagram да продава снимките ви е да си изтриете регистрацията там," пише човекът, който управлява профила в Twitter.

"Звучи добре, нали? #Бойкот". След това фийдът започна да публикува скрийншотове на мнозина потребители, които вече са направили точно това. Акаунтът в Twitter сподели, че получава стотици такива снимки - твърде много, за да бъдат преброени.

Систръм написа, че намерението на новите условия е било да "огласим, че възнамеряваме да експериментираме с иновативна реклама, която изглежда уместна за Instagram".

"Вместо това, много ги интерпретираха - сякаш ще продадем снимките им на други, без да ги компенсираме изобщо. Това не е вярно и грешката е наша, че формулировката е така объркваща. За да бъдем напълно ясни, ще кажем, че нямаме намерение да продаваме снимките ви. В момента работим по нови формулировки за условията на сайта, за да се уверим, че това е ясно". 

Промените, представени преди дни, значително разширяват правомощията на Instagram по отношение на потребителското съдържание


Понастоящем страницата с условия за употреба гласи: "Instagram може да поставя реклами и промоции в услугите на приложението или върху или във връзка с публикуваното от вас съдържание".  
Разяснителният блогпост на Систръм дойде след като технологичните блогове и социалните медии изригнаха с оплаквания от новината за предложените промени. Хаштаговете #BoycottInstagram и #Instagram бяха водещи теми в Twitter през по-голямата част от същия ден.

Уил Уийтън, един от най-младите блогъри в световен мащаб, написа, че не използва Instagram, ала въпреки това се пита дали други "относително известни хора" биха били експлоатирани заради новите условия на Instagram.

"Ако някой публикува снимка на Сет Грийн, разхождащ се из Urban Outfitters, това означава ли, че марката може да вземе тази снимка и да я използва, за да създаде реклама на гърба на Сет?", пише Уийтън. "Ами ако снимката е направена от някой непознат? Кой трябва да определи как ще се използва тя? Фотографът, моделът или Instagram?" 

Много фотографи започнаха мигновено да обмислят алтернативни услуги


"Стискам палци Instagram да се вслушат в гласа на своята общност и да отменят новите условия за употреба, макар че не се надявам твърде много на това," пише фотожурналистът Ричърд Кочи Ернандес, който има повече от 163 000 последователя в Instagram.

Tой споделя своите мисли именно в Instagram, където започва да публикува празни черни квадрати вместо  характерните за него черно-бели снимки.

"Не ми се обсъждат новите условия за употреба, нито пък съм твърде носталгично настроен към старите дни на Instagram. Според мен е много по-добре просто да пренесем работата си и по-важно - приятелството и разговорите си на друго място, което уважава правата ни и собствеността ни като творци," добавя Ернандез. "Да преместим партито на друго място".

Много блогъри също обърнаха внимание на инструменти като Hipstamatic и Camera Awesome, както и новата услуга за споделяне на снимки в Twitter, която включва подобни на Instagram филтри. 

Постинг отпреди година и половина от сайта за споделяне на снимки Flickr също предизвика масов интерес

В него собствениците на Flickr Yahoo използват език, вероятно насочен срещу Facebook, чието послание е: "Твърдо сме убедени, че споделянето онлайн не трябва да означава отказ от правата върху собствените ви снимки".

Систръм коментира, че Instagram също са съгласни с това: "Нашите потребители притежават съдържанието, което сами публикуват и Instagram не претендира за никакви права над вашите снимки," пише той.

"Нищо от това не е променено. Уважаваме това, че сред вас има както професионални творци, така и любители на фотографията, които изливат сърцето си в красивите снимки, които правят и уважаваме факта, че вашите снимки са си ваши. Точка по въпроса".

Разбира се, все още е твърде рано да се разбере колко хора са напуснали Instagram на 17 декември. Ала доказателствата до този момент сочат, че преходът е бил значителен.  Instaport, приложение, което дава възможност на потребителите да прехвърлят и изтеглят снимките си от Instagram, съобщава за претоварени сървъри на 17-и сутринта, денят след вестта за новите условия.

"И в момента сървърите ни са много заети, затова има възможност услугата да ви дава грешки," обясняват от компанията. И това ако не е сигурно доказателство, че хората масово бягат от Instagram...

Новините

Най-четените