Пролетно почистване на Facebook

Преди 5-6 години, когато Facebook беше още в зората си, не минаваше и час, без задължително да проверя сайта за нещо ново. Facebook беше най-добрият начин (всъщност единственият начин) да споделяш вести за себе си, да следиш какво става с приятели, които са далеч, и да научаваш повече за хора, с които току-що си се запознал. Всеки ден прекарвах часове в скролиране из публикациите, коментирайки снимки и статуси, и публикувайки мои собствени такива.

В цифровия градски парк, това беше моята запазена пейка

След това, някъде през 2010 г., магията на Facebook някак избледня, поне за мен. Простото творение на Марк Зукърбърг започна да се претрупва с нови, натрапчиви функции и реклами. Списъкът ми с приятели започна да се пълни с непознати. Социални игри и други изобилстващи от известия приложения превърнаха стената ми в същински ад. (Ерата на FarmVille от 2010-2011 беше особено тъмна).

Горе-долу по същото време започнах да използвам Twitter като основна социална мрежа. Twitter съдържаше последните новини и умни, интересни хора, но основното му предимство беше, че осигуряваше начало "на чисто". Отиването там оставяше усещането за визита на оживено коктейл парти у дома на изискан минималист. Отварянето на Facebook беше като да те хвърлят в гаража на човек, който трупа безполезни вещи.

Миналата седмица обаче реших да дам втори шанс на Facebook. Прибегнах до огромно "пролетно почистване" из основи на моя Facebook акаунт, безмилостно изкоренявайки всички ирелевантни, безинтересни и естетически непривлекателни неща, попаднали пред погледа ми, без значение колко време беше нужно за това.

Прочиствайки акаунта си така, че да включва само нещата, които аз предпочитам да виждам, исках да разбера дали "новият Facebook" може да бъде направен така, че да се държи като "стария Facebook", който обичах, или е отвъд всякакви шансове да заприлича на нещо нормално.

Една сериозна причина за това прочистване беше професионалният ми интерес

Както ще ви каже всеки, който създава масово съдържание в Интернет, Facebook е в пъти по-голям и по-важен от всяка друга социална мрежа в света. 802 милиона потребители го използват ежедневно, сравнени със само около 100 милиона в Twitter, а количеството трафик, което Facebook може да осигури на статии като моите, е почти неизмеримо голямо. Достигането до масова аудитория без помощта на Facebook е като да строиш къща без сериозни строителни инструменти.

Втората причина беше по-далновидна. Сега сме в третата епоха на социалните медии - първата бяха Friendster и MySpace; втората е Facebook, Twitter и LinkedIn; а третата мобилната епоха е съставена от асортимент от приложения с идеята да се използват само за една функция (Snapchat, Tinder, WhatsApp, Yik Yak и т.н.).

Заради огромните си размери и начина, по който е вплетен в базовата архитектура на мрежата, Facebook засега има най-голям шанс от социалните медии от втората вълна да оцелее и в третата. И освен ако искам да изграждам наново присъствието си в социални медии всеки път, когато платформите се появяват и изчезват, по-добре е да заложа на най-големия фаворит.

Но първо трябваше да си почистя кочинката

За помощ в прераждането на моя Facebook, се обадих на Уил Каткарт, продуктов мениджър на Facebook, отговарящ за стената и новинарския поток. "Не си единственият, който споделя такива впечатления," каза Карткарт, когато му разказах за претрупания поток от новини. "Това е нещо, с което сме се опитвали да се справим по куп различни начини с течение на времето."

Разчистването на претрупаните Facebook новини, по думите на Каткарт, е деликатен процес с две важни стъпки. Първо трябва да се уверите, че потребителят вижда това, което желае да види, когато влиза във Facebook. Каткарт и неговият екип са прекарали години в изграждане на алгоритми, които използват данни за това с какви публикации взаимодействат потребителите, за да преценят какви публикации желаете да виждате в бъдеще. Например, ако кликнете на "Харесвам" на BuzzFeed списък, вероятно ще виждате повече такива; ако коментирате снимка на приятел, алгоритъмът прави този приятел "по-близък".

Facebook също така въведе функция "близки приятели" (Close Friends), която позволява на потребителите да създават "вътрешен кръг" и дава на тези хора специални известия и по-добра позиция в списъка с публикации.

Втората, по-трудна стъпка в разчистването, е осигуряването на контрол на потребителите върху това, което не е по техните стени

Twitter улеснява максимално премахването на спамъри и досадни хора - просто кликвате на "Unfollow" и няма да виждате техните постове. Но с годините е станало почти невъзможно да премахнеш приятел във Facebook - бутонът е заровен в меню на профилната страница, а намирането му изисква сериозни усилия. Донякъде това е и защото Facebook не искат потребителите да се "разприятеляват" едни други - целият им модел на растеж е базиран на изграждане на връзки, не на прекъсването им.

Това обаче е и въпрос на нужди на самите потребители. А те рядко желаят да прекратяват приятелството си, дори и с хора, които не харесват, защото това би довело до неловки ситуации в по-късен момент.

