Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

AggregateIQ - втората компания, която разкриха, че точи данни от Facebook

Или просто канадският клон на Cambridge Analytica Снимка: Getty Images
Или просто канадският клон на Cambridge Analytica

Седмици след като отстрани всички приложения на британската компания Cambridge Analytica от Facebook, сега социалната мрежа обяви, че е прекратила достъпа на канадската компания AggregateIQ до платформата си.

AggregateIQ също е предоставяла услугата "политически консултации" и за тази цел е използвала данни за поведението на потребителите на най-голямата социална мрежа.

Мярката е част от серията стъпки на Facebook за подобряване на защитите си и контрол върху достъпа на трети страни, а сега стига и по-далеч – реже достъпа на компании, които според социалната мрежа използват данните за политически цели.

В светлината на последните доклади, че AggregateIQ може да е свързана със Strategic Communication Laboratories (SCL) – британската компания стояща зад Cambridge Analytica, и в резултат на това неправилно е получила потребителски данни от Facebook, ние ги добавихме в списъка на субектите, които сме отстранили от нашата платформа докато ги разследваме, пише в официалното съобщение на компанията.

В съобщението на Facebook също така се казва, че вътрешният преглед продължава и че ще си сътрудничи с регулаторните органи.

Новината за това активизира институциите в Канада. В момента вече има започнало разследване върху дейността както на AggregateIQ, така и на Facebook. Подобни действия вече текат в САЩ, Великобритания и Австралия.

Интересното в случая е, че AggregateIQ се оказва дълбоко въвлечена в кампанията за референдума във Великобритания за Brexit, където услугите й са били използвани от четири големи групи, проповядващи напускането на съюза - Vote Leave, BeLeave, Ветерани за Британия и Северноирландската Демократическа Юнионистка партия.

Дори на самия сайт на AIQ доскоро е имало цитат на Доминик Къмингс, главен стратег на кампанията Vote Leave: "Без съмнение кампанията Vote Leave дължи до голяма степен успеха си на работата на AggregateIQ. Без тях не бихме могли да се справим."

Връзките между AIQ и SCL са повече от сериозни. Основателят на канадската компания е включен в списъка на уебсайта на Cambridge Analytica като работещ в "SCL Canada". Самата фирма няма собствен сайт и телефон до 2016 г., а след това единствен неин клиент е SCL.

Според Кристофър Уайли, човекът, който разпространи информацията за изтичането на данните от Facebook и използването им за манипулация на избори, AggregateIQ е просто клон на SCL от хора, които искат да работят за голямата компания, но без да се местят в Англия. Така AIQ започва работа първо с проекти на SCL и Cambridge Analytica.

Независимо от естеството на връзката, беше достатъчно убедително Facebook да ги отстрани като една и съща заплаха.

Въпреки това канадската компания обаче отрича да има каквато и да е връзка със SCL или да е имала някакъв контакт с Cambridge Analytica. AIQ също така отрича да е имала достъп до каквито и да е данни, взето от Facebook.

Доколко това е вярно обаче, тепърва ще се види.

Проблемът с Cambridge Analytica и AggregateIQ всъщност не е фактът, че те помагат на даден кандидат да бъде избран, както се предполага, че се е случило с Доналд Тръмп. Използването на данни за поведението на потребителите и използването им за насочване на конкретни реклами и послания е стара практика, пише Techcrunch.com.

Предишният американски президент Барак Обама също използва Facebook, за да спечели изборите през 2008 и 2012 г. Въпросът е, че и двете компании получават потребителски данни от Facebook без съгласието на социалната мрежа и на потребителите.

В случая с Cambridge Analytica са използвани различни приложения, свързани с Facebook, в които потребителите са давали своите данни, без обаче да знаят къде отиват след това.

На практика събирането на такава информация с научна цел - какъвто е бил първоначалният замисъл, е в рамките на приемливото, особено като се има предвид че така са набрани първите данни от facebook профили - като платен тест за проучване на човешкия характер. Проблемът идва оттам, че пазарните цели на това изследване на са били позволени, а според британските закони продажбата на лични данни на трети страни е престъпление, ако се прави без реалното съгласие на засегнатите страни.

Другата проблемна страна е чисто морална - въз основа на тези лични данни компаниите са изготвяли комплексни психопрофили, чрез които се е извършвала манипулация за конкретни избори - референдумът за Brexit, изборите за президент на САЩ и други.

Третият притеснителен момент идва от показанията на Уайли. По негови думи основната цел на Cambridge Analytica и други подобни компании е била не просто да спечели изборите за някого, а да използва ролята си в изборите, за да държи след това правителствата и да използва връзките си за промени в закона, за да облагодетелства други компании.

"Така изглежда модерният колониализъм. Лесно е да направиш пари... но първо трябва да имаш свой човек на власт", каза той пред британските депутати.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените