„Данните показват, че Facebook ще претърпи упадък през следващите години и ще изгуби 80% от потребителите си между 2015 г. и 2017 г.", твърдят учени от Университета в Принстън. Джон Канарела и Джошуа Спехлър са стигнали до това заключение, като използвали модели за разпространението на заразна болест. Според тях, по подобен начин потребителите масово „влизат" и „излизат" от дадена платформа.
В изследването си, екипът използвал данните от Google Search Trends, като приел, че хората, търсещи конкретна социална мрежа е по-вероятно да са такива, които са заинтересовани от регистрацията в нея. Така учените открили, че MySpace е преминал през Интернет потребителите като вирус - бързо разширяване, пик и срив.
Дали самата идея е сгрешена?
Изследването твърди, че идеите се разпространяват като заразни болести. На пръв поглед, разумно - сетете се за демокрацията, електричеството и теорията на еволюцията. В същото време, научният екип смята, че хората, които нямат интерес към дадената идея стават „имунизирани" срещу нея. Тези, които напуснат социалните мрежи пък са „излекувани", след като преди това са били „заразени" от желанието да не пропуснат нещо интересно, което правят приятелите им.
Звучи като доста насилена аналогия и то с не чак толкова ясна логика. Не е ли „зараза" и когато един лидер на мнение демонстративно си изтрие профила и бъде последван от още няколко дузини последователи? Все пак, стимулът ти да присъстваш в СОЦИАЛНИТЕ мрежи е във възможността да общуваш с хора, които познаваш и на които държиш.
И какво значи това за FB?
Колко притеснително е това за Facebook? Само по себе си - малко. MySpace умря, защото се задръсти със спам, новият му корпоративен собственик не разбираше идеята му и не се грижеше за него. В същото време, потребителите се преместиха в други социални мрежи - и особено във Facebook. Нищо не гарантира, че историята ще се повтори.
Макар и във Facebook да има спам и досадни реклами, хората на Марк Зукърбърг се справят доста добре с премахването на непоисканите съобщения. Нищо общо с тоновете спам, които заринаха MySpace в предсмъртните му години.
Друга разлика: създателят на Facebook все още контролира компанията и тя е на печалба. Това и позволи даже в наситения с конкурентни платфоми (Snapchat, Reddit, Twitter, Tumblr, Viber, WhatsApp) социалната мрежа да придобие пряк сериозен конкурент - Instagram.
Ще има промени
Въпреки това, има какво да плаши Марк и компания... поне малко.
Facebook започна да губи младите хора. Между януари 2011 г. и януари 2014 г. потребителите на между 13 и 17-годишна възраст са намалели с 25.3%, тези от 18 до 24 години - със 7.5 на сто. На този фон, бащите им (35-54 г.) стават с 41.8% повече, а дядовците (55+) се увеличават почти двойно - 80.4%.
Според изследване на „Юнивърсити Колидж" от края на 2013 г., за по-големите тинейджъри Facebook не е просто на ръба, а е мъртъв и заровен от по-простите социални мрежи като Twitter и Snapchat. Младежите си запазват FB профилите основно, за да поддържат контакт с по-възрастните си близки и роднини, които все още го ползват масово.
Това показва, че е възможно Facebook да се превърне постепенно в „семейна" социална мрежа и да не получи смъртоносен удар от желанието на хлапетата да са си правят профили в „по-готини" платформи.
Парите решават проблема
Има, разбира се, и един песимистичен вариант - може да се появи нова платформа, която да „дръпне" и по-възрастните потребители. За Facebook това не е особен проблем - компанията просто ще си купи някой от по-актуалните проекти и ще продължи да печели с него. Както печели от Instagram, който се разраства със страхотни темпове.
Иначе казано, даже и социалната мрежа Facebook да умре, компанията Facebook ще я надживее.