"Обратната връзка, която получихме при тестовете, показва, че много хора се чувстват неудобно да използват "разприятеляването", защото знаят, че макар Facebook да не съобщава на другия човек активно този факт, другият все пак може да забележи," коментира Каткарт.

Преди няколко години Facebook реши да опрости процеса на "бракуване" на приятели

Потребителите тогава разполагаха с бутон "Hide All from [име]" до всеки пост в новинарския поток, който помагаше да бъде "запушена устата" на други потребители, без официално да ги "разприятелявате" (другият потребител не виждаше дали е бил скрит или не).

Преди 2 години Facebook започнаха и тестове на инструмент за масово прочистване - съветник в поредица от стъпки, който показваше на потребителите списък с Facebook приятели, с които те не са взаимодействали отдавна, и им позволяваше масово да преместват тези приятели в кръг, наречен "Познати", който правеше публикациите им много по-редки в новинарския поток. Този съветник, носещ кодовото име "Пролетно почистване", официално бе пуснат под названието "Organize".

Докато експериментираха с инструменти за разчистване, Facebook се опитаха да въведат и нови методи за ограничаване на претоварването с информация. Компанията експериментираше с няколко имена за бутона, който караше публикациите на приятел да станат невидими (но без той да бъде изваден напълно от списъка с приятели) и накрая се спря на "Unfollow" - термин, който се използва и в Twitter. Новото название доведе до доста осезаем резултат - след като Facebook преминаха от "Hide All" към "Unfollow", броят на кликващите бутона потребители се е утроил.

"Хората предпочитат по-мекия подход," обяснява Каткарт

Аз обаче не исках мек подход. Исках безмилостно изтребване. От моите 2789 приятели във Facebook, може би 100 са близки приятели или членове на семейството, а 500 са хората, чиито постове искам да виждам всеки ден. Останалите - прав им път.

Facebook не разполага с инструмент за този тип основно почистване, което желаех. Дори инструментът Organize позволява да извадя само по няколко десетки хора от новинарския си поток наведнъж. (Има функция "Show more", която показва над 500 кандидати за кошчето, но някои от тях бяха мои реални приятели).

Така че един по един започнах да кликвам на "Unfollow", когато нежелана публикация изникваше на стената. Правех това всеки път, в който отварях Facebook приложението на моя телефон, или посещавах сайта с лаптопа си - пет отказа да следвам тук, десет там. За няколко дни спрях да следвам почти 1000 от приятелите ми във Facebook, и използвах инструмента Organize, за да преместя още няколкостотин в списъка Acquaintances. Вероятно трябваше да отида още по-далеч и просто да "разприятеля" тези хора, но не ми достигна смелост.

После беше време да поразчистя остатъка от моя акаунт - включително да напусна Facebook групите, към които се бях присъединил в университета, да спра да харесвам страници за проекти на приятели, които подкрепях от насадено чувство за вина, да отрежа правата на различни приложения и игри, които случайно бях допуснал да газят по цифровата ми ливада. После минах през настройките за поверителност, настройвайки и тествайки всяка отделна, за да се уверя, че всяка част от профила ми ще се вижда само от правилната група от хора.

Добрата новина е, че успях да накарам Facebook отново да изглежда като познато, уютно място

Лошата новина обаче е, че това изисква адски много усилия. Трябваха ми поне 5 часа, от начало до край, за да мина с пароструйката през моя Facebook акаунт. И той все още е далеч от съвършенството.

Каткарт и екипът не спират да работят усърдно по инструменти, които ще настройват фино Facebook за мразещите претрупването хора като мен (включително функция "Направи новинарския поток по-добър", която ви показва различни типове публикации и ви пита кои предпочитате, след което взема отговорите предвид в настройките на алгоритъма).

Необходимо е обаче доста повече. Facebook вече навърши 10 години и милиони потребители без съмнение са се издразнили от количеството ненужен боклук, натрупал се в профилите им с течение на годините. За да удържат тези хора и да не допуснат те да избягат другаде, Марк Зукърбърг и компания трябва да ги улеснят максимално да започнат на чисто, без бремето на минали погрешни решения.

Може би Facebook е време да въведе бутон "Reset", който при натискане автоматично да прочиства акаунта на потребителите до най-базовите му аспекти и до най-близките му контакти. (Не, не ми казвайте, че Facebook не разполага с данните, за да направи това - в крайна сметка той е отчитал всеки мой клик, който съм направил още от началото на Facebook ерата). Улесняването на потребителите да прекратяват връзките помежду си звучи много чуждо на концепциите на Facebook, но би направило сайта много по-привлекателен в дългосрочен план.

Ако мисията ми да докажа колко досадно е да се прочиства претрупан с ненужна информация Facebook профил е била успешна, тя показва и че ползата от чистката е голяма

Сега, за първи път от години, отварянето на Facebook ми дава нещо различно от кутията на Пандора, пълна с бебешки снимки, Crossfit чекини през Foursquare и Upworthy видеа. Всъщност ми показва предимно неща, които наистина ме вълнуват, от хора, които познавам, с относително изчистен и интуитивен интерфейс. И това е много по-близо до Facebook, който някога познавах и харесвах. А за целта беше достатъчно и само 5-часово основно почистване.

Новините

Най-четените