Най-любимите анимационни птици на света имат чудесна причина да бъдат ядосани. Предстои им да бъдат заместени на екраните и в сърцата на потребителите
На 27 септември финландското студио Rovio, което стои зад най-успешната мобилна игра в историята - "Angry Birds", лансира "Bad Piggies" - игра-продължение на концепцията, в която главни герои са кръвните врагове на ядосаните птици - дебелите зелени прасета. Това ще бъде може би най-внимателно наблюдаваната втора стъпка в технологичния свят.
Хитовата игра на Rovio е осигурила респектиращите $106 млн. на компанията само през изминалата година - и то не само от приложенията, които са свалени повече от един милиард пъти и имат фенове като Дейвид Камерън, Джъстин Бийбър и Салман Рушди.
Освен тях има и тениски, плюшени играчки, лунапаркове, филмчета и още какви ли не продукти с участието на Angry Birds - и всичко това за малка игра, чието създаване е струвало не повече от 140 000 долара. А днес е най-продаваното платено мобилно приложение на всички времена.
И все пак "се наблюдава едно пренасищане от Angry Birds," коментира Скот Стайнбърг, изпълнителен директор и главен анализатор в TechSavvy. "Феновете очакват с нетърпение нещо ново".
И именно тук е уловката
Игрите отдавна са бизнес, в който рядко се оправдават предварителните очаквания; нерядко дори фирмите с предишни мегахитове са били подложени на сериозен натиск да повторят успеха си. Да вземем например съдбата на Tetris - пристрастяващият съветски мегахит, лансиран през 1984 година. Въпреки първоначалната мания по играта, нейните безбройни продължения - Welltris, Hatris, Super Tetris - никога не успяха да наберат особена популярност. "На хората просто им омръзна," споделя Стайнбърг.
Не по-малко показателен пример е и Q*Bert, ранен братовчед от 80-те на Pac-Man и една от първите аркадни звезди, така и не успя да излезе с успешно продължение и създателите на играта Gottlieb закриха компанията си през 1996 г.
на Zynga падна от 83 милиона потребители месечно през 2010 до 18.7 милиона днес, занижавайки и стойността на акциите на компанията, въпреки ожесточеното пазаруване от Zynga на актуални особено върху мобилни платформи игри като Drop 7 и Draw Something.
Ядосаните пилета обаче и досега остават царете на мобилните игри
Със сигурност Angry Birds си остават сред най-големите успехи в мобилните игри и до днес - потребителите-геймъри прекарват общо 300 милиона минути на ден, замеряйки зелените прасета с ядосани пилета. Rovio дори загатнаха, че през идната 2013 ще предложат част от акциите си на публичен търг, особено пък ако новата им игра Piggies подеме успеха на своя предшественик.
Ала преди Angry Birds, фирмата до този момент е лансирала цели 51 други неуспешни игри, а що се отнася до най-новата им игра Amazing Alex, тя претърпя неуспешно лансиране този юли, като за невероятно кратко време падна от първо до 91-о място в класацията на iTunes и понастоящем продължава да запада.
"Никой не знае какво накара точно тази игра да се отличи от останалите," коментира Майкъл Пактър - анализатор на видеоигри в Wedbush Securities по отношение на Angry Birds. "Мисля, че дори от Rovio не са в състояние да обяснят успеха си".
Може ли същият успех да сполети компанията за втори път?
Bad Piggies рисковано изоставя семплия и неангажиращ стил на Angry Birds за по-сложен такъв, съсредоточен върху строенето и надграждането. Това решение може би е логично; например в миналото най-големият пробив на Nintendo - поредицата за Super Mario - успя да избяга от проклятието на игрите-продължения, защото постоянно биваше пресъздаван.
Ала в конкурентния и леснодостъпен i-Свят провалът е истинска и обозрима възможност. Както казва самият Стайнбърг, "дори без грешни ходове от страна на Rovio, и сега съществуват много фирми, които се опитват да избутат Angry Birds от челните позиции